Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  konstig grej  (läst 5516 gånger)

tulipan

• Hon bor i sitt paradis i skogen med sambo och barn
konstig grej
« skrivet: 17 okt-07 kl 11:04 »
Skulle ha ut min valack idag. Var påväg in i boxen till han och då såg jag att han stod å hängde ut sin "lilla" snabel... å det är väl inte så konstigt MEN.. då fick jag syn på att han stod och slog ena bakbenet mot snabeln.. väldigt irriterat. Och det var flera gånger.

Har aldrig sett det där innan. På någon häst. Inte ens sätt honom göra det.

Någon som har en aning om vad som händer????

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Re:konstig grej
« Svar #1 skrivet: 17 okt-07 kl 12:46 »
Dom har sina fasoner  ;D Inte så mycket att bry sig om  ::)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Vildvittra

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 17 okt-07 kl 14:08 »
Jodå det kan visst vara något att bry sig om. Han kan ha fått en infektion, det är är vanligt att de står och sparkar sig då. Kolla om det är brunt och kletigt runt skapet och lukta. Det ska inte lukta nåt nämvärt alls, om det luktar illa så kan du testa att tvätta med vatten och typ lactacydtvål.
Håll koll på honom och om det blir värre, ta ut veterinär. Om man ska kunna undersöka snoppen så måste de oftast få Plegicil (eller annat lugnande), då skaftar de ut som det heter.

Jag hade en valack som hade tumörer på snoppen och stopp i urinvägarna, inte kul. Fick det fixat på klinik och nu mår han bra.

Vildvittra

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #3 skrivet: 17 okt-07 kl 14:30 »
Kolla så att det inte är början till ngn inflammation eller att han fått ngt småsår el liknande på snabeln. Min förra häst var otrolgit dålig på att "rengöra" sig själv (kissade med snoppen inne när det var fruset ute så att det inte skulle stänka ::) ) så han fick ajg vackert rengöra ngn gång per vecka med att dra flagor och gräva ut allt gegg som samlats. Em bekants valack fick en inflammation och det var ytterst plågsamt för hästen.
När de onanerar brukar de oftast slå upp snoppen mot magen.
« Senast ändrad: 17 okt-07 kl 14:30 av Sar »

Frances

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 17 okt-07 kl 22:35 »
Ja, alldeless riktigt.. Nu tänkte jag inte längre än att just själva beteendet var ett frågetecken. Utgick att han var symptomfri för övrigt..

Så kolla för all del så alt står rätt till!

Men annars så kan dom syssla sånt ändå. T.ex. att hissa ut den medans dom springer så den slänger åt alla håll  ::) Inte särskillt bekvämt skulle jag tro  :)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Körven

• Värmland
« Svar #5 skrivet: 18 okt-07 kl 10:54 »
Det är ytterligare en brist hos många häst skötare,hur ofta tvättar dom hästens genitalier?Eller öron ögon näsborrar och anus?
Jag har sett "hästexperter"som avslutar borstningen med att dra par varv med piggborsten.Eller ännuvärre dra genom manen o svans med piggborsten,

Körven
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Frances

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 18 okt-07 kl 12:33 »
Ingen brist i ett travstall. Det är rutin efter varje körning! ;D

PycklingMamma

• Simma inte motströms, åk motorbåt!!!
    • Småland
« Svar #7 skrivet: 25 okt-07 kl 02:05 »
Finns ingen nledning att stvätta genetalierna på en häst....vem gör det på mustanger??? Har haft häst sen ja kunde gå å har aldrig någonsin tvättat snopp eller snipa, möjligtvis att jag har tvättat av fölungarna i baken om dom haft diarré!!
Vad e det för fel att borsta man å svans med piggborste?? Håller man efter man å svans varje dag så blir den ju inte traslig å då går det ypperligt att använda piggborsten.
Att läsa ut man å svans e ju ett alternativ..
Det var en gång två älgar som va ute å flög, då sa den ena älgen till den andra:

- Du har en bulle i ögat!!!  Den andra svarar:  - VA? Jag hör inte vad du säger för ja har en bulle i ögat!!!

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #8 skrivet: 25 okt-07 kl 09:30 »
Finns ingen nledning att stvätta genetalierna på en häst....vem gör det på mustanger??? Har haft häst sen ja kunde gå å har aldrig någonsin tvättat snopp eller snipa, möjligtvis att jag har tvättat av fölungarna i baken om dom haft diarré!!

Tja, den tama hästens förutsättningar är ju lite annorlunda än mustangens..... Själv skulle jag aldrig riskera en infektion i skapet om man har en häst som är dålig på att rengöra sig.

Körven

• Värmland
« Svar #9 skrivet: 25 okt-07 kl 09:40 »
Vem tvättar genitalierna på mustangen..........det är samma person som sadlar och betslar den.

Jag hittade för ett tag sedan min Anmärkningsbok från min skoltid,mycket intresant läsning.Man var tvungen att ta hem boken och få den underskriven av målsman,i detta fall min luttrade moder.Jag hade fått anmärkning och kvarsittning för följande;Fröken hade frågat vad som skiljer människan från djuren(naturligtvis var det att människan kan tänka) Men jag hade svarat att människan var det enda djuret som behövde torka sig i ändan efter toalettbesök.Jag tycker att det var ett ovanligt klokt svar av en tio åring.Mej vetligen så torkar sig inget djur vanemässigt i ändan som människor gör.Om djur kan tänka eller ej är ointresant för dom tänker i vilket fall inte som människan gör.
                                       Körven
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Frances

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 25 okt-07 kl 17:19 »
Citera
Finns ingen nledning att stvätta genetalierna på en häst....vem gör det på mustanger???

Förtsår hur du tänker..Men nu är det som det är med allt inom hästhållningen.. Att dom mustangerna som inte kunde hålla sig rena överlevde inte...  ::)

Det är det som alla dessa "vildhäst"ivrarna har helt missat som ska hålla sina hästar som vildhästar, att då måste man räkna med ett visst svinn..Som dess värre inte ses med blida ögon av lagen.. ::)

Filip Skräplund

« Svar #11 skrivet: 25 okt-07 kl 17:41 »
Jag lägger nog alla ev hästplaner på hyllan.
Jag tänker fan inte stå och tvätta ballen åt nån häst.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Frances

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 25 okt-07 kl 17:49 »
 ;D Vad jag skrattar åt dig Zeke sen när du är gammal/handikappad/senildement och ingen vill tvätta ballen åt dig  ;D

Filip Skräplund

« Svar #13 skrivet: 25 okt-07 kl 17:51 »
Så gaggig tänker jag inte bli, trot eller ej.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

tulipan

• Hon bor i sitt paradis i skogen med sambo och barn
« Svar #14 skrivet: 03 nov-07 kl 12:02 »
ingen infektion och ren och fin... så han stod nog och gjorde något annat mitt framför ögonen på mig *hehe* för har inte sett honom göra det igen.. typ bara sparkat nån enstaka gång.. men inte så många ggr på raken som just vid det tillfället.

Men alltid får man lära och se något nytt *s*

Dela detta:

* Inloggade just nu

514 gäster, 3 användare
Sampa, köksträdgård, Andstr

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser