Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hö eller hösilage och varför?  (läst 9466 gånger)

ViktoriaG

• Carpe Diem
    • Viktoria´s sida
Hö eller hösilage och varför?
« skrivet: 25 okt-07 kl 13:11 »
Undrar vad ni fodrar med och varför? Jag har hö till mina får nu men då vi hade bök med att få in det så blev dett liggande och fick lite regn på sig detta höet verkar inte vare sig hästar eller får gilla något vidare. Det är hygieniskt ok och luktar gott men ser ganska tråkigt ut och smalstråit lite stickigt, det bladiga är liksom borta. Jag har endel hö som vi fick in innan regnet och det tycker de betydligt bättre om. Problemet är att jag har inte så det räcker utav det fina höet och jag har dessutom dräktigt sto som jag hade velat spara av det fina till. Min granne har hösilage av bra kvalite så då är frågan om jag skulle byta till mig lite hösilage av honom istället? Hur blir fåren i magen av hösilage?

/Viktoria

agge

Re:Hö eller hösilage och varför?
« Svar #1 skrivet: 25 okt-07 kl 13:20 »
Vi har använt hö tidigare men de senaste åren har vi ensilage.
Jag tycker fåren är mer förtjusta i ensilaget. Våra får blir lite lösare i magen av ensilage.
Hackat ensilage äter de bäst, men tyvärr blev det fel i år och vi fick allt långstråigt.
Hur fodrar ni med säd, hel eller krossad? Vilket är bäst för lamm alt. tackor.

spamsy

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 31 okt-07 kl 00:49 »
Soltorkat hö innehåller mer D-vitamin än ensilage... Har jag läst. Men D-vitamin ingår väl i vissa mineralfoder ändå och kan bildas i huden året runt hos djur som går ute. (Dock läste jag på samma ställe att fodret är främsta källan för upptaget, ej solen-huden.)

En del hävdar att ensilage/hösilage är mer naturlig föda för betande djur i jämförelse med kruttorrt hö.... Hur ser ni på detta?

birgit

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 31 okt-07 kl 07:00 »
Torkat gräs borde mer efterlikna kvalitén på det vinterfoder som vilda djur och våra får historiskt sett ätit på vintern.
Enslige kan bli för proteinrikt för får (och lantraser i allmänhet) därav lösa magar. Får ska inte heller ha för mycket klöver i, det ökar ju proteinhalten. Man kan skörda ensilget senare, för bättre fårbalans.
Spannmål till får är samma, de får lätt diarré av krossat, det är för lättsmält. precis som vi människor mår de bäst om magen får jobba lite.
Komplettera gärna med tallgrenar på vintern att gnaga på, nyttigga vitaminer och mineraler + terapi. Hjälper till att hålla magen i trim. Vissa raser är känsliga mot köpta mineraler.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #4 skrivet: 31 okt-07 kl 10:23 »
Utfodrar man med ensilage så ska man ge ADE-vitamin till djuren.
Då ensilage är väldigt vitaminfattigt.
(Vitaminerna A, D och E kan inte idisslare syntetisera själva.)

Ensilage med Rödklöver är inte bra alls, det innehåller östrogena substanser som kan orsaka störningar i fruktsamheten hos får.

Hos oss utfodrar vi inte fåren med Ensilage utan de får .
-Torrare miljö för tackor (och senare smålamm) på ströbädden.
-Slipper oroa sig för att fåren ska få Listerios..
-Ingen risk för lösa magar på fåren.

/Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

birgit

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 31 okt-07 kl 10:33 »
Låter som bra funderingar Rosa, men i år har ju många, framförallt söder ut haft mycket regn. Vi brukar också ha hö till fåren, men det var omöjligt i år.

spamsy

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 31 okt-07 kl 11:12 »
Vissa raser är känsliga mot köpta mineraler.

Å, menar du något annat utöver den mystiska kopparn, så berätta!

spamsy

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 31 okt-07 kl 11:27 »
Utfodrar man med ensilage så ska man ge ADE-vitamin till djuren.
Då ensilage är väldigt vitaminfattigt.
(Vitaminerna A, D och E kan inte idisslare syntetisera själva.)

Hur är det med ovanmämnda vitaminer i höet? Finns de i regel i tillräcklig mängd alltså om höet är till synes gott (men inte analyserat)?

birgit

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 31 okt-07 kl 11:33 »
Nej, kopparn är det ju köttrasfåren som inte tål, men har märkt att mina gutar är väldigt känsliga mot just mineraler. Så fri tillgång fungerar inte på dom. Har köpt färdigt mineralfoder på Lantmännen, både löst och i balja med samma resultat.

spamsy

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 31 okt-07 kl 12:13 »
Nej, kopparn är det ju köttrasfåren som inte tål, men har märkt att mina gutar är väldigt känsliga mot just mineraler. Så fri tillgång fungerar inte på dom. Har köpt färdigt mineralfoder på Lantmännen, både löst och i balja med samma resultat.

Fast alla får har väl smal tolerans mellan förgiftning och brist? Även om vissa raser har större tendens att lagra det i levern...?  ??? Det är så klurigt det där...

På vilket sätt märker du att de är känsliga annars? Och hur gör du nu med mineralgivan? Intressant.

Själv är har jag funderat lite om fårmineraler och urinsten. Om det kan finnas risker med fri tillgång till baggar. Om det finns ovanligt stora mängder av någon av de mineraler som bildar urinsten i den övriga foderstaten och baggen samtidigt får fri tillgång till mineralfoder, borde det inte lätt kunna bli för mycket av tex kalcium eller fosfor totalt, även om mineralfodret i sig är riktigt sammansatt?

Har ingen som helst grund för min fundering, det är en nojja kan tilläggas /Näthypokondrikern

birgit

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 31 okt-07 kl 13:29 »
De får konstant diarré! Ganska jobbigt. Nu strör jag lite åt dom var dag, så de får i sig lite. På sommrarna får de bara salt/mineralsten. Försöker också ge dom mycket kvistar att gnaga på.

hustran

« Svar #11 skrivet: 31 okt-07 kl 13:29 »
Vi utfodrar våra får med fri tillgång på ensilage, det blir mycket spill men lite jobb, förutom på våren då man får "mocka" på vallen. De utfodras nämligen ute, en bra bit från fårhuset, tror att lite husmodersgymnastik är fint. Det gör att bäddarna inne håller sig torrare. Vi har lite hö,(som vi köpt) För att ha i nödfall. Jag tycker de mår bra av ensilage. Hösilage är vad jag förstår en torrare variant, och säkert härligt för får. Men som alltid gäller ju god kvalitet. Anledningen med ensilage kontra hö är för vår del det stressande sommarsläpet med hö.

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #12 skrivet: 31 okt-07 kl 14:53 »
Jag ger min finullsbesättning ensilage sedan ett antal år tillbaka, och vågade inte ens betäcka förra året då jag inte fick tag på bra ensilage utan endast hö. Andelen svagfödda lamm har gått från oroväckande högt till i princip obefintligt från det att jag började med ensilage istället. Men, då är det ju som sagt finull med många foster. De tackor med många foster kan lätt kompensera sitt ökade proteinbehov med ett bra ensilage, det kändes halvt omöjligt med hö.......Trots att de givetvis får ett bra kraftfoder också, men för mycket där ger om något lösa magar......

Som sagt, hantering och hygien med ensilage är viktigt. Jag skulle aldrig ge det direkt ur balen, då risken är för stor att de kontaminerar ensilaget med klövarna. Jag ger också fri tillgång men på foderbord, och städar foderbordet från spill och annat.

Med mindre fruktsamma raser så fungerar säkert ett bra hö bra, hantera det försiktigt bara så att inte de fina späda skotten blir kvar på åkern eller golvet.......
« Senast ändrad: 31 okt-07 kl 14:55 av svekhult-ia »
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #13 skrivet: 31 okt-07 kl 17:47 »
Hur är det med ovanmämnda vitaminer i höet? Finns de i regel i tillräcklig mängd alltså om höet är till synes gott (men inte analyserat)?

I hö brukar A och D-vitamin vara tillräckligt (beror ju helt på vädret).
Men E-vitaminet brukar det vara för lite av där också.
De sista 4 veckorna före lamning är det klokt att ge 100 mg E-vitamin extra per tacka och dag utöver grundnormen. Då E-vitamin kan inte lagras i kroppen....

Andelen svagfödda lamm har gått från oroväckande högt, till i princip obefintligt från det att jag började med ensilage istället.

Hur mycket och när, gav du E-vitamin + Selen när du använde hö ??

(Jag tycker det låter som om dina problem kom från för lite E-vitamin och Selen,
så det vore kul om du berättade om hur mycket/när)

/Rosa
« Senast ändrad: 31 okt-07 kl 17:51 av Rosa »
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #14 skrivet: 31 okt-07 kl 23:00 »
Jo, Tokosel gav jag även x 2 innan lamning när jag gav hö. Om jag bor extra selenfattigt eller om det också är en följd av de många fostren vet jag ej, men jag tycker att jag behöver ge även lammen en extra dos strax efter födseln. De lamm som piggar på sig av den extra Selendosen är mer att gå från lite trötta till jättepigga, medans förändringen från hö till ensilage är mer att lammen nu föds med riktigt bra och jämna vikter trots stora kullar, istället för som innan att några föddes underutvecklade (dödfödda) eller väldigt små ("pellar") eller bara rent allmänt låga födelsevikter........så "svagfödda lamm" var kanske lite fel benämning........

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #15 skrivet: 31 okt-07 kl 23:06 »
Rosa förresten, om du med hur mycket/när menar andelen svagfödda och antalet år  ??? så har jag väl gått från nästan 25% dödlighet i besättningen på nyfödda lamm till 5-7%. Detta ändrades från ett år till ett annat, dvs när jag började använda ensilage, och det har jag gjort nu i fem år. Medelantalet lamm i min besättning är 2,9-3,1, och jag har 13 finullstackor.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #16 skrivet: 01 nov-07 kl 00:34 »
Nä jag tänkte på "hur mycket E-vitamin du gav och hur ofta".

För har man E-vitaminbrist så måste man ge djuren varje dag som jag skrev tidigare:
"De sista 4 veckorna före lamning är det klokt att ge 100 mg E-vitamin extra per tacka och dag utöver grundnormen. Då E-vitamin kan inte lagras i kroppen..."

Selenet däremot räcker att man ger 2 doser dvs  6v. före och 2v. före lammning, men E-vitaminet ska alltså ges varje dag från 4 veckor innan lammning.

Lätt att missa.

Mvh Rosa

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #17 skrivet: 01 nov-07 kl 08:43 »
Ja, det får jag ju säga att det har jag missat, dvs att ge extra E-vitamin. De har ju fri tillgång till mineralfoder (granulat i särskild ho)med tillsatta vitaminer, men det brukar ju inte räcka när de har brist. AD-droppar har jag gett i vattenhon.

Kan man ge för mycket E-vitamin eller kan man ge din ordination utan att man VET att brist föreligger i besättningen?

E-vitaminet kan väl iofs inte vara boven i mitt drama då resultatet blev så mycket BÄTTRE av ensilage, som ju som sagt är ADE fattigt.

Dock kan det ju kanske bli ÄNNU bättre om jag ger E-vitamin också?

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re: E-vitamin
« Svar #18 skrivet: 01 nov-07 kl 09:42 »
Man har i fösök sett att man kan nästan ge hur mycket E-vitamin som hellst
(nu överdriver jag ju lite  ;) minns inte exakta siffrorna nu)
men det var inga negativa sidor av att ge stora givor av E-vitamin tvärtom, bättre tillväxt etc..

Allt är ju komlicerat när man pratar foder  ;)
och om man har ett bra ensilage (vilket beror på växtsorter, skördetiden, skördesättet, väder) så kommer det att innehålla mer av just E-vitamin än hö !!

När man ska ge E-vitamin finns en viktig sak att tänka på: köp säck
med bara E-vitamin inte E-vitamin + selen för då kan selenet bli för mycket när man pytsar på.

Jag ger alltid E-vitamin på säck och har jättebra resultat
på kalvarna och korna dvs 0% E-vitaminbrist relaterade sjukdommar. Och fåren får också  :)

/Rosa

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #19 skrivet: 01 nov-07 kl 11:49 »
Aha, OK....! Jo, ensilaget har varit väldigt bra, jag köper av mjölkproducent.

Vad spännande, då ska jag köpa E-vitamin på säck och ge enligt din ordination! Alltid roligt att hitta nya vägar till förbättring!

Det finns att köpa på Granngården antar jag?

Dela detta:

* Inloggade just nu

1705 gäster, 4 användare (1 dolda)
Anders Flix, johber, Erik Forsman

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser