Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hö eller hösilage och varför?  (läst 9481 gånger)

spamsy

• Gäst
Re: E-vitamin
« Svar #20 skrivet: 01 nov-07 kl 15:50 »
Jag ger alltid E-vitamin på säck och har jättebra resultat
på kalvarna och korna dvs 0% E-vitaminbrist relaterade sjukdommar. Och fåren får också  :)

Då måste jag få fråga vilka de sjukdomarna är (förutom dålig tillväxt som ni pratade om här ovan)..? Hos vuxna djur, får/kor och hos de små...?

spamsy

• Gäst
Re:Hö eller hösilage och varför?
« Svar #21 skrivet: 01 nov-07 kl 22:24 »
Tror du inte på vitaminernas betydelse, spamsy ?  :D

Jo, jag tror stenhårt!  ;D Mitt eget dagliga intag av kosttillskott luktar dopning lång väg! Får jag bara min dagliga och nattliga dos av uppiggande datorljus så känner jag mig närmast odödlig. Faktiskt.

Så berätta nu, jag var seriös med frågan! Det kanske finns mindre kända sjukdomar eller sjukdomar som man inte direkt kopplar till E-vitaminbrist...

agge

« Svar #22 skrivet: 02 nov-07 kl 13:51 »
Mineraler är ett problem hos oss eller rättare utfodringen av det.
Mineralsten slickar de inte på varken vuxna el lamm,
fri utfodring av löst mineral då äter några upp allt,
strö på spannmålen då rinner det igenom och blir kvar.

Räcker det att blanda in koncentrat för nötkreatur i spannmålet?

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re: vitamin
« Svar #23 skrivet: 02 nov-07 kl 22:34 »
Så berätta nu, jag var seriös med frågan!
Det kanske finns mindre kända sjukdomar eller sjukdomar som man inte direkt kopplar till E-vitaminbrist...

Den mest kända E-vitaminbrist "sjukdommen" (i komb med selen) är ju muskeldegeneration.
Men E-vitaminbrist kan orsaka ferilitetsproblem, kvarbliven efterbörd, mastit (är de jag kommer ihåg just nu). Svaga lamm, dålig tillväxt.

Mvh Rosa
« Senast ändrad: 04 nov-07 kl 15:21 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #24 skrivet: 02 nov-07 kl 23:12 »
Agge, koncentrat för nöt är inte bra till får, iallafall inte de som innehåller mycket koppar - vilket de ofta gör. En ekonomisk bonde här förlorade ett antal tackor i kopparförgiftning innan de insåg problemet.
« Senast ändrad: 02 nov-07 kl 23:13 av svekhult-ia »
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

birgit

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 03 nov-07 kl 07:34 »
Vill bara tillägga att det är köttraserna som inte tål kopparn. Har själv under hela tiden med finull (hade som mest 100 tackor och sålde de sista 40 i somras) gett dom kraftoder för nöt, utan problem. Både hel- och koncentrat. Koncentratet utblandat med eget spannmål.
Inget får dog hos oss, men det beror ju kanske på hur mycket man stoppar i dom?
Dessutom måste lantrasfåren ha koppar, fast inga stora mängder förstås.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #26 skrivet: 03 nov-07 kl 10:42 »
Kopparförgiftningsrisken är ju väldigt väldigt  liten,
som vi ju också diskuterat tidigare i flera andra trådar.

Det är kopparbrist som är det normala tillståndet.

Varför finns det en sån uttalad rädsla för något så sällsynt som kopparförgiftning  ???
Man bara undrar, då det i andra fall här alltid framförs åsikten att djuren aldrig insjuknar i något som har ett "seriöst namn"....

/Rosa
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #27 skrivet: 03 nov-07 kl 12:54 »
Jag tycker väl egentligen inte att jag överdrev kopparförgiftningsfrågan, jag återgav bara vad jag vet som fakta och att jag därför tycker att det är bättre att hålla sig till fåranpassat foder. Det finns dessutom nötkoncentrat som innehåller mindre koppar och därför fungerar utmärkt. Läs ordentligt på innehållsförteckningen. Bonden jag berättade om hade nämligen bytt från ett nötkoncentrat till ett annat, som visade sig innehålla avsevärt mer koppar - och det räckte för att ett antal tackor av korsningsras skulle stryka med. Så igen, det är ju sällan svart eller vitt...........
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

agge

« Svar #28 skrivet: 03 nov-07 kl 19:47 »
Agge, koncentrat för nöt är inte bra till får, iallafall inte de som innehåller mycket koppar - vilket de ofta gör. En ekonomisk bonde här förlorade ett antal tackor i kopparförgiftning innan de insåg problemet.

Jag vet att det finns koppar i nötkoncentratet, men Granngården påstår att det inte finns något alternativ.
Kan ni rekomendera nån annan sort.

Behöver fåren ha ytterligare mineraler om de får koncentrat enl fabrikatets rekomenderad giva.  

ninna b

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 03 nov-07 kl 20:23 »
Olika sorters kokoncentrat innehåller olika mycket koppar. Man får jämföra och se. Vi ger  Svenska foders Mjölktopp, tidigare gav vi Maja men det innehåller betydligt mer koppar. Nu är det inte bara till fåren utan även till mjölkgetter.

woodcutter

« Svar #30 skrivet: 03 nov-07 kl 22:30 »
3 av mina äldre tackor ( Finull/texel) råkade ut för fotosensibilitet i somras.De har alltid fått samma kraftfoder som nötdjuren.För mycket koppar ansamlat i levern är min enda förklaring.
Skogs- och Småbrukare af Guds nåde

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re: ?
« Svar #31 skrivet: 04 nov-07 kl 14:56 »
"woodcutter"
Hur har du kommit fram till det  ???

Fotosensibilitet är ju överkänslighet mot solljus.

Det finns ju flera dokumenterade orsaker till fotosensibilitet:

Leverskada pga att fåren betat t.ex Alsikeklöver, Foderraps, Johannesört, Bovete o Ljung.
Men också vissa mögelsvampar på betet orsakar detta tillstånd.
Och Koboltbrist..

/Rosa
« Senast ändrad: 05 nov-07 kl 18:41 av Rosa »

woodcutter

« Svar #32 skrivet: 04 nov-07 kl 20:53 »
Tja...kanske min bästa och inte min enda förklaring då...som jag grundar på logik och manlig intuition:-)

woodcutter

« Svar #33 skrivet: 04 nov-07 kl 21:57 »
Jo...dom var på bete.Har inte så mycket sol som krävs for fotosensibilitet i lagårn:-)

birgit

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 05 nov-07 kl 07:31 »
Rosa, föklara det där med ljung!!! Vilsauen i Norge ska ju bara beta ljung, för att få vara med i deras vilsau-projekt. De dör inte av solljus. Har en bekant i Danmark också, vars Lûnenburgerfår betar ljung på en "ljunghed". De har heller inte drabbats.
Kan det vara så att vissa djur är känsligare - eller rent av vissa raser här också?

leifhh

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 05 nov-07 kl 09:40 »

birgit

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 05 nov-07 kl 11:35 »
Tack leifhh! Var precis så jag fattat det också. Bra att gamla trådar ligger kvar, så inte allt behöver skrivas om.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #37 skrivet: 05 nov-07 kl 18:39 »
Jo...dom var på bete.
Har inte så mycket sol som krävs for fotosensibilitet i lagårn :-)

Om fåren går på bete och får fotosensibilitet..
..så är det väl långt troligare att detta beror på att de "ätit några av de växter som brukar orsaka fotosensibilitet" eller att de "ätit i sig några av de mögelsvampar som kan finnas på betena som brukar orsaka fotosensibilitet"...

Än en teori om koppar, som inte brukar orsaka fotosensibilitet på betesgående får.

/Rosa

woodcutter

« Svar #38 skrivet: 08 nov-07 kl 20:58 »
Mina får är inte ute på bete vintertid.Då är de inom tak ock vägg,äter och sover...möjligen drömma de om ljungfyllda hedar... :)Hur som helst:De utfodra(de)s då med kraftfoder(kopparhaltigt)Eftersom de då inte är utsatta för sol visar de inget symtom.När vårvindar blåsa och de kommer ut i solen finns alla parametrar där för sjukdomen att bryta ut.Tar jag då in dem igen försvinner symtomen på nån vecka.Bara några äldre tackor har drabbats.Därför tror jag att det är upplagring av koppar under längre tid som är orsaken.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #39 skrivet: 08 nov-07 kl 21:18 »
Visst skämtar du nu ?

Symptomen försvinner ju för att du tar in fåren, eftersom det är solen och något på betet som orsakar fotosensibliteten.

Dela detta:

* Inloggade just nu

378 gäster, 2 användare
torbjorn, Staem

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser