Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ormmat  (läst 8223 gånger)

ledup

Re:Ormmat
« Svar #20 skrivet: 29 okt-07 kl 21:34 »
Hmm...gerbiler kan vara lite oregelbundna i sina förökningar är min erfarenhet, dessutom kan du inte slänga ner en ny hona el. hane i en grupp av djur om någon skulle dö. För då dödar gruppen nykomlingen.
Skulle någon dö i ett par kan det dessutom dröja upp till ett halvår innan den som blir kvar vill para sig och få ungar med en ny hane/hona...
Kan ju bli lite jobbigt om man har en hungrig orm...

Nej möss är nog den optimala lösningen räcker med ett par om amn har en ensam orm...Vill man ha möss som luktar mindre kan man ha natalmöss/natalpälsråttor fast de bits som f-n istället så jag vet inte om det är värt det.....

majsorm

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 30 okt-07 kl 07:57 »
Tack för alla tips.. jag pratade med en erfaren orm människa hon var ärlig på reptinet och sa att hon  kastar dem i golvet.. det blir inget blod av dem.. sedan fryser man in dem... hon har några avels par som hon använger sedan får mössen vila så avlar hon på ett annan par..

Jag har köpt mat åt mina ormar på reptinet.. men oxo blivit lurat som en som hade jätte bra pris på frysta möss.. men de var ruttna . stank verkligen ur påsen.

Så nu vet jag hur jag ska gå tillväga.

Alla tycker vi om olika djur...

majsorm

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 30 okt-07 kl 07:59 »
Jag vill slå ett slag för gerbiler.
Lättare att hålla, man kan ha flera familjer i samma låda, luktar inget (vilket ju möss och råttor gör) eftersom de är ökendjur.
Trevligare att hantera eftersom dom lättare blir tama och bits mer sällan.
Förökar sig bra eftersom man kan hålla flera honor/ hanne får dock inte lika stora kullar som råttor och möss.
Nackdelen när man avlivar är att man inte kan hålla dom/dra dom i svansen, men det finns ju andra metoder.

Jag ahr haft råttor som utställnings ex osv osv.. med god framgång.
Jag ahr inte uppleft att råttan luktar-- stuntar man i att hålla rent elelr använder sig av trä material i buren klar  kisset biter sig fast i det.. det gör det med de flesta djuren.

majsorm

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 30 okt-07 kl 08:00 »
Ni som undrar varför man har ormar kan ju fråga er varför folk har fiskar, krukväxter, marsvin svaret är nog det samma!

Jag håller med.. alla vi tycker om olika djur därför vill vi  vara mån om både maten och djuret som ska få maten.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #24 skrivet: 30 okt-07 kl 13:58 »
Skönt om det är riktigt att det där med kattungarna var en klintbergare.  Men min erfarenhet av sådana är att det mycket ofta finns en sann historia som utgångspunkt.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Väsen

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 30 okt-07 kl 19:22 »
nej man ska inte ha foder djur tillsammans med ormen.. den ska utfodras då den ska ha maten ...

ledup

« Svar #26 skrivet: 30 okt-07 kl 21:22 »
...och om du kastar en mus i golvet och den inte dör direkt vad gör du då?
Tycker man måste vara lite human även med foder djur, alltså ha en plan för avlivningen så att den åtminstonde går fort och utan att djuret bryter massa ben i kroppen innan det dör.
Tänk dig själv att bli slängd i golvet och bryta höftben och en arm och sedan bli slängd i golvet igen bara för att spräcka mjälten... Detta kastande låter i mina öron helt oseriöst ....be någon lära dig avliva djur på ett snabbare sätt om du ändå tänker hålla på med det!

Trollmor

• -
« Svar #27 skrivet: 30 okt-07 kl 22:57 »
Tycker man måste vara lite human även med foder djur, alltså ha en plan för avlivningen
Ja, det var ju det tråden handlade om!  Jag tycker majsorm är helt rätt ute.  Bra att vi är överens!

Elektra

« Svar #28 skrivet: 31 okt-07 kl 09:24 »
Skönt om det är riktigt att det där med kattungarna var en klintbergare.  Men min erfarenhet av sådana är att det mycket ofta finns en sann historia som utgångspunkt.
Tyvärr så förekommer det nog ändå, en som jag känner fick kattungar och det var en kille som var spekulant på hela kullen. När han kom ville han ta dem i en konsumkasse! :o De bad honom att hoppa och fara. >:(
"Djur dödar inte för nöjes skull.
Endast människan finner nöje i att tortera och döda andra varelser."

Väsen

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 31 okt-07 kl 12:29 »
Jag har kollat med mn vetterinär.. hon säger så här:

Mössen dör omedelbart om man kastar dem med kraft i golvet och det blir inget blod.
Man kan fixera huvudet mellan pekfingret och tummen och  rycka till i svansen då dör den omedelbart.

Att frysa mössen levande är inte tillåtet enligt djurskydd myndigheten.. de går en långsam och plågsam död till mötes.

Hon rekomenderade verkligen inte att ha mössen tillsammans med ormen.
Det  är stress moment för både musen och ormen.

Hälsningar xxxxxxx
Välkommen med mera funderingar om du har det.

Trollmor

• -
« Svar #30 skrivet: 31 okt-07 kl 19:39 »
Tyvärr så förekommer det nog ändå, en som jag känner fick kattungar och det var en kille som var spekulant på hela kullen. När han kom ville han ta dem i en konsumkasse! :o De bad honom att hoppa och fara. >:(
Jaha, ja, där for det hoppet sin kos.  Hälsa Dina kompisar att vi håller med dem!

Att frysa eller kväva djur torde vara kvalificerat djurplågeri.

Väsen

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 02 nov-07 kl 20:46 »
Jaha, ja, där for det hoppet sin kos.  Hälsa Dina kompisar att vi håller med dem!

Att frysa eller kväva djur torde vara kvalificerat djurplågeri.

Det är djurplåger i enligt djurskyddsmyndigheten.
Inget djur får lida.

rico

• längta inte efter det du saknar ,njut av det du ha
« Svar #32 skrivet: 12 dec-07 kl 21:27 »
släng in mus -råtta kanin eller vad det nu du matar eller ska mata ormen med vill säga beroende på arten av orm du eller ni har så om ormen är frisk så hinner djuret knappas att reagera förren den är död  själv odlar jag på kungs pyton som äter möss och råttor men även om jag odlar så blir det knapp över .måste kanske tilläga att även jag är djur älskare och tar väl hand om de jag har  sen finns det ju människor av alla sorters
.  har 6 shettisar    belgisk jätte  höns ankor   hundar katter  fru och barn

Trollmor

• -
« Svar #33 skrivet: 13 dec-07 kl 00:11 »
???
Jag fattar inte hur Du tänker, rico.
???

Dela detta:

* Inloggade just nu

586 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser