Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  OSB-skivor i hönshus??  (läst 7540 gånger)

evabenke

OSB-skivor i hönshus??
« skrivet: 18 okt-07 kl 16:23 »
Tror ni att det kan lämpa sig med OSB-skivor: http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=31871 som vägg i det blivande hönshuset? Tänker främst på hygieniska aspekter iom att dessa har en viss "kornighet" och aningen oregelbunden struktur.
Alltså.. Grogrund för otrevliga bakterier och sådant. Gissar att jag kan måla/lacka det hela, men slipper man ett moment så är det ju skönt.
Undrar lat västgöte :-)

Lycka

• Ångermanland
Re:OSB-skivor i hönshus?
« Svar #1 skrivet: 18 okt-07 kl 16:32 »
Ta reda på först att det inte suger åt sig fukt.
Hedemorahöns

sallyomolly

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 18 okt-07 kl 16:33 »
Jag har haft det till kanintransportlådor och det har funkat bra fast ska du använda det till höns tror jag du ska måla. Annars kan du nog inte göra rent. Jag tog kallasfalt i bottnarna på mina lådor.

kossan

• Var sak har sin tid!
    • Bohuslän
    • www.bokedalensparadis.blogspot.com
« Svar #3 skrivet: 18 okt-07 kl 17:41 »
Måla bara med en bra färg på det, så det går lätt att skura när du storstädar!!!!
Anna
Avlar på faverolle, svart koppar maran och vaktlar! Har katterna Rosa och Kurt!
www.bokedalensparadis.blogspot.com

Prosit

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 18 okt-07 kl 19:13 »
Jag har använt det i mitt hönshus och fast jag har målat flera gånger är det små hål här och där. Jag skulle därför måla ett varv och sen spackla de värsta ohjämnheterna.
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

CatrinPlommon

• singdudeldej!
    • Uppland
    • www.catrinplommon.blogspot.com
« Svar #5 skrivet: 18 okt-07 kl 19:16 »
precis sånt använde vi till vårt hönsehus  :) Köpte stallfärg på Granngården och målade 3 lager. Det är väll inte det bästa man kunde ha valt men det duger bra!  ;D
4-barns mamma som älskar djur och livet på landet. Ägare till 3hundar, 3 katter, 2 kaniner,4 tuppar, 11 hönor, 3 leopardgeckos, akvariefiskar, vandrande pinnar och fodersyrsor...

Lycka

• Ångermanland
« Svar #6 skrivet: 19 okt-07 kl 05:43 »
Det är en fråga om hur dyrt det det får vara.
Fråga en fackman
Det finns material som man inte behöver måla,
utan bara sätta upp.
« Senast ändrad: 19 okt-07 kl 05:44 av Lycka »
Hedemorahöns

JennyN

• Jennys frön & sånt
« Svar #7 skrivet: 19 okt-07 kl 10:18 »
Vi har byggt ett barnvagnsförråd i det materialet. Det har nu stått ute omålat i 2,5 år. Fukt verkar det klara, men det är väldigt gropigt och ojämnt. Inte så kul att borra och skruva i heller.

Vi tänkte sätta plywoodskivor istället på innerväggarna i hönshuset vi bygger, utanpå isoleringen. Det går att komma ner i pris på dem också, om man tittar på ByggMax och Silvan t ex istället för Beijer... ;-)

/JennyN

PycklingMamma

• Simma inte motströms, åk motorbåt!!!
    • Småland
« Svar #8 skrivet: 19 okt-07 kl 13:41 »
Hej , ja plyfaskivor e ett super alternativ. Men man får lägga dom på en tryckt regel som blir som en fuktspärr. Vi har det till alla våra burar, kanin, gris, get å höns!!
Det var en gång två älgar som va ute å flög, då sa den ena älgen till den andra:

- Du har en bulle i ögat!!!  Den andra svarar:  - VA? Jag hör inte vad du säger för ja har en bulle i ögat!!!

evabenke

« Svar #9 skrivet: 19 okt-07 kl 18:50 »
Tack för tips och reflektioner. Det lutar åt plywoodskivor istället. (inte från Beijer) ;-)
Vi ska avdela vårt brygghus för att husera pullor så småningom.
Det här forumet är verkligen en guldgruva för en novis.
Jag lyfter min hatt.
/evabenke

Dela detta:

* Inloggade just nu

495 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser