Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Körsbär i röven?  (läst 2936 gånger)

Nypålandet

Körsbär i röven?
« skrivet: 14 okt-07 kl 15:55 »
Vad har drabbat min kyckling? Det ser ut som 2 körsbär som hänger ut... Men det kan ju inte gärna vara hemoröjder??? Annars mår h*n finfint (tror det är en tupp)...  ???

sallyomolly

• Gäst
Re:Körsbär i röven?
« Svar #1 skrivet: 14 okt-07 kl 16:14 »
massera magen, kan vara förstoppning. Det hade en av mina för ett tag sen, efter massage kom magen igång och sen försvann det.

Nypålandet

« Svar #2 skrivet: 14 okt-07 kl 16:34 »
massera magen, kan vara förstoppning. Det hade en av mina för ett tag sen, efter massage kom magen igång och sen försvann det.

Fast jag har sett den göra ifrån sig (senast för 20 min sedan), så jag tror inte den är förstoppad.

Margit

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 14 okt-07 kl 17:51 »
Hur gammal är kycklingen? Prolaps/Framfall..?

Nypålandet

« Svar #4 skrivet: 14 okt-07 kl 20:48 »
Ca 3 månader. Funderade själv på framfall, men får tuppar verkligen det?

Margit

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 14 okt-07 kl 22:02 »
He he, missade att det var en tupp...vet inte om även de kan få någon slags prolaps av ändtarmen?

Nypålandet

« Svar #6 skrivet: 15 okt-07 kl 08:55 »
Kan hända att det är lite tarm som sticker ut. Vad göra? Han verkar inte lida, men blir det värre?

Margit

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 15 okt-07 kl 09:38 »
Jag hade en patient för ett par veckor sedan, en ung kvinna faktiskt, med just ändtarmsprolaps... :o :o huvaligen, inget trevligt när det stack ut en decimeter tarm, men hon lade sig på sidan och "puttade" helt sonika in tarmen igen...

Ta en ordentligt  titt i baken på kycklingen och se om det verkligen är från baken det buktar ut...i så fall skulle jag tagit ljummet vatten och tvål och försökt trycka in "grejerna" igen.
OM det är prolaps är väl risken stor att det snart buktar ut igen, kvinnan i exemplet ovan var opererad två ggr...men man kan säkert inte jämföra en tuppkyckling med en människa  :-[.

Lycka till!  ;) Tala om hur det går!

Nypålandet

« Svar #8 skrivet: 15 okt-07 kl 09:46 »
Är det ändtarmsprolaps kommer den garanterat titta ut igen...  :-\

Dela detta:

* Inloggade just nu

569 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser