Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad har dödat vår bagge? (OBS bilder)  (läst 13714 gånger)

turbofish

• Dadaistisk Drömutforskare
Vad har dödat vår bagge? (OBS bilder)
« skrivet: 22 okt-07 kl 13:20 »
När vi gick ut i morse och skulle titta till våra nya får, så hittade vi en av baggarna totalt slaktad... :'(

Nu har vi blivit lite nojiga över vad som kan ha dödat den.

Det ligger lite päls spritt omkring kadavret.

Ett ben har blivit putsat.

Det var en av dom större baggarna, så vad det än är som har ätit av det har varit väldigt stort, för vi vet att det levde med säkerhet klockan 14-15 igår (söndag). Det krävs en del möda att äta upp 30 kilo bagge på några timmar.

Här kommer det som gör oss lite misstänksamma att det kanske är tvåbenta rovdjur inblandade. Skinnet är helt intakt, inte en blodfläck någonstans. Strupen och nacken är orörda. Det går bara som ett fint snitt längst med buken på det stackars djuret och allting är utplockat. Det ser alldeles för fint ut för att vara en varg eller lodjur.

Det är grova stoplar och 90cm högt stängsel runt hela hagen, och det har inte blivit forcerat på något ställe, så vem som än är skyldig har hoppat över.

Samtidigt ser det så messy ut att det måste vara något eller några djur inblandat.

Vår teori är att nån tjyv har smygit in på natten, haft ihjäl fåret genom att klubba det i skallen (det är en stor blodig fläck precis mellan ögonen), plockat ut allt fint kött och sen har kråkorna och kanske nån grävling varit på det under natten.

Vad tror ni? Hur ska man göra i den här situationen? Ska vi polisanmäla eller anmäla till nån myndighet som bokför rovdjursangrepp?

Är det dags att vaka i skift med hagelbössan?

/Turbo
//Arg
For somewhere in my mind there is a painting box,
I have every color there it's true.
Just lately when I look inside my painting box, I seem to pick the colors of you.  Vår fotodagbok: http://www.flickr.com/photos/23597963@N07/

Eulalia

• Gäst
Re:Vad har dödat vår bagge? (OBS bilder)
« Svar #1 skrivet: 22 okt-07 kl 13:26 »
 :o åfasen!

Din teori verkar vettig, men jag undrar bara vem som ställer sig och slaktar på plats, mitt i natten. Slakta i mörkret verkar opraktiskt, och tända en ficklampa verkar vågat..
Måste vara en jättehungrig desperat människa isåfall..
« Senast ändrad: 22 okt-07 kl 13:27 av Eulalia »

turbofish

« Svar #2 skrivet: 22 okt-07 kl 13:47 »
:o åfasen!

Din teori verkar vettig, men jag undrar bara vem som ställer sig och slaktar på plats, mitt i natten. Slakta i mörkret verkar opraktiskt, och tända en ficklampa verkar vågat..

Den låg på det enda stället i gärdet som man inte kan se från husen, vilket gör saken ännu mer misstänksam.

Sen stjäl ju folk precis vad som helst.

Just lately when I look inside my painting box, I seem to pick the colors of you.  Vår fotodagbok: http://www.flickr.com/photos/23597963@N07/

leifhh

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 22 okt-07 kl 14:38 »

Läs Veikko Hourvinens Fårätarna.....

Jag tycker att du skall ringa länsstyrelsens rovdjursenhet och se till att få ut dem för en kontroll, säg att du misstänker rovdjursanfall. Visar det sig vara det tvåbenta av de fem stora så gör du en polisanmälan. Givetvis under förutsättning att du har en redig stalljournal etc.

turbofish

« Svar #4 skrivet: 22 okt-07 kl 15:07 »
Läs Veikko Hourvinens Fårätarna.....

Jag tycker att du skall ringa länsstyrelsens rovdjursenhet och se till att få ut dem för en kontroll, säg att du misstänker rovdjursanfall. Visar det sig vara det tvåbenta av de fem stora så gör du en polisanmälan. Givetvis under förutsättning att du har en redig stalljournal etc.

Vi fick dom för en vecka sen, så vi har väldigt lite papper på dom än så länge. Varför behöver man en redig stalljournal när man gör polisanmälan?

Efter lite diskuterande och kringringande så har vi nog kommit fram till att det är dom tvåbenta rovdjuren. Delvis ser snittet i skinnet för bra ut (en läkare som har kollat idag), plus att en bekant hade råkat ut för exakt samma sak inte alltför långt härifrån. Förbannade avskum som har ihjäl andra människors djur! Jag hoppas bara att det gick snabbt och det stackars djuret inte hann lida.

kristallery

• Djurälskande:)
« Svar #5 skrivet: 22 okt-07 kl 19:04 »
Usch jag finner inga ord, hur kan människor göra så här?? Vet hur det är vi har blivit av med både getter och får om nätterna, och helt klart är att dom med största sannolikhet inte lever längre.. Fyy så tragiskt stackars din bagge...
Pigg & Glad tjej som älskar djur, har börjat jobba ideelt och behöver svar på en del frågor. Samtidigt är det väldigt intressant att läsa i diskussionsforumet.

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
« Svar #6 skrivet: 22 okt-07 kl 20:49 »
Fy vad hemskt! Stackars er ni måste ha blivit helt chockade. Det ser ut som bilder tagna ur en skräckfilm. Det är inte klokt man ska behöva oroa sig för att någon ska stjäla eller slakta ens djur. Jag har själv blivit av med fyra gäss en natt.

Mvh/Anette
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #7 skrivet: 22 okt-07 kl 21:11 »
Med risk att sticka ut hakan rejält:  Det har just varit Eid, den stora fest som avslutar den muslimska fastemånaden Ramadan.  Fast, en klubbning i skallen talar mot en rituell slakt, då skär de upp hela halsen.  Men även muslimer är ju individer, så ett och annat rötägg finns bland dem.  Det finns ju svenskar som stjäl både julgran och späd gris att grilla till midsommar.

Tala för allt i världen med rovdjurskunniga; de kan ofta se en massa av spåren, och, om inte annat, utesluta några av "kandidaterna".

Och snälla, tala om för oss andra vad vi ska se upp med!!!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Martin S

« Svar #8 skrivet: 22 okt-07 kl 22:58 »
Fast, en klubbning i skallen talar mot en rituell slakt, då skär de upp hela halsen.

just det, och hela beteendet, om det nu står människor bak, är mycket långt ifrån en kultur, där lammkött spelar en traditionell roll. Så varför drar du över huvud taget den saken in i bilden? Låt nu "mordutredningen" säga sitt först.

Jag är dansk-skånsk och har inte förstånd på björn. Men kunde några äv er från de nordligare fäbodar ;) inte titta på bilderna? Om jag slaktade baggar på en annans mark mitt i natten skulle jag altså inte urbena steken också... En klubba eller en björnlabb i skallen låter för mig ungefär det samma.
Jag vet inte om Turbofish bor i björnområde.

« Senast ändrad: 23 okt-07 kl 00:07 av Martin S »
Dansk invandrare sedan 2000. Inte helt felfri svenska, men jag försöker... Har haft värmlandsfår i Skåne sedan 2005.

Trollmor

• -
« Svar #9 skrivet: 23 okt-07 kl 09:01 »
Ja, alla möjligheter måste ju hållas öppna.  Men, Turbofish, vad finns det för grannar av olika arter där Du bor?

leifhh

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 23 okt-07 kl 09:17 »
Varför behöver man en redig stalljournal när man gör polisanmälan?

Kanske inte behövs, men å andra sidan är det din skyldighet enligt myndigheten Jordbruksverket att som fårägare ha en.... Och om du inte har en, ja vad händer då? Sanktioner i gårdsstödet om det kommer till kontrollanternas kännedom kanske?

Men jag tycker nog fortfarande att du skall ringa efter en rovdjursexpert från länsstyrelsen och därefter polisen. Det är inte helt del att göra statistikanmälningar heller. Får polisen in tillräckligt många sådana för en viss typ av brott så kan man inte längre sopa dem under mattan. Sedan skulle vi kunna komma in på hur brottsförebyggande rådet resonerar och hanterar data och vetenskaplig forskning i sina sina rapporter men det är en annan diskussion som nog platsar bättre på ljugarbänken.

Eftersom du verkar ha ett bra fotomaterial så kan du säkert gå in till polisen direkt med dokumentationen så slipper de komma ut  för min erfarenhet är att de brukar vara rätt ovilliga att åka ut men däremot ganska glada om man har ett bra förberett ärende med relevant dokumentation att lämna i deras händer. Om du skall gå till försäkringsbolag med saken kan jag tänka mig att det är bra att ha gjort anmälningar till såväl länsstyrelsen som polisen.

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #11 skrivet: 23 okt-07 kl 10:43 »
Med risk att sticka ut hakan rejält:  Det har just varit Eid, den stora fest som avslutar den muslimska fastemånaden Ramadan.  Fast, en klubbning i skallen talar mot en rituell slakt, då skär de upp hela halsen.  Men även muslimer är ju individer, så ett och annat rötägg finns bland dem.  Det finns ju svenskar som stjäl både julgran och späd gris att grilla till midsommar.

Tala för allt i världen med rovdjurskunniga; de kan ofta se en massa av spåren, och, om inte annat, utesluta några av "kandidaterna".

Och snälla, tala om för oss andra vad vi ska se upp med!!!

Jag tycker inte du sticker ut hakan .
Jag och några andra fårägare häromkring (halland) har problem med invandare.Hos mig har de varit och frågat 3 gånger iår.Hos grannen var nätet i en hörna nerrivet och ett rep låg i hagen.Min jobbarkompis hade besök sa nej 2 dagar senare var 2 lamm borta.Det finns flera hot mot fåren färre i Halland än i Jämtland .Helt klart för mig är att invandrarna  här nere är ett hot mot "vuxna lamm" och räven mot nya lamm.
Man får ständigt ha koll och det har jag nu.
Tydligen finns det inget nuförtiden som inte är intressant att stjäla.
Nu måste jag också hålla koll på skogen så den inte brinner ner,för en ny fluga har blivit att elda upp stulna elkablar ta kopparn och få bättre betalt vid skroten för den är ju sotig men ren.
Så du sticker inte ut hakan.
Lars >:(
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

turbofish

« Svar #12 skrivet: 23 okt-07 kl 11:09 »
Vi bor utanför Göteborg så ett björnanfall är nog uteslutet. Dessutom skulle nog en stor björn ha skadat stänglset.

Vi ringer nog polisen idag, men jag vet inte om de kommer att åka ut, eller om det räcker att vi skickar in bilderna. Det har börjat lukta rätt illa så vi tänker nog gräva ner det idag.

Angående förövarna; vi ringde kvinnan som vi köpte fåren av (tror hon är medlem här på forumet) och hon sa att samma har hänt henne tidigare och det är garanterat människor. Hennes förklaring var: "Ni bor ju rätt nära Angered och det gör jag med".

Jag har svårt att tro att det är en troende muslim som avslutar den heligaste tiden på året, ramadan, med inbrott och nattslakt av andra människors djur. Det är som om en kristen smålänning skulle avsluta julafton med lite avgudadyrkan och gruppsex med grannen (vilket jag tror skulle piffa upp en ganska tråkig högtid en smula).

Nej, det är nog snarare vanliga rötägg som vill tjäna snabba pengar och säljer köttet vidare till riktiga muslimer. Jag vill inte spekulera i deras etniska eller religiösa tillhörighet för jag har verkligen ingen aning. Det kan lika gärna vara kriminella taoister från Norrland.
« Senast ändrad: 23 okt-07 kl 11:10 av turbofish »

Martin S

« Svar #13 skrivet: 23 okt-07 kl 11:17 »
Hej - bra svar, turbofish.
Visst, lammstölder hör man om. Hvad jag reagerade på var kobblingen til någon religiös sammanhang. Jag skulle tro att kobblingen til just lammköttsätande är starkara  ;)
« Senast ändrad: 23 okt-07 kl 11:20 av Martin S »
Dansk invandrare sedan 2000. Inte helt felfri svenska, men jag försöker... Har haft värmlandsfår i Skåne sedan 2005.

annan

« Svar #14 skrivet: 23 okt-07 kl 17:20 »
Jag tycker inte du sticker ut hakan .
Jag och några andra fårägare häromkring (halland) har problem med invandare.Hos mig har de varit och frågat 3 gånger iår.Hos grannen var nätet i en hörna nerrivet och ett rep låg i hagen.Min jobbarkompis hade besök sa nej 2 dagar senare var 2 lamm borta.Det finns flera hot mot fåren färre i Halland än i Jämtland .Helt klart för mig är att invandrarna  här nere är ett hot mot "vuxna lamm" och räven mot nya lamm.
Man får ständigt ha koll och det har jag nu.
Tydligen finns det inget nuförtiden som inte är intressant att stjäla.
Nu måste jag också hålla koll på skogen så den inte brinner ner,för en ny fluga har blivit att elda upp stulna elkablar ta kopparn och få bättre betalt vid skroten för den är ju sotig men ren.
Så du sticker inte ut hakan.
Lars >:(

ja domdär danskarna är ena jäkla typer på att komma och slakta våra djur också, eller? ::)
"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

Ull

« Svar #15 skrivet: 23 okt-07 kl 19:39 »
Skulle en människa ta vara på inälvorna? Skulle en nattlig tjuvslaktare bena ur stekar men ta med sig inälvorna? Om det var en människa borde man kunna se knivsnitt vid halsen.

Hur lätt är det att slå ihjäl en hornad bagge med ett slag i pannan? Jag har hört talas om amatörslaktare som misslyckats med avlivningen då de trott att man skall skjuta lamm i pannan. En slaktmask kan gå bet på den uppgiften. Jag har aldrig provat att slå ihjäl en bagge med slägga, men de baggar som dött vid slagsmål dör väl oftast av bruten nacke eller av inre skador?

Jag frågade min bror som är jägare, och han påstår att varg  kan smälla i sig ett helt lamm. En varg har käkar starka nog att krossa revbenen. Han sade också att en varg börjar äta bakifrån vilket gör att huvudet ofta är orört. Han sade också att det skulle kunna vara lodjur.

Har inte två vargar synts till på västkusten nyligen? En varg kan förflytta sig 5 mil på ett dygn.

Varg och lodjur kan ta sig igenom/över/under ett normalt stängsel utan att det syns.

Det blir intressant att höra vad experterna säger.

Trollmor

• -
« Svar #16 skrivet: 23 okt-07 kl 19:41 »
Jag ser fram emot att få veta vad rovdjursexperterna säger, och därnäst polisen.  I den ordningen.

Nej, en god muslim stjäl givetvis inte, särskilt inte till en stor högtid.  Men en dålig muslim?  Som en sekulariserad kristen svensk, som åker och hämtar sig en spädgris till midsommarens grillfest.  En troende kristen skulle spy vid blotta tanken, eller hur?  Ändå sker det, varje år.

För vilken grupp Du än avgränsar, så består den i alla fall av - individer.

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #17 skrivet: 23 okt-07 kl 19:46 »
Hej - bra svar, turbofish.
Visst, lammstölder hör man om. Hvad jag reagerade på var kobblingen til någon religiös sammanhang. Jag skulle tro att kobblingen til just lammköttsätande är starkara  ;)

Roligt att du bara har hört talas om lammstölder ,här har vi upplevt det och i Falkenberg har till och med 2 personer blivit tagna och polisanmälda för några år sedan.Det är säkert alla sorters personer som ängnar sig åt stölder så man får nog bara vänja sig vid det och hålla lammen under uppsikt så gott man kan.
Lars

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #18 skrivet: 23 okt-07 kl 19:59 »
När vi gick ut i morse och skulle titta till våra nya får, så hittade vi en av baggarna totalt slaktad... :'(

Nu har vi blivit lite nojiga över vad som kan ha dödat den.

Det ligger lite päls spritt omkring kadavret.

Ett ben har blivit putsat.

Det var en av dom större baggarna, så vad det än är som har ätit av det har varit väldigt stort, för vi vet att det levde med säkerhet klockan 14-15 igår (söndag). Det krävs en del möda att äta upp 30 kilo bagge på några timmar.

Här kommer det som gör oss lite misstänksamma att det kanske är tvåbenta rovdjur inblandade. Skinnet är helt intakt, inte en blodfläck någonstans. Strupen och nacken är orörda. Det går bara som ett fint snitt längst med buken på det stackars djuret och allting är utplockat. Det ser alldeles för fint ut för att vara en varg eller lodjur.

Det är grova stoplar och 90cm högt stängsel runt hela hagen, och det har inte blivit forcerat på något ställe, så vem som än är skyldig har hoppat över.

Samtidigt ser det så messy ut att det måste vara något eller några djur inblandat.

Vår teori är att nån tjyv har smygit in på natten, haft ihjäl fåret genom att klubba det i skallen (det är en stor blodig fläck precis mellan ögonen), plockat ut allt fint kött och sen har kråkorna och kanske nån grävling varit på det under natten.

Vad tror ni? Hur ska man göra i den här situationen? Ska vi polisanmäla eller anmäla till nån myndighet som bokför rovdjursangrepp?

Är det dags att vaka i skift med hagelbössan?

/Turbo
//Arg

Jag ser att du funderar på att använda hagelbössan ,gör inte det jag använde min morgonen efter att jag haft inbrott och de kom för att hämta mer .
Licenserna rök på 2år men åtalet lades ner (jag erkände själv att jag skjutit skrämskott mot bilen).
Men bilen körde i diket och de visar sig nog inte här mer .
Vapnen tog farsan hand om .
Tjuvarna var en pollack och en svensk ,de hyrde en gård som det visade sig att ladan innehöll inte hö ,men en massa annat.
Bla min motorsåg och röjsåg.

Det kostade mig 1500 kr i nya licenskostnader men jag tycker så här i efterhand att det var värt varje krona så arg och besviken jag var.
Lars

spamsy

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 23 okt-07 kl 21:27 »
Sorgligt och makabert :'(

En som kanske kan kika på bilderna är Tryggve Hedtjärn. Känner honom inte personligen men han är något slags rovdjursexpert som har e-mail iaf. Vet inte om sidan är aktuell eller hur ofta han kollar mailen, men det finns telenr också.
Jag har bott i Fränsta där han bor så jag vet att han brukar föreläsa om vargar och har koll på stammen som bor i Naggen i Fränstaområdet så han lär vara kunnig om varg och andra större rovdjur. Han kan om ni får kontakt med honom säkert engagera sig i egenskap av privatperson och eventuellt utesluta vilda djur eller känna igen tecken på att de har varit på brottsplatsen.

http://www.rovdjurseko.se

Klicka på kontakt.

Just det, finns en länksida där också, fler att skicka bilderna till...
« Senast ändrad: 23 okt-07 kl 23:13 av spamsy »

Dela detta:

* Inloggade just nu

543 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser