Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Avocadoträd = kärlek  (läst 5054 gånger)

Max84

• Gäst
Avocadoträd = kärlek
« skrivet: 25 okt-07 kl 23:56 »
Hej allihopa,

Jag har ett underbart Avocadoträd som lyckats gro hemma hos mig. Jag gillar den verkligen och blir alltid så glad när jag ser den. Det roligaste jag vet är när jag ser att det sker förändiringar med det. Problemet är att det slutade hända något för ca. 1 år sedan. Skulle vilja att den blir högre(än 20 cm) och grenade sig lite mer, jag ser potentialen men behöver er hjälp att ge utrymme för Avocadons sanna potential.

Kan ni hjälpa mig med några fina tips hur man får den att växa till sig och bli lika stor som far?

// Avocadoträd 4 ever

Sommartorparn

Re:Avocadoträd = kärlek
« Svar #1 skrivet: 26 okt-07 kl 07:37 »
Skrev ju själv nyss och frågade om mitt avocadoträd och fick höra att det behöver mycket vatten, men...
Har haft det sen i somras/tidig höst och det växer väldigt bra, med mycket vatten i början, men nu har jag börjat glömma vattna ibland. Gödsla är jag dålig på. Det är ca 1/2 m högt. Har stora fina blad och en förhållandevis tunn stam/stjälk.

Vad som kan vara skillnaden mot ditt träd (?) är att det står väldigt, väldigt ljust i ett stort glasburspråk (heter det så) mot väster i rumstemperatur, men inte direkt vid en värmekälla.

anette i bugared

• -
Re:Avocadoträd = kärlek
« Svar #2 skrivet: 26 okt-07 kl 09:16 »
Här är en sida med frågor och svar om att odla avocado i kruka.
Kanske finns det någon användbar info.
http://www.odla.nu/fs/articles/file_151-1.html
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Suresh

• -
SV: Avocadoträd = kärlek
« Svar #3 skrivet: 20 okt-10 kl 00:14 »
Katterna rev ner min avocado i golvet och krukan sprack. Halva nöten lossnade och rotsystemet verkar ha fått sig en chock för plantan slokar.

Nu undrar jag vad nötet fyller för funktion för den växande plantan. Den halvan som lossnade smakade färskt men bittert när jag tuggade på den.

glurren

• Blekinge
« Svar #4 skrivet: 01 nov-10 kl 15:18 »
kärnan innehåller som jag förstått det ganska mkt näring och energi. tror att den "blir kvar" så länge efetrsom den är så stor och hård från början, det tar tid för den att förmultna? kanske lite ny jord, för "energiboost" och regelbunden vattning kan hjälpa den med återhämtningen.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #5 skrivet: 01 nov-10 kl 16:16 »
Om man vill att den ska grena sig på låg höjd måste man klippa den. Googla?
//Lina

Dela detta:

* Inloggade just nu

605 gäster, 3 användare
Anders Flix, Gunghäst 69, Tvilling

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser