Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mindre använd skorsten förfaller?  (läst 4378 gånger)

snarken

Mindre använd skorsten förfaller?
« skrivet: 27 okt-07 kl 10:38 »
Det enda som var något att ha på vårt kråkslott var skorstenen - mycket fin och kopplad till vedpannan som tog oss genom förra vintern. I höst kopplas fjärrvärme på och pannan har åkt på skroten. Nu hävdar go' parton att skorstenen kommer att förfalla på något vis eftersom den inte eldas till samma temperaturer längre!  ???

Stämmer detta? Vi ska koppla en kamin samt (när jag får min vilja fram) en liten spis till murstocken. Men det kanske inte spelar någon roll - det går ju inte att jämföra med daglig eldning för uppvärmning av ett helt hus i norrländskt klimat... Nångon som vet vad det är som kommer att drabba min älskade skorsten, hur länge det kommer att ta - och om det går att förhindra?  :-\

Ulric Eriksson

• Gäst
Re:Mindre använd skorsten förfaller?
« Svar #1 skrivet: 27 okt-07 kl 11:41 »
Ja, den förfaller om den inte används. Det blir kondens och så fryser den sönder. Du kan förhindra det genom att värma upp den.

Skorstenen värmer dessutom upp både vind och källare. Används den inte riskerar man fuktskador i dessa utrymmen.

Filip Skräplund

« Svar #2 skrivet: 27 okt-07 kl 14:15 »
Gör ett tak av plåt över skorstenen så det inte regnar in.
Med öppningar på sidorna kan man fortfarande elda i kamin.
Ska gå att ta av vid sotning.
« Senast ändrad: 27 okt-07 kl 14:30 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

kolaren

« Svar #3 skrivet: 28 okt-07 kl 19:28 »
En lösning är ju att ventilera skorstenen, en motdragslucka i sotluckan och en "dragförbättrare" upptill, aspirotor är en variant, en boll som snurrar av vinden men finns flera. Håller kondensen borta och räddar skorstenen men kyler den en del. Fast eldar man dagligen så får man ju i vilket fall ut fukten.

snarken

« Svar #4 skrivet: 30 okt-07 kl 22:16 »
Stort TACK för alla tips! :) Ska börja bearbeta faderskapet aka byggmästaren och försöka föra upp projekt "Rädda Skorstenen" på agendan. Men så var det lite väggar och ett och annat köksgolv som saknades och går före, så det lär inte bli nu i vinter  :-\

Tror ni att skorstenen överlever en vinter helt oeldad, eller borde jag försöka ta mig upp och täcka över den? Tror inte taket är tillgängligt när snön väl lagt sig och vill gärna kunna koppla in kaminen så snart som möjligt utan att behöva vänta på att snön smälter undan såpass att jag kan ta bort ett provisoriskt skydd...

Vitis

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 30 okt-07 kl 22:58 »
Du bör absolut göra nån slags skydd till den för att undvika att regn och snö (och kajbon) trillar i. En oanvänd skorsten förfaller ganska snabbt, det är en bra ide att ha ett "tak" även på en skorsten som används för att undvika att få ner vatten och fågelbon under den tiden av året då det inte eldas.

Finns färdiga huvar att köpa, annars kan du mäta lite och göra en egen eller låta den lokale plåtslagaren bocka till en, kostar betydligt mindre än att köpa en färdig från "katalogen".

Tillägg :

En sån här tänker jag på (har fått monterat en liknande idag faktisk) :
« Senast ändrad: 30 okt-07 kl 23:01 av Vitis »

Dela detta:

* Inloggade just nu

981 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser