Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Är det vanligt att getter har löss?  (läst 3260 gånger)

dvärggeten

Är det vanligt att getter har löss?
« skrivet: 15 okt-07 kl 11:50 »
Hej alla getbitna.När man läser annonser på getter står de ofta att de är avlusade, frågan är då hur vanligt är detta och vad behandlar ni dem med...Jag avmaskar mina regelbundet vilket jag själv tror har en stor påverkan då de inte är lika mottagliga för dessa otrevliga saker...Själv har jag som tur är aldrig blivit drabbad på mina djur jag kollar dem regelbundet i pälsen.Vi håller ju på att starta upp en avelsverksamhet och köper in getter och då är förmodligen risken kanske stor att vi får dessa på köpet.Har ni några tips på behandling och vad man bör ha i beredskap hemma.
Ser tacksamt emot bra svar ifrån er alla!

Sajjbertjorven

• www.getter.se
    • www.getter.se
Re:Är det vanligt att getter har löss?
« Svar #1 skrivet: 15 okt-07 kl 16:13 »
Jag har aldrig haft löss på mina. Men framförallt sommartid så stryker jag på flusa mot löss, fästingar och flugor. Får du löss på dina getter så finns det nog ännu starkare medel att få utskrivet om man vill.
Jag har också köpt från många olika besättningar men aldrig fått några löss med på köpet
20 Dvärggetter och några Dvärgvädurar.

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #2 skrivet: 15 okt-07 kl 16:54 »
getter kan ju få samma hud parasiter som får...
stora o lilla fårlusen tex...

Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #3 skrivet: 15 okt-07 kl 19:18 »
Brukar flusa mina getter med jämna mellanrum.
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

dvärggeten

« Svar #4 skrivet: 16 okt-07 kl 13:49 »
Vad jag har fått lära mig är att man aldrig ska använda lusmedel i förebyggande syfte,då lössen till slut blir immuna.Har jag fel?

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #5 skrivet: 16 okt-07 kl 20:54 »
Flusa är ett isektsdödande medel för idisslare som jag med stor glädje användt till mina getter i många år nu. Det dödar alla blodsugare men riktar sig främst mot knott och mygg. Det tar livet även av fästingar och s.k. älgfluga - egentligen en lus. Någon utvecklad tollerans har inte förekommit hos blodsugarna vad jag kunnat märka.

Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #6 skrivet: 16 okt-07 kl 23:16 »
Vad jag har fått lära mig är att man aldrig ska använda lusmedel i förebyggande syfte,då lössen till slut blir immuna.Har jag fel?

Det står på flaskan att man kan ha det i förebyggande syfte för att förhindra spridning till andra individer i flocken.
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1172 gäster, 2 användare
Berberis, javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser