Problemet är inte bilen, eller flyget, eller lastbilen, problemet är att man felutnyttjar dessa fantastiska resurser.
I ett marknadsliberalt samhälle komme rman att höja skatterna på användning av dessa resurser, resultatet blir att folk betalar mer och mer, för de har inte alternativet att sluta använda dessa resurser, i alla fall inte i vardagen. Det man får dra in på är bilsemester, bilresor till sommarstugan m.m. I ett mer rimligt samhälle så använder man annan form av statlig styrning för att lägga över transporterna på för ändamålen mer anpassade transportslag.
Säger staten att "nej, ni får inte nyetablera eller bygga ut produktion som kräver lågkvalificerad arbetskraft i Stockholm, där pendlingstiderna, pendlingsbränslekostnaderna och behovet av att ta bilen till butikerna är överdrivet stort och livskvaliteten är minimal. Lägg fabriken i Ludvika, vid ett stickspår till rangerbangården istället, där jobbarna kan cykla till fabriken och promenera till butiken istället och där eventuell inflyttning löses genom befintliga tomma lägenheter." så lägs produktionen i Ludvika istället, där det dessutom blir billigare att driva fabrik än i fjollträsk.
Säger staten att "vi dubblar bränslekostnaderna" så blir grönsakerna som går på lastbil från Helsingborg till Uppsala 3% dyrare. Säger de istället att "reguljära transporter på landsväg längre än 30 mil parallelt med järnvägen vitesbeläggs med 100% av värdet på det transporterade godset" så kommer dessa grönsaker att transporteras på godståg istället, och containrarna de fraktas i lastas om till lastbil vid den nyanlagda lastbangården utanför Uppsala för att sedan till oförändrad drivmedelskostnad och sannolikt sänkt totalkostnad levereras ut till butikerna i och kring staden. Vi kan behålla de fantastiska resurser som bilar och derivat därav är, om vi tar bort överutnyttjandet. Överutnyttjandet kan vi ta bort utan att göra bilkörandet oöverstigligt dyrt för svensson.