Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur tama är era höns?  (läst 8241 gånger)

Färgars

• Illbattingen
Hur tama är era höns?
« skrivet: 27 okt-07 kl 17:51 »
Jag är nyfiken på hur tama höns ni har?
På gården finns dvärgkochin, dvärgwyandotte (guldblårandade, guldsvartrandade och guldvitrandade) och benbefjädrade dvärghöns/mille fleur (svarta m vita fläckar, guld svart porslin, isabell porslin & guld vit porslin).

Blomme

• Gäst
Re:Hur tama är era höns?
« Svar #1 skrivet: 27 okt-07 kl 17:55 »
Inte alls tama och önskar dem inte tama iheller.
Till vilken nytta?

saint206

• Småland
« Svar #2 skrivet: 27 okt-07 kl 17:56 »
mina kan man klappa på kvällen när det är skumt i hönshuset och dom sitter på sina pinnar... om dagarna gillar dom mig inte stort...
someday i hope you get the chance to live like you were dying..

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 27 okt-07 kl 18:27 »
Jättetama. Om de tror att man har mat kan de gå fot.

Bruja

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 27 okt-07 kl 18:57 »
Hej!

Väldigt tama  ;D För allas vår trevnads skull!
« Senast ändrad: 27 okt-07 kl 18:58 av Carmencha »

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #5 skrivet: 27 okt-07 kl 19:04 »
Hej!

Väldigt tama  ;D För allas vår trevnads skull!

Jösses, vad roligt att se. Mina är inte tama, dock en gammeltupp som jag kan pussa på kvällen när han sitter på pinne. :D :D :D
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

snorpan

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 27 okt-07 kl 19:13 »
Ganska tama ;) några kan jag klappa, men inte alla, en del måste allt sitta på pinnen för kvällen för att det skall gå.
Fast alla kommer när jag ropar.....kan det ha med mat att göra tro :P :P :P
Hus på landet, man, 2 döttrar, hund, katt och höns.

KackeliKajsa

• djurälskare (:
« Svar #7 skrivet: 27 okt-07 kl 19:38 »
Mina är jätte tama ;), dom kan man klappa nästan hur mycket som helst ;D Pussa på dom med  :-[

onsikepigan

« Svar #8 skrivet: 27 okt-07 kl 19:39 »
Till vilken nytta?
Mina "pullor" är typ TAMA. "Pomperipossa" behöver man bara tänka på,,, så kommer hon. (Hon har en vårta vid ögat).
Skriker jag -Pla pla så kommer dom som ett rinnande vatten.
Och ger man dem inte något gott då, så är döden nära. Ha ha.

Har blandade höns. Men de höns jag köpt som varit burhöns,,,, är fan i mej roligast att kolla på.
Gud, va dom är SPECIELLA.
-"ÄGG"????
Har skitit i dom flesta ägg den här sommaren för jag har jobbat på tok för mycket o inte "idas" plockat in ägga.
-"Varför har ni höns o inte tar hand om äggen för? Har det sagts.
VI ÄLSKAR FRÄMST HÖNSEN O DERAS PERSONLIGHET.
Ska köpa nya, eller fler i vår. 5 kr/st i dalarna.
Är det nån mer som är intresserad att hämta då?
mvh petra piga

Ehrenstorp

« Svar #9 skrivet: 27 okt-07 kl 19:41 »
Mina är super tama. Jag kan gå fram och ta i dem exakt när jag vill, bära upp dem osv.
Har Vit leghorn, Svart Leghorn och Skånsk blommehöna

Torry

« Svar #10 skrivet: 27 okt-07 kl 20:44 »
Mina hönor är jättetama, när man kommer hem från jobbet blir man totalt nersprungen av alla höns, kan knappt komma fram från bilen till huset, alla samlas utanför ytterdörren och bara väntar på att matte ska komma ut igen . Kan det vara matbetingat??? ;D . En del hoppar gärna upp i knäet eller sitter vid sidan om mig på trädgårdsoffan. En unghöna som jag fött upp i köket tycker forfarande om att sitta och "goa" i famnen på matte och bli klappad. Om man ska jobba i trädgården typ gräva eller kratta så har man ju alltid en svans med frivilliga "hjälpredor" efter sig;D ;D ;D.
Torry

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #11 skrivet: 27 okt-07 kl 20:50 »
Mina hönor är rätt så tama. De följer efter mig när jag går och kommer springande när de hör mig. Håller vi på med något i trädgården är de alltid med (finns det något nyfiknare djur än höns?)

Men de gillar inte att bli klappade eller upplyfta. Jag kan få killa dem under hakan på sin höjd. Rocky, tuppen är ännu mindre sugen på att bli klappad. Fast han äter gärna ur handen på mig, det tycker de om allihop, det är ju mat... de är riktiga matvrak!

Det låter så gulligt att ha hönor som man kan klappa och som vill sitta i knät, jag får väl hoppas på att de kycklingar jag tänker kläcka i vår blir tamare.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

annan

« Svar #12 skrivet: 27 okt-07 kl 21:14 »
våra hönor är frigående på dagarna och tama på så vis att de inte är folkskygga och kommer och vill ha mat om dom tror att man har nån (bär på nån liten burk eller så), dom springer inte undan utan umgås gärna, men dom är inga "gosedjur".
« Senast ändrad: 27 okt-07 kl 21:17 av annan »
"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

Torry

« Svar #13 skrivet: 27 okt-07 kl 22:04 »
annan!
Åh vilken söt pulla, vad är det för ras?
kram Torry

Karhu

• Ab ovo
    • -
« Svar #14 skrivet: 27 okt-07 kl 22:04 »
Till vilken nytta?
Att dina höns inte är tama eller någonsin kommer att bli det är lätt att förstå, de är väl livrädda att du skall komma med avbitaren och klippa dem mellan tårna.
I händelse av att jag skulle bli biten av en orm så bär jag alltid en plunta med konjak med mig.....för säkerhets skull har jag även med mig en orm."

Blomme

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 27 okt-07 kl 22:35 »
De har inga tår, jag har klippt av hela fötterna så att de inte ska springa av sig specket och värpa bättre.

Karhu

• Ab ovo
    • -
« Svar #16 skrivet: 27 okt-07 kl 22:59 »
De har inga tår, jag har klippt av hela fötterna så att de inte ska springa av sig specket och värpa bättre.
Det förstår jag mycket väl, för ifall de hade haft fötter så hade de förmodligen rymt hela högen eller sprungit ut på vägen och begått kollektivt självmord för att komma undan avbitaren.

I händelse av att jag skulle bli biten av en orm så bär jag alltid en plunta med konjak med mig.....för säkerhets skull har jag även med mig en orm."

ela84

« Svar #17 skrivet: 28 okt-07 kl 01:53 »
Blandat här, har några få som inte alls brys sig om mig och så har jag Tuppson som e den mäst hysteriskaste varelse jag stött på.
Är de mat me i bilden kommer alla fram utom Tuppson och vissa kan jag tom låcka upp i knät, va gör man inte för att få första parket till majsburken?
Dar dyslexi
Fånga dagen med ett leende

mollys

• Carpe Diem
    • Småland
« Svar #18 skrivet: 28 okt-07 kl 11:12 »
Mina unghöns är tama och kommer gärna fram, däribland finns två vithättehöns och den ena är så goooo ;)Hon vill gärna komma upp i famnen och ligga där och kurra :D
De äldre hönsen är inte så tama.
Småländsk gårdsägare med man och tre barn, har Hästar,Hundar,Katter, Dvärgkochinhöns , Myskankor o 6 Får.

Nypålandet

« Svar #19 skrivet: 28 okt-07 kl 12:49 »
Inte det minsta. Jag hade tänkt att äta upp dom & deras ägg, då vill jag inte ha en "relation" med dom.

Dela detta:

* Inloggade just nu

509 gäster, 6 användare
torbjorn, mohammad.mas, eriksjos, Bokohammare, fall, Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser