Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  sötpotatis?  (läst 45326 gånger)

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: sötpotatis?
« Svar #40 skrivet: 06 jun-09 kl 23:46 »
Min sötpotatis har fått två små rötter.  :D

Hoppas nu den fortsätter att växa. Ska bli spännande att se hur bladen blir.

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #41 skrivet: 14 jun-09 kl 11:04 »
hej,

jag fick 30 lianer ifrån enn sötpotatis... de står ni i min växthus och växa til sig... hoppas det blir några knöll till höst...

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #42 skrivet: 20 jun-09 kl 23:52 »
Rötterna växer bra och nu kan jag skönja små lila utskott så potatisen är på gång.  :)

Ekub

« Svar #43 skrivet: 24 jun-09 kl 21:21 »
Mina skott har stått i ett glas vatten hur länge som  helst, rädd att dem dör snart...har varit för lat för att plantera, eller snarare för att köpa jord och plantera :-\

Mayla

• Västergötland
« Svar #44 skrivet: 31 dec-12 kl 00:20 »
Väcker liv i denna gamla tråd för jag är så sugen på att prova att odla sötpotatis.
Det är ju bara såå gott!
Om det inte funkar så tänkte jag prova som krukväxt och har precis följt rådet ovan
att sätta i vatten, ska bli spännande att se vad som händer.

Någon som lyckats bra och har tips?

christelle

• Blekinge
« Svar #45 skrivet: 01 jan-13 kl 16:39 »
Väcker liv i denna gamla tråd för jag är så sugen på att prova att odla sötpotatis.
Det är ju bara såå gott!
Om det inte funkar så tänkte jag prova som krukväxt och har precis följt rådet ovan
att sätta i vatten, ska bli spännande att se vad som händer.

Någon som lyckats bra och har tips?
Jättegod grönsak eller vad är? Ingen aning om hur man gör men skulle gärna vilja prova. Var skulle det kunna finnas utsäde?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Mayla

• Västergötland
« Svar #46 skrivet: 01 jan-13 kl 17:15 »
Om jag förstått det rätt enligt tråden här så funkar det med vanlig sötpotatis från affären. Risken är väl att de kanske är behandlade på något sätt och inte gror men det verkar ju ha funkat innan. Jag har iaf satt en i vatten och ser framemot att det skall komma något.  ;D

christelle

• Blekinge
« Svar #47 skrivet: 12 jan-13 kl 17:41 »
Sätter tre stora sötpotatisar i vatten idag enligt instruktioner från denna tråd  :D

knöcklan

• Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
« Svar #48 skrivet: 12 jan-13 kl 17:55 »
Nån gång för 5-10 år sen läste jag nånstans att sötpotatis kunde rensa ut tungmetaller.  Men med min flummetod får jag inget belägg för detta när det gäller denna potatis.  Man inser att när det gäller grönt, rötter och frukt finns det mesta här i Tokholm.
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

Mayla

• Västergötland
« Svar #49 skrivet: 12 jan-13 kl 18:26 »
Sätter tre stora sötpotatisar i vatten idag enligt instruktioner från denna tråd  :D

Kul  ;D
Inget har hänt med min ännu iaf, blir ett samtalsämne för de som hälsar på iaf haha...
Ingen kan lista ut vad det är.....

christelle

• Blekinge
« Svar #50 skrivet: 12 jan-13 kl 19:10 »
Kul  ;D
Inget har hänt med min ännu iaf, blir ett samtalsämne för de som hälsar på iaf haha...
Ingen kan lista ut vad det är.....
Ja blir det inget så får man se det som en socialpotatis  ;D
Fast jag gjorde inte riktigt som det stod i instruktionerna - jag satte alla tre i varsitt stort stadigt ölglas och stack inte in några stickor i dem, nu står de på parad på en bänk där de har utsikt mot söder.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #51 skrivet: 14 jan-13 kl 11:40 »
Även jag har satt en sötpotatis i vatten för drygt en vecka sedan. Ska bli spännande att se om det blir något av det eller om det bara blir en snackis  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Mayla

• Västergötland
« Svar #52 skrivet: 18 jan-13 kl 20:04 »
Idag fick min sötpotatis som står i ett glas med tandpetare i midjan helt plötsligt inte plats i glaset när jag skulle byta vatten, så den måste ha vuxit fast det inte syns  ;D så något e på g i alla fall.....

Ann i Josuas

• fd ansu002
    • Västergötland
« Svar #53 skrivet: 20 jan-13 kl 09:47 »
jag undrar om det spelar nån roll vilken sida man sätter ner i glaset? Jag satte den tjockare delen nederst.

christelle

• Blekinge
« Svar #54 skrivet: 23 jan-13 kl 13:44 »
Försökte oxå sätta ner den ände som såg tjockast ut i vattnet fast det var lite svårbedömt. Hur som helst har det kommit ut pyttesmå groddar på alla tre.

Pip

• Pip
    • Uppland
« Svar #55 skrivet: 26 jan-13 kl 14:36 »
Jag provar också sötpotatis för första året i år! Satte den tjocka änden i vatten efter att ha läst lite på amerikanska sidor. Tydligen växer det ut mest skott runt den spetsiga sidan.

Paula

• Västergötland
« Svar #56 skrivet: 06 feb-13 kl 13:26 »
Så vitt jag har hört är sötpotatis aldrig besprutad, en av de få grönsakerna vi har som inte "behöver" det..
Jag ska i vilket fall prova och bada en sötpotatis, detta lät ju spännande!

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #57 skrivet: 07 feb-13 kl 14:30 »
Så här såg min sötpotatis ut den 31/1. Då hade den stått i vatten i ca 3 veckor. Jag minns inte riktigt vilken dag den hamnade i vattenglaset men det var någon gång mellan den 3-6/1

Idag den 7/2 så ser den fortfarande ut som på bilderna.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Pip

• Pip
    • Uppland
« Svar #58 skrivet: 07 feb-13 kl 20:47 »
Så här såg min sötpotatis ut den 31/1. Då hade den stått i vatten i ca 3 veckor. Jag minns inte riktigt vilken dag den hamnade i vattenglaset men det var någon gång mellan den 3-6/1

Står den varmt och ljust? Min står i det soligaste fönstret med element under, och skotten har växt ca 1cm på ungefär 2 veckor.

Mayla

• Västergötland
« Svar #59 skrivet: 07 feb-13 kl 21:20 »
Ingenting har hänt med min ännu, undrar om den kan vara behandlad på något sätt  :(

Dela detta:

* Inloggade just nu

559 gäster, 1 användare
Davvan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser