Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  CAE  (läst 2515 gånger)

fröken fröken

• skogstokig
CAE
« skrivet: 24 okt-07 kl 00:58 »
Kan man göra test av veterinär för CAE? Vad kostar det? Kan mina getter vara smittade utan att det märks? De är ju bara 7 och 13 månader. Känns ju viktigt när man ska rädda akut utrotningshotade djur, att de är friska.
Är det farligt att ha dem med får?
bor med lappgetter, kanin, katt och kille

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:CAE
« Svar #1 skrivet: 24 okt-07 kl 08:31 »
Senast jag hörde kostade det 500 kronor per prov, men det är länge sen.  Får skaffar sig antikroppar utan att bli sjuka, vilket ställer till trassel om Du är med i Visna-Maedi-programmet.  CAE är ett långsamverkande virus, som oftast visar sig när geten är i femårsåldern.  Främsta smittvägen är råmjölk.  En av mina bekanta hade god effekt av att ge getmjölken till sina kalvar och komjölk till killingarna.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Sajjbertjorven

• www.getter.se
    • www.getter.se
« Svar #2 skrivet: 26 okt-07 kl 17:41 »
Nu är det betydligt dyrare - och delar av CAE-programmet slutade att vara subventionerat nu i somras. CAE är enligt programmet från början avsett för får. Själv är jag lite skeptisk till testet. I mitt fall, har endast dvärggetter, så är programmet bara i sin vagga ännu (ja jag vet, det är klart ju fler som går med ju bättre blir det). Kollade med tjejjen som är ansvarig för programmet i somras (åsa). Hitills finns det bara en dvärggetsuppfödare i Sverige ansluten till programmet och i somras hade den ännu inte uppfyllt högsta status. Ansluter man sig till programmet innebär det ju också att du endast kan köpa in eller vara i kontakt med annan uppfödare med samma status. Så för min del skulle det innebära att utbudet var att köpa in getter från en uppfödare när den har fått "godkänt" fullt ut. Däremot sa hon att testandet hade pågått lite längre på andra getraser.
Jag fick faktiskt rådet att inte ännu gå in i programmet, och man hade inga klara fakta om CAE och dvärggetter. Detta är min uppfattning, säkert har någon annan andra synpunkter  ;). Dessutom är det som Trollmor sagt innan ( rätta mig om jag har fel Trollmor), djur som bär smittan som aldrig utvecklar några symtom.
20 Dvärggetter och några Dvärgvädurar.

Trollmor

• -
« Svar #3 skrivet: 26 okt-07 kl 18:36 »
Jag vet faktiskt inte om djur som bär på CAE kan klara ett helt liv undan symptom.  Helt klart är det en ruggig sjukdom, men den är som sagt väldigt svår att bekämpa.  Se ovan om komjölken.

Sajjbertjorven

• www.getter.se
    • www.getter.se
« Svar #4 skrivet: 26 okt-07 kl 19:57 »
Så frågan är då, hur många här på forumet har testat sina getter??

Lars Pers Maria

• -
« Svar #5 skrivet: 26 okt-07 kl 21:52 »
Inte jag. Men jag har funderat. I Jämtland fanns ett fungerande CAE-program men jag tror det har havererat. Frågade Svenska Husdjur där jag bor men de "hade ingen aning".
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

ninna b

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 26 okt-07 kl 22:16 »
Jag har testat och vi har CAE getter i vår besättning....jag har köpt getter från sanerade besättningar men har fått med en get som burit på smittan. Hennes avkommor har CAE och hon har även smittat andra vuxna getter vars tidigare ungar inte har CAE.
Vi funderade på att gå med i programmet men när jag fick klart för mig att alla getterna skulle slaktas ut så begav jag dom tankarna. CAE är lurigt, man tillskriver det alla möjliga symptom  men våra getter har inga besvär. Det kommer kanske, vad vet jag.
Har man möjlighet att skilja djuren åt så kan man alltid sanera besättningen själv genom artificiell uppfödning. Alltså, man tar killingen direkt från mamman och föder upp den på pastoriserad mjölk eller kalvnäring. Fast nya rön säger att killingen smittas redan i födelseögonblicket så då vet jag inte hur man ska göra.
Ska man starta upp en verksamhet med många getter så kan det väl vara ide´ att testa först innan man har samlat på sig för många djur men om man nu har några getter som man är fäst vid, så kan man väl bara fortsätta med det. Man lär märka om dom inte mår bra och alla sjukdomar orsakas ju inte av CAE .
Det är olika typer av virus som inte smittar mellan får och getter men jag tror att du sumpar din MV status om du inte har CAE testat dina getter. Med tonvikt på Tror

Trollmor

• -
« Svar #7 skrivet: 27 okt-07 kl 14:52 »
Jo, det lär ska vara Visna-Maedi-programmet som påverkas.  Djuren blir i regen sjuka i femårsåldern, ofta ledproblem, ibland avmagring, och i enstaka fall (har jag lyckligtvis inte upplevt) en "smällande huvudvärk", d v s getstackaren står en dag med huvudet mot väggen och kan inte annat.

Mina verkade inte påverkade i humöret, men en get som går allt sämre hamnar förstås i frysboxen innan hon börjar tycka att livet är trist.

Smittvägarna var inte, då jag senast kollade saken, helt utredda, men man misstänkte främst råmjölken.  Vill Ni att jag försöker få kontakt med Hammarberg för färska upplysningar?  Kanske man bör googla lite först?

ninna b

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 27 okt-07 kl 21:17 »
Vill man veta mer om CAE så ska man vända sig till Göran Karlsson på Svenska Djurhälsovården

Trollmor

• -
« Svar #9 skrivet: 28 okt-07 kl 09:48 »
Va bra att det finns en till.

Emily

• Akalla 4H Gård
« Svar #10 skrivet: 07 nov-07 kl 12:53 »
Vi testar både fåren och getterna och har nu högsta status på båda.

Jag håller helt med om att man blilr fruktansvärt begränsad när man ska hitta bock (har göinge) då det endast är tre andra gårdar som oxå har M3/C3. Men, vid kontakt med jordbruksverket i somras fick jag reda på att det ligger ett förslag om att det skall bli obligatoriskt för alla att åtminstone vara med i det fölrenklade MV programmet. Hur långt fram det ligger vet jag inte.

Mvh Emily
Genbank på  göingegetter, bohuslän dals svarthöns, gotlands kanin, svensk gulanka,gutefår och snart även värmlandsfår. Säg gärna till om ni har djur till salu av dessa raser då vi behöver "nytt" blod med jämna mellanrum! Tex behöver vi nu lite nya gulankor, genbanksägg går oxå bra :)

Trollmor

• -
« Svar #11 skrivet: 07 nov-07 kl 13:08 »
Aj då, det där KAN vara ett hot mot små raser och den biologiska mångfalden!!!  Om vi inte får avla fram en större grupp först, innan vi börjar försöka få dem fria från sjukdomar.  För det är ju så att om man slaktar ut alla djur som testas positivt, så minskar avelsbasen, alltid!  På SLB gör det nog ingenting, men de hotade raserna!

dvärggetter

SV: CAE
« Svar #12 skrivet: 12 feb-08 kl 22:32 »
Hej
Jag kunde inte undgå att läsa fröken frökens frågor om CAE.
På första frågan om man kan göra test av veterinär för CAE så är det så att man kontaktar den person som har hand om CAE programmet och därifrån får du material som behövs vid testningen.
Du ringer och bokar med en veterinär som kan ta blodproven och betalar honom/henne för jobbet.
Går du med i programmet på en gång får du 700 kr. Så vad det kostar beror på hur mycket veterinären tar för arbetet. Du kan också göra ett förenklat test där du inte binder dig till ett program.
På frågan om dina getter vara smittade utan att det märks så ja det kan de. CAE är ett virus som beteer sig lite som hiv. Det finns hos djuret men märks inte förrän det bryter ut. Innan de är 6 månader tar man inte prover på getterna eftersom det inte syns i blodproverna då.
Om det är farligt att ha dem med får så är det så att de tror att viruset kan gå mellan får och getter, men de är inte helt hundra säkra.
Är det fler frågor angående CAE så är du välkommen att höra av dig. Som du nog förstår så tycker jag ju att det är viktigt att ha friska djur om man har avel för testar man inte så sprider man smittan. Men om man har två getter som sällskap som inte ska avlas på och som inte kommer i kontakt med getter som ska vara i avel så spelar det ingen större roll om de inte är testade.
Mvh/Lina

Sajjbertjorven

• www.getter.se
    • www.getter.se
« Svar #13 skrivet: 13 feb-08 kl 18:42 »
Vill bara korrigera dig lite Lina, subventionen är bortagen from i somras.

Sajjbertjorven

• www.getter.se
    • www.getter.se
« Svar #14 skrivet: 13 feb-08 kl 18:51 »
Och hur skall man ställa sig till att testningen är bortagen i andra nordiska länder där man anser att det endast eventuellt är av intresse vid avelsdjur till mjölkproduktion?
Och när man kommer till dvärggetter finns det ju i princip inget utbud på nya getter alls om man går med i programmet (det är ju bara du ännu Lina!). Och sista frågan till alternativarna, djur med CAE kan leva utan att insjukna - vad tycker Ni andra??

ninna b

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 13 feb-08 kl 20:24 »
Vi har getter med CAE och vi har getter som inte har CAE. Vi kan inte se utanpå vilken get som bär på viruset och vilket som inte gör det. Vi har t.ex en liten , lite skabbig geta som man skulle kunna svära på var CAE smittad men hon är testad negativ. Sen har vi stora pampiga getter som bär på smittan. Vi har mödrar vars ena dotter är smittad och den andra är friförklarad.
Vi har valt att inte gå med i programmet av den anledningen att vi då är tvungna att avliva alla getter...även dom som är testade med negativt resultat...och det vill inte vi. Vi kan minska riskerna med att föra CAE vidare genom att föda upp killingarna artificiellt men det har inte känts så angeläget. Nu har vi bara haft dom här djuren i 6 år och det är möjligt att symtomen kommer att ändra sig men det får vi ta ställning till då.
Så har jag läst en artikel där man har gjort försök att smitta mellan getter och får och det har man lyckats med i laboratorier men inte `på riktigt´ Annars skulle vi kanske vara rädda för att få HIV om vi pussade på våra CAEsmittade getter.....

Dela detta:

* Inloggade just nu

1728 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser