Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nybyggnation villa  (läst 2647 gånger)

Blomme

• Gäst
Nybyggnation villa
« skrivet: 28 okt-07 kl 11:02 »
Hej, finns det synpunkter eller tips på detaljer för att få lite gammeldags känsla på huset jag precis ritat. Det ska uppföras i Skåne och vid huset skall det finnas en större verkstad med stall i L formation.
« Senast ändrad: 28 okt-07 kl 11:05 av Blomme »

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
Re:Nybyggnation villa
« Svar #1 skrivet: 28 okt-07 kl 12:07 »
Hej, finns det synpunkter eller tips på detaljer för att få lite gammeldags känsla på huset jag precis ritat. Det ska uppföras i Skåne och vid huset skall det finnas en större verkstad med stall i L formation.

Återvunnet virke är ju ett tips, särskilt grova bjälkar. De kan sättas där de syns bra men inte behöver bära någon last.

Tvåfärgspatinering på inredningen (exempelvis golv och väggfasta skåp) skulle kunna ge lite gammal känsla.

En tung entrédörr som går lite trögt hjälper också till.

Gamla inredningsdetaljer kan ge lite extra charm. Exempel på så'nt är stänger för bröd i taket och en mekanisk klocka med ohyggligt lång pendel. Ett "kvarlämnat" fäste för en varpa i taket, kanske? Eller en kraftig krok för en takhängd vagga?
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

Blomme

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 28 okt-07 kl 14:01 »
Vattuvargen, det låter väldigt fint med några träbjälkar i taket det skall noteras. Entredörren skall vara en tvådelad och tung, dock vill jag att den ska öppnas lätt.

Stänger för bröd i taket?

Tänkte på en kran ut från verkstaden låter ju både praktiskt och nostalgiskt, jag skall ha 1 1/2 plans stall/verkstad så det blir perfekt.

Filip Skräplund

« Svar #3 skrivet: 28 okt-07 kl 15:34 »
I senaste Gysinge-katalogen No 8 finns lite bilder och beskrivning av en upprustad gammal herrgård,
som på senare tid bland annat tjänstgjort som knarkarkvart.
Där har hela inredningen byggts upp på nytt, med begagnade golv, limfärgsmålning och allt.
Träytor som är sicklade och inte sandpapprade + tunn linoljefärg eller äggoljetempera på snickerierna gör mycket för att återskapa ålderdomlig känsla.
Matt linoljefärg i taken, finns också en slags alkydfärg (tror jag) som ser nästan ut som limfärg men är lättare att underhålla.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Bonnamårten

• he he
    • Blekinge
« Svar #4 skrivet: 01 nov-07 kl 14:42 »
Kostar en del detta bygge va???

Runt 5-6000.000,- ?????

Ska börja skrapa triss....He he he

Nypålandet

« Svar #5 skrivet: 02 nov-07 kl 07:59 »
Du kan inte bygga upp väggarna med stora natursten? Det hade sett apläckert ut!

Blomme

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 02 nov-07 kl 17:59 »
Från början ritade jag med källare vilken var tänkt att vara i sten, men jag skippar källaren. Ev. blir stall/verkstad i natursten, får först leta upp någon polack/balt som får stapla den...
Fasaden blir i puts, taket vet jag inte ännu om jag ska ha pannor eller bandtäckt plåt.

Filip Skräplund

« Svar #7 skrivet: 02 nov-07 kl 18:09 »
Bandplåt på taket är asfult och kommer att förstöra hela intrycket, särskilt på ett hus som ska se åldrigt ut.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Blomme

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 03 nov-07 kl 12:41 »
Jo det lutar mot pannor. Du har fel angående plåttak, det har varit använt väldigt länge.

Filip Skräplund

« Svar #9 skrivet: 03 nov-07 kl 13:21 »
Jo det lutar mot pannor. Du har fel angående plåttak, det har varit använt väldigt länge.

Om man undviker den alltför tunn plåt och för blank färg så kanske, för då får man ett buckligt tak som definitivt inte ser gammalt ut.

Nypålandet

« Svar #10 skrivet: 12 nov-07 kl 08:37 »
Korsvirke? Hitta lite gamla & skeva stockar & tryck in i fasaden. Behöver strängt taget inte vara "funktionella".

Halmtak är hur snyggt som helst & ger en gammal touch.

Blomme

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 13 nov-07 kl 20:18 »
Nja halmtak är inget jag vill ha, blir mycket halm på det taket och liknar då mer ett nordtyskt hus. Korsvirke är heller inget som lockar, på verkstaden kan det komma till pass. Tycker inte korsvirke eller halmtak passar på den storleken av hus helt enkelt. På småstugor är det kanonsnyggt dock, tycker jag.

Nypålandet

« Svar #12 skrivet: 13 nov-07 kl 21:32 »
Jobba lite på snickarglädjen då, runt fönster osv. Det krävs säkerligen viss finess för att det inte ska se för genomtänkt ut dock..

Dela detta:

* Inloggade just nu

701 gäster, 1 användare
Jepsson

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser