Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skapa tryckluft av ved i trycktank.  (läst 9837 gånger)

magi

• Starta Förenade Religionerna , FR som FN.......
    • GameReality
Re:Skapa tryckluft av ved i trycktank.
« Svar #20 skrivet: 30 okt-07 kl 22:20 »
Det är en avancerad tanke som kanske låter som magi men får inte stampas till och vridas om med klacken utan att ett antal försök görs. Kan man flyga till månen så...

Så länge det inte är tal om evighetsmaskiner så är jag med.

Magnetmotorer t.ex. Hur kan man bara tänka sig att en motor kan ge kraft utan att få den nånstans ifrån?

En magnet har kraft att hålla något uppe eller dra till sig något men det har ett snöre också.

Snörgenerator/motor?  Gummimotor finns men kräver ett vevande av propellern så man lagrar energin.

(Fast jag trodde det var en gengasgenerator som Magi skrev om)

Det brukar inte va speciellt många som förstår vad jag säger och jag hoppas du är en av dom som förstår mig.

Magi
Frågan är om tillståndet i världen någonsin kommer att beviljas.......  MSc Magnus Ivarsson

ollebolle

« Svar #21 skrivet: 31 okt-07 kl 17:29 »
Ja det ser ju inte omöjligt ut att kunna få en motor att snurra på det viset. Möjligen bättre förbränning än vanlig bilmotor. Svårt att säga men värt att pröva.

Blir det bättre eller sämre verkningsgrad än en bilmotor eller ångmaskin. Att kunna använda ved är ju en miljöaspekt av stora mått och man kan leva med mindre verkningsgrader.

Ska man jämföra miljövänlighet med t.ex E85 så kommer man mycket längre med din idé då E85 kostar så mycket olja att tillverka att det nästa är lika bra att köra på diesel istället.

magi

• GameReality
« Svar #22 skrivet: 31 okt-07 kl 18:38 »
Ja det ser ju inte omöjligt ut att kunna få en motor att snurra på det viset. Möjligen bättre förbränning än vanlig bilmotor. Svårt att säga men värt att pröva.

Blir det bättre eller sämre verkningsgrad än en bilmotor eller ångmaskin. Att kunna använda ved är ju en miljöaspekt av stora mått och man kan leva med mindre verkningsgrader.

Ska man jämföra miljövänlighet med t.ex E85 så kommer man mycket längre med din idé då E85 kostar så mycket olja att tillverka att det nästa är lika bra att köra på diesel istället.

Jag tror tamefan du förstår vad jag skriver.  :)

Man kan altså simulera en enormt stor motor och använda alla typer av bränsle med en enkel tubteknik och utan att använda någon avancerad högteknologisk mekanik.
Men om det används high tech så kan man kanske komma upp i höga verkningsgrader.

Som fast anläggning och egen ved för el generering borde det kanske kunna vara en fungerande ekonomisk teknik.
Men jag har diskuterat det med folk på motorsteknik och de är skeptiska men då diskuterades systemet som fordons system till största del, så före man bygger en provanläggning för enbart elgenerering borde man nog diskutera igenom det lite mer med folk på motor och förbränningsfysik.

MSc Magi
Frågan är om tillståndet i världen någonsin kommer att beviljas.......  MSc Magnus Ivarsson

Filip Skräplund

« Svar #23 skrivet: 01 nov-07 kl 09:31 »
Varför kan man inte göra en större brasa i en rymligare trycktank, och släppa ut övertrycket etappvis till förrådstank(-ar)?
Då slipper man mata in bränsle så ofta, och det behövs ingen komplicerad matningsapparatur,
plus att man slipper hålla tändaren het mer eller mindre hela tiden, vilket drar mycket energi.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

magi

• GameReality
« Svar #24 skrivet: 01 nov-07 kl 11:52 »
Varför kan man inte göra en större brasa i en rymligare trycktank, och släppa ut övertrycket etappvis till förrådstank(-ar)?
Då slipper man mata in bränsle så ofta, och det behövs ingen komplicerad matningsapparatur,
plus att man slipper hålla tändaren het mer eller mindre hela tiden, vilket drar mycket energi.

Problemet är då att man får ha en kompressor som trycker in luft hela tiden till bränslet.
Tryckluft som ska mata in tryckluft.
Men visst kan det vara en ide.

Magi
« Senast ändrad: 01 nov-07 kl 12:04 av magi »

johole

« Svar #25 skrivet: 01 nov-07 kl 12:45 »
Citera
@magiHvor mye vann har du tenkt å tilføre i sekundet ?

5 gram/50gram/500gram/5000gram ?

Citera

Det beror helt och hållet på hur stor förbränningskammare och förång-kylkammare man har samt hur högt tryck samt temperatur på avgaserna man har och hur stor luft motor man har, då den ska matas med de trycksatta vatten ångs avgaserna i lagom takt utan att ångan tar sig baklänges in i förbränningskammaren.
Så detta får man nog prova fram tills man får ett fungerande system som man kan göra en matematisk modell av.
En sensor efter förbränningskammare som stoppar ånga att ta sig in i förbränningskammare skulle jag rekommendera.

MSc Magi

For at vann skal fordampe må vannet tilføres energi.
Vann i væskeform ved 273K trenger 2500J/g/K for å fordampe.

Denne fordampningsvarmen brukes til å gjennomføre faseorvergang fra væskeform til gassform og representerer et stort energitap.
Dette varmeforbruket bidrar til å senke temperatur og trykk i systemet ditt og bidrar til å minske trykkenergien som du vil benytte til å drive motoren. Med andre ord så tror jeg at systemet ditt får lavere virkningsgrad hvis du tilsetter vann.

Tenk deg at systemet ditt skal gi trykk til en motor i 2 timer og at du tilsetter 5,7 gram vann per sekund:

5,7gr*2200J/gr*3600*2 = 90000000J = 25kWh

Du vil miste 25kWh energi i form av fordampningsvarme.

Hvor mye tilgjengelig energi vil det være i systemet ditt ved start ? 25kW ?

Mester af Bondevett
johole
« Senast ändrad: 01 nov-07 kl 12:47 av johole »

magi

• GameReality
« Svar #26 skrivet: 01 nov-07 kl 20:23 »
For at vann skal fordampe må vannet tilføres energi.
Vann i væskeform ved 273K trenger 2500J/g/K for å fordampe.

Denne fordampningsvarmen brukes til å gjennomføre faseorvergang fra væskeform til gassform og representerer et stort energitap.
Dette varmeforbruket bidrar til å senke temperatur og trykk i systemet ditt og bidrar til å minske trykkenergien som du vil benytte til å drive motoren. Med andre ord så tror jeg at systemet ditt får lavere virkningsgrad hvis du tilsetter vann.

Tenk deg at systemet ditt skal gi trykk til en motor i 2 timer og at du tilsetter 5,7 gram vann per sekund:

5,7gr*2200J/gr*3600*2 = 90000000J = 25kWh

Du vil miste 25kWh energi i form av fordampningsvarme.

Hvor mye tilgjengelig energi vil det være i systemet ditt ved start ? 25kW ?

Mester af Bondevett
johole

Du verkar ju påläst så då ska du få några uppgifter av mig.   :)

Om jag har en tryckkammare på 1 dm3.
Hur tung bit trä kan jag lägga i den kammaren då jag har 15 kg/cm2 kompressions tryck för at få en fullständig förbränning?

Hur stort tryck får jag i tanken efter förbränning?
Hur mycket avgaser får jag i volym eller vikt?

Hur mycket energi får jag om tar tillvara på energin i trycket nu?

Hur hög temperatur har avgaserna i kammaren om kammaren är perfect isolerad?
Hur mycket energi har jag i avgas volymen om kammaren är perfect isolerad mellan topp temperatur och ca 120 grader C?
Hur mycket vatten kan jag spruta in i kammaren för att förånga vattnet och få en sluttemperatur på 120 grader C?

Hur mycket högre tryck i kammaren får jag efter att omvandlat topp temperaturen  till 120 grader C efter att sprutat in rätt mängd vatten?

Hur mycket mer energi får jag ut ur kammarens tryck om jag omvandlar toppvärmen till vattenånga på 120 grader?

Kan du räkna ut det eller ska jag?

Magi
« Senast ändrad: 02 nov-07 kl 04:33 av magi »

Filip Skräplund

« Svar #27 skrivet: 01 nov-07 kl 20:40 »
Det där är väl peanuts för en teknisk fysiker.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

magi

• GameReality
« Svar #28 skrivet: 01 nov-07 kl 20:51 »
Det där är väl peanuts för en teknisk fysiker.

Jag vill ge johole en chans först.   :D

johole

« Svar #29 skrivet: 02 nov-07 kl 12:54 »
Jag vil inte ta från dig arbetet.  Rekna du, mister Magi.
Imponera min lilla bondskalle med lite rekning nu.

Citera
"Hur mycket mer energi får jag ut ur kammarens tryck om jag omvandlar toppvärmen till vattenånga på 120 grader"

Totale tilgjengelige trykkenergi går ned når du tilsetter vann!!!
(Har du oppfunnet evighetsmaskinen ?)

Du kan ikke øke den termiske energien ved å tilsette vann :
   Du må bruke energi for å pumpe vannet inn i kammeret.
   Du må bruke energi for å fordampe vannet.
   Du må bruke energi for å varme opp vannet til 120 grader.
Dette fører til at du avkjøler forbrenningsgassene og minsker trykket.

Det finnes jo några termodynamiska lagar som man inte får bryta....

Master af bondvett
johole

« Senast ändrad: 02 nov-07 kl 12:54 av johole »

Filip Skräplund

« Svar #30 skrivet: 02 nov-07 kl 13:50 »
Man brukar ibland injicera vatten i jetmotorer för att öka effekten vid take-off.
Metoden används också inom många motorracingsporter.

http://www.sporthoj.com/forum/archive/index.php/t-144634.html

johole

« Svar #31 skrivet: 02 nov-07 kl 15:12 »
Hej Zeke!

2/4-taktsmotor :
Ved å tilføre vann til avgasserna så reduserer man temperatur og trykk på avgasserna og gjør det lettere for motoren å "pumpe" ut avgasserna, slik at motorens ytelse blir bedre.

Er det korrekt upfattat ?

(Dette høres ut som noe som James Watt oppfant : kondensator for dampmaskin.)

Det finnes også motorer der man benytter en blanding av vatten och metanol for å kyla ned sylinder,luft og brensel og dermed øker kompresjonen.  Da tilsetter man altså vannet før forbrenningen.
Saab 99 Turbo S hadde noe slikt ?

« Senast ändrad: 02 nov-07 kl 15:36 av johole »

magi

• GameReality
« Svar #32 skrivet: 02 nov-07 kl 18:55 »

Då jag hört att man får större effekt av vatten insprutare före turbo
trodde jag att det var trycket som ökade.
Då måste det vara densiteten i avgaserna som höjs då man omvandlar värmen till vattenånga.
Så rörelsemängden i avgaserna med vattenånga vid 120 grader C är större än utan vatten och det är därför turbon blir effektivare för avgaserna blir helt enkelt tyngre då den träffar luftmotorns vingar eller turbinens blad.

Frågan är hur mycket bättre det blir med mindre tryck och tyngre avgaser jämfört med högre tryck och lättare avgaser?

Här beror det nog på vilken typ av lyftmotor man har.

Men nog borde energin i avgaserna efter luftmotorn vara lägre då både avgastemperaturen är under 120 grader och trycket mindre än om man körde på höga temeraturer och högt tryck.

Men jag har pratat med lite folk och de har sagt att tex diesel med dubbla turbo tar tillvara på rörelseenergin i de varma avgaserna så effektivt så att efter dem så har avgaserna inga högre temperaturer.
Men där måste de ju tänka på att folk inte vill ha vattentankar och kondensatorer i bilarna som då skulle göra dem tyngre och dyrare.

Så tanken att kyla avgaserna med vatten i fasta anläggningar kan jag ändå inte släppa.

Energin som släpps ut i avgaserna är lägra.

ollebolle

« Svar #33 skrivet: 02 nov-07 kl 20:50 »
Det här med att tillsätta vatten blir väl ingen skillnad om man nu kan ta tillvara på den energi man har fått fram. Det blir troligen istället lägre temperatur men större densitet. ist.f. varmluft allena så har man fått ånga. Ångan håller det uppvärmda vattnet och man har energin kvar.

Det är det praktiska med energilagarna. Ingen energi försvinner bara plötsligt. Så länge man håller det samlat är det värmestråling som utgör energiavgången och då har man ju uppvärmning av "pannrummet". Det är trevligt med ett uppvärmt rum i källaren.

Gastuberna skulle jag däremot isolera och gräva ner på åtminstone frostfritt djup.

Speciellt stora tuber. 10 liter ved är c:a 1 kg dynamit. (eget antagande).

Har "man eldat in" 10 kg ved i ett tryckkärl blir det en bra smällare när det brister.

ÅF (Ångpannecentralen) startades när man fått ett antal svåra olyckor med ångmaskiner. Där var det inte bara 10 kg utan flera hundra kilo kol=tjogtal kilo dynamit. Gissa om det blev smällare.

magi

• GameReality
« Svar #34 skrivet: 03 nov-07 kl 00:13 »
Med dagens teknologi borde man kunna bygga ganska säkra system för folk så de kan omvandla sin ved till avgaser och sedan till el i ett enklare, billigare system än i dagens kolvmotorer, ångmaskiner eller stirlingmotorer av flytande bränslen, skapade av ved i fabriker som tar energi att tillverka.

Men kärnkraft kan ju explodera så man ska ta det varligt.  :)

Magi
« Senast ändrad: 03 nov-07 kl 00:17 av magi »

ollebolle

« Svar #35 skrivet: 03 nov-07 kl 06:29 »
Ja det är användbart att kunna göra el av biologiskt material. Rötning, gengas och liknande är ju framkomliga vägar.

Din idé kan vara en fungerande variant. Annars vet vi ju att gengas funkar och kan tillverkas av "bysmeden". Eller amatörer. Varför det inte finns att köpa är underligt men vårt elnät är framdraget på till flesta ställen och ekonomiskt är det inget som slår det.

Men det kanske en serietillverkat system skulle. Det svåra är att lagra energin. Ska generatorn och gengasmotorn gå kontinuerligt håller inte den så länge.

Batterier blir för dyrt.

Filip Skräplund

« Svar #36 skrivet: 03 nov-07 kl 10:36 »
Det bästa är om man kan slippa kolvmotorer, som kräver mycket underhåll.
Jag tror att gengas gör att motorerna slits extra mycket, kanske beroende på att gasen saknar smörjande egenskaper.
Med tryckluft som energibärare skulle man kunna använda turbiner, som relativt sett är närmast underhållsfria.

magi

• GameReality
« Svar #37 skrivet: 03 nov-07 kl 11:27 »
Ja det är användbart att kunna göra el av biologiskt material. Rötning, gengas och liknande är ju framkomliga vägar.

Din idé kan vara en fungerande variant. Annars vet vi ju att gengas funkar och kan tillverkas av "bysmeden". Eller amatörer. Varför det inte finns att köpa är underligt men vårt elnät är framdraget på till flesta ställen och ekonomiskt är det inget som slår det.

Men det kanske en serietillverkat system skulle. Det svåra är att lagra energin. Ska generatorn och gengasmotorn gå kontinuerligt håller inte den så länge.

Batterier blir för dyrt.

Vill man lagra energin köper man bara fler tryckluftstuber med mitt förslag.
Gengas är nog bra men som du sa blir energilagring från gengas kanske knepig och gengas sliter ner motorer tydligen.
Man kanske kan komprimera och lagra gengasen i tuber?

Jag har annars tittat på energilagring i bränd kalk eller bränd gips.

http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=53;action=display;threadid=7034

Kan det vara något?

Men nu är frågan om att förbränna tex fasta bränsle i trycktuber för att få ett bättre, enklare energi system.

Magi
« Senast ändrad: 03 nov-07 kl 11:29 av magi »

johole

« Svar #38 skrivet: 05 nov-07 kl 09:12 »
Hej, magi!

Du sa at du ville kyla ned dina forbrenningsgasser til 120 C.
Ved 120 grader C så er vattenångans tryck 2 atmosfære.
Så det er ikke så mye trykkenergi å hente ved 120 grader,
men du må bruke energi på få vattnet til å avdunsta til ånga.

Du använder ungefär 2200 J  per gram vatten för at avdunsta vatten til ånga, och får et  ångtryck på 2 atm.  2 atm trykk i en sluten kammare på en liter är 200 J med trykk-energi. Da har du tappat 2000 J  bara på vattnet, och du har avkylt dina avgaser til 120 grader C ????

magi

• GameReality
« Svar #39 skrivet: 05 nov-07 kl 21:04 »
Hej, magi!

Du sa at du ville kyla ned dina forbrenningsgasser til 120 C.
Ved 120 grader C så er vattenångans tryck 2 atmosfære.
Så det er ikke så mye trykkenergi å hente ved 120 grader,
men du må bruke energi på få vattnet til å avdunsta til ånga.

Du använder ungefär 2200 J  per gram vatten för at avdunsta vatten til ånga, och får et  ångtryck på 2 atm.  2 atm trykk i en sluten kammare på en liter är 200 J med trykk-energi. Da har du tappat 2000 J  bara på vattnet, och du har avkylt dina avgaser til 120 grader C ????

Jag har hört att om man sprutar in vatten innan turbon ökar verkningsgraden så förmodligen tar avgaserna bättre i turbon då densiteten ökar i avgaserna pga den ökade luftfuktigheten.

Kanske det lönar sig att spruta in viss mängd vatten innan en luftmotor för att minska värmeförluster i de utgående avgaserna.

Jag vill bara minimera avgas värme förlusterna på ngt  vis.

Magi

Dela detta:

* Inloggade just nu

708 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser