Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad var/är fel?  (läst 4653 gånger)

guba

• Gäst
Vad var/är fel?
« skrivet: 24 okt-07 kl 16:56 »
väck
« Senast ändrad: 14 feb-08 kl 04:25 av guba »

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Re:Vad var/är fel?
« Svar #1 skrivet: 24 okt-07 kl 17:05 »
Skumt..ska jag fundera på.. Det är ju inte helt ovanligt att ungdomar kan vara lite knasiga att leda ibland, typ som du beskriver, så det ä rväl inte konstigt att du inte skickade honom på vet.utredning omedlbart.

Så här rent spontant skulle jag först ha kollat synen.

Då kan dom va knepiga fast dom litar fullt på tömmarna, har haft halvblinda hästar jag kört in.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

maten

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 24 okt-07 kl 17:49 »
det kallas "horsemanship"
hästen är lärd att ej gå på folk.
antar att de ledde honom på den sidan som han ej ville svänga åt?

maten

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 24 okt-07 kl 18:35 »
När jag leder honom från höger sida följer han med mig åt höger men är lika knölig åt vänster som när jag går på vänster sida om honom.

Alltså, han beter sig exakt lika dant oberoende av vilken sida jag går på.
ja, för i horsemanship ska man gå FÖRE hästen och hästen efter...
annars har han väl ont i några kotor i halsen.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #4 skrivet: 25 okt-07 kl 00:09 »
Det jag tänkte på spontant var att han så tydligt visade rangskillnaden mellan er och därför ville hålla sig bakom. Det kan dock också bero på dålig syn på vänster öga.
Eller något helt annat....   ::) :-[ :P ;D

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #5 skrivet: 25 okt-07 kl 15:29 »
Hur rör du dig själv till vänster förresten? Lite knackigt och stelt? Kanske en härmapa? ;)

Frances

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 25 okt-07 kl 17:12 »
Hmm.. är det alltså fel på hästen eller på nånting annat är frågan... ::)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 25 okt-07 kl 17:46 »
Inga fler som har idéer och funderingar eller bara tror något?

Jag som just inget vet om hästar tror det handlar om synen, men det har ju Frances redan skrivit.

Eulalia

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 25 okt-07 kl 18:23 »
Jag vet heller inte mycket om hästar, men kan det vara tänderna? Leder du honom med träns utan eller med bett?

Norrsken

• -
« Svar #9 skrivet: 25 okt-07 kl 21:28 »
Synen och onda kotor är förslagen än så länge.

Det brukar ju vara en febril verksamhet här när något är fel med hästar.

Inga fler som har idéer och funderingar eller bara tror något?

Ja, det jag funderade på har du ju redan sågat, så jag får väl fundera vidare.. Men jag undrar bara vad du har emot att han går bakom dig?? Och om han nu svänger mjukt och fint åt båda håll när du går före, så borde det ju inte vara nåt fysiskt fel på hästen..  Och det skrev du ju också, att ni konsulterat veterinär.. Men om han gått bredvid sin mamma när hon kördes så kanske han är van att ha henne på ena sidan.. Eller van att ha någon på den sidan.. Van att ledas från bara en sida kanske?? Jag har sett många hästar som rör sig lite snett eftersom de leds mycket, och bara från samma sida. Det kan ju korrigeras om man leder hästen från båda sidor, samt korrigerar snedheten när man rider.. Och ja, Tänder (dvs, tandproblem)kan ju orsaka väldig stelhet och snedhet, men då borde det ju vara bara när hästen körs/rids med bett i munnen.. Nä, det är nåt som inte stämmer i din beskrivning. Och jag kan då inte komma på det just nu. Dock är det inget jag går och funderar hela dagarna på ;)

Att det brukar rassla till här när någon frågar om nåt "problem" tror jag mycket beror på att man har en teori om vad det beror på, man kanske har upplevt nåt liknande själv. Det rör nån som har ett problem med sin häst som behöver hjälp, och inte bara undrar om någon kan komma på det han redan vet.. Jag menar, ställ frågan om en häst som har ont i ryggen av en illasittande sadel och jag svarar direkt! Eftersom jag har haft det problemet med min häst, och att han blivit bra, och jag lärt mig en hel del på vägen, så delar jag mer än gärna med mig av det jag lärt, i förhoppning att någon ska slippa gå den långa vägen. I förhoppning att denne ska hitta en lösning tidigare, och bespara hästen onödigt lidande! De kunskaper jag fått är till för att användas, och hur använda dem bättre än att sprida dem vidare?!
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Frances

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 25 okt-07 kl 22:16 »
 ::) Nu ska ni inte va sånna, jag tycker inte denna tråd var en dålig ide av guba, han är ju ute efter att utreda om han behövde lära sig något av detta eller om han inte kunde ha gjort/tänkt annorlunda. Sånna frågor ställer jag mig ofta. Man måste liksom ransaka sig själv.

Att det är lätt att vara efterklok, det vet väl alla!

Jag tycker iallafall detta är intressant! Och förmodligen är det något som guba inte berättat som kanske hade varit värdefullt för mig att veta för att lista ut detta..men o andra sidan kanske något som hade lett oss på fel spår direkt.. Datorn har ju sina begränsningar jämfört med verklighet!

Jag har haft många kluriga och komplicerade fall där man också tänkt att borde jag ha fattat detta från början, men man gör ju bara sitt bästa!

Så fram med fler gissningar! Jag suger lite på en sak till..får se om vi får fler ledtrådar... ;D

Norrsken

• -
« Svar #11 skrivet: 25 okt-07 kl 23:46 »
::) Nu ska ni inte va sånna, jag tycker inte denna tråd var en dålig ide av guba, han är ju ute efter att utreda om han behövde lära sig något av detta eller om han inte kunde ha gjort/tänkt annorlunda. Sånna frågor ställer jag mig ofta. Man måste liksom ransaka sig själv.

Att det är lätt att vara efterklok, det vet väl alla!

Jag tycker iallafall detta är intressant! Och förmodligen är det något som guba inte berättat som kanske hade varit värdefullt för mig att veta för att lista ut detta..men o andra sidan kanske något som hade lett oss på fel spår direkt.. Datorn har ju sina begränsningar jämfört med verklighet!

Jag har haft många kluriga och komplicerade fall där man också tänkt att borde jag ha fattat detta från början, men man gör ju bara sitt bästa!

Så fram med fler gissningar! Jag suger lite på en sak till..får se om vi får fler ledtrådar... ;D

Jag menade ju inte att det var en dålig idé!! Och jag tycker också att det är intressant (men kommer heller inte så mycket längre med den info man har än, datorn har sina begränsningar!! Jag skulle tex vilja se hästen röra sig..). Jag försökte mig bara på en förklaring till varför det kanske inte rasslar till lika mycket som om han frågat om tex en hovböld.. Alltså, ser jag en fråga gällande ett problem som jag har kunskap och erfarenhet av så är det ju lätt att svara, men här är det diffust, och då är det svårare! Inget illa ment, och no hard feelings hoppas jag!

Så, guba, fortsätt komma med ledtrådar, och föra en intressant diskussion!

Utegrisar

• Kennel Adiolas
« Svar #12 skrivet: 26 okt-07 kl 14:16 »
Rolig tråd  :)

När du insåg vad problemet var. Var det löst direkt då eller fick du jobba på det *smyger efter ledtrådar*  ;)

Utegrisar

• Kennel Adiolas
« Svar #13 skrivet: 26 okt-07 kl 14:38 »
Jag  läste en gång att det finns hästar som reagerar på chippet. Att om det inte sätts in perfekt så kan de känna av det i vissa rörelser.

Spånar vidare  :)

Utegrisar

• Kennel Adiolas
« Svar #14 skrivet: 26 okt-07 kl 15:16 »
Kommer han från Ingvar?

Frances

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 26 okt-07 kl 15:36 »
Min tanke med synen var bara baserad på två hästar jag haft hand om med just dålig syn på vänster sida, ja den ena saknade öga helt o hållet...

Den som hade nedatt syn på vänster öga var precis som vilken häst som helst annars, det märktes bara genom att han kunde aldrig lära sig cykla..  ;) Alltså springa brevid cykeln, han klev ohjälpligt på cykeln varje gång,han visste liksom inte var den var ..

Frances

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 26 okt-07 kl 15:38 »
Om du haft två sen tidigare med samma fel, då är det ju inte så ruggigt ovanligt. Som ärter i hjärnan eler nåt sånt.

Frances

• Västergötland
« Svar #17 skrivet: 26 okt-07 kl 15:40 »
Citera
det kallas "horsemanship"
hästen är lärd att ej gå på folk.
antar att de ledde honom på den sidan som han ej ville svänga åt?

O jag som troddeatt horsemanship gick ut på att få hästarna att fungera bättre, inte att bli mer puckade  ;D

Frances

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 26 okt-07 kl 16:33 »
Patella upphakning kan göra det svårt för hästar att vända åt ett visst håll.. Men det har ju inget med ledare att göra...   ::)

Norrsken

• -
« Svar #19 skrivet: 26 okt-07 kl 16:48 »
Patella upphakning kan göra det svårt för hästar att vända åt ett visst håll.. Men det har ju inget med ledare att göra...   ::)

Nä det är ju just det! Att hästen vänder mjukt och smidigt om ledaren går framför, och i hagen.. Så det lutar nog åt nån slagt psykologisk blockering.. Men vilken, vad och hur?? Vet fortfarande för lite om hästen i fråga. Jag skulle nog vilja träffa hästen, se den röra sig, och prova ledaren för att göra mina spekulationer mer realistiska.. Väntar med spänning på fler förslag, och förstås på att guba ska ge oss svaret!!  ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

373 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser