Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  papegoja med klåda  (läst 4640 gånger)

anette i bugared

• -
papegoja med klåda
« skrivet: 11 okt-07 kl 17:20 »
En av mina amazoner verkar ha klåda, dock utan att jag ser någon ohyra.

Någon som har tips om vad det kan vara och vad som kan hjälpa?

(Har varit i kontakt med vet., uppfödaren och är MYCKET medveten om att gojjor sällan används inom lantbruket ;).)
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

amarantus

• Gäst
Re:papegoja med klåda
« Svar #1 skrivet: 11 okt-07 kl 17:28 »
Vet inte om jag våga svara dig men du verkar vara medveten om att en Amazon faller mellan stolarna så jag gör ett försök...

En del honor har hormonrubbning som kan orsaka klåda! Konstigt men jag har en Grå som har det :)

Om så e fallet så går det inte att göra ngt åt....

anette i bugared

• -
« Svar #2 skrivet: 11 okt-07 kl 19:51 »
Du e djärv du, men samtidigt måste det väl vara ett av de mest alternativa sätten att bruka sin jord, om man använder sig av två papegojor 8).

Men hormonrubbning säger du. Finns det något mer som kan tyda på att det är så, mer än att hon pillar och småflaxar?
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.

amarantus

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 11 okt-07 kl 20:21 »
Nä klåda vad jag vet du :) men duschar du dem? Varje da ;) om inte så vet ja....hm

anette i bugared

• -
« Svar #4 skrivet: 11 okt-07 kl 20:44 »
Inte varje dag om du menar duscha på riktigt. Det kräver nämligen att jag klär på mig något långärmat och tar bägge gojjorna på mina axlar och så duschar vi alla tre.
Så där står jag, naken upp till midjan och med en luvtröja, oftast en randig med två fåglar i duschen. Min man tycker att det borde filmas och har hotat med att lägga ut en ev. film på U-Tube ;D ;D ;D

amarantus

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 11 okt-07 kl 20:52 »
 ;D ja den bilden skulle nog många vilja se....

Jag menar att vårat inomhusklimat är för torrt för gojor och alla har lite olika luftfuktighet i hemmet.

iallafall så kräver de en högre och deras hud blir lätt irriterad av en alltför torr miljö och kan därför få klåda av det också.

Testa att bara ta blomsprutan men ången på och duscha lätt en gång per förmiddag så kan det vara en lösning i många fall.

Men har den ngn irritation på fjäderdräkten med?

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #6 skrivet: 11 okt-07 kl 21:15 »
Min älskade hustru menar att ett tips är att över natten lägga fuktiga handdukar över buren för att höja luftfuktigheten inuti densamma.

Hon gör så med sina sköldpaddor.

Edgar

amarantus

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 11 okt-07 kl 21:28 »
Min älskade hustru menar att ett tips är att över natten lägga fuktiga handdukar över buren för att höja luftfuktigheten inuti densamma.

Hon gör så med sina sköldpaddor.

Edgar

Ett väldigt bra tips!

Själv kan jag inte göra det då jag har voljärer men de som har burar så  är det kanon... :)

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #8 skrivet: 11 okt-07 kl 22:04 »
Ett fuktigt badlakan hängs med klädnypor utefter nätväggen?

Edgar

anette i bugared

• -
« Svar #9 skrivet: 11 okt-07 kl 22:16 »
Gojjorna sitter inte i någon bur utan på en ställning där det tyvärr är omöjligt att hänga något som fuktar den omgivande luften.

För jag tror mer och mer på tanken att det skulle vara den torra/varma luften som är boven. Gojjorna står nämligen i hallen och problemet började i samma veva som vi satte igång värmegolvet.

Mera fukt får det bli, alltså.

Tack för goda råd och tips, ni är guld värda :-*.

amarantus

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 12 okt-07 kl 09:15 »
Gojjorna sitter inte i någon bur utan på en ställning där det tyvärr är omöjligt att hänga något som fuktar den omgivande luften.

För jag tror mer och mer på tanken att det skulle vara den torra/varma luften som är boven. Gojjorna står nämligen i hallen och problemet började i samma veva som vi satte igång värmegolvet.

Mera fukt får det bli, alltså.

Tack för goda råd och tips, ni är guld värda :-*.

va bra dina fåglar har det när de alltid får sitta lösa :)

amarantus

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 12 okt-07 kl 10:00 »
Ett fuktigt badlakan hängs med klädnypor utefter nätväggen?

Edgar

ja varför inte :) men mina gojor klättrar ibland på nätväggen och skulle nog gärna dra ner badlakanen för skoj skull... :P

Det funkar fint än så länge med dagliga duschar men man vet ju aldrig och därför lägger jag in tipset i minnet ;)

anette i bugared

• -
« Svar #12 skrivet: 13 okt-07 kl 12:45 »
Kan tillägga att jag nu låter badskålen (eg.en gratängform :)) stå framme hela tiden, på "brickan" undertill på fåglarnas sittställning. Vattnet i den fuktar väl luften något och båda badar gärna.
Sedan har jag inhandlat ett spray, enbart naturliga ingridienser och ofarligt för både fåglar och miljön i övrigt, som jag sprayar henne med. Något i den gör att fukten stannar kvar lite längre i fjäderdräkten och så är den verksam mot ohyra, OM det nu trots allt skulle vara nåt i den vägen.

amarantus

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 13 okt-07 kl 12:48 »
Kan tillägga att jag nu låter badskålen (eg.en gratängform :)) stå framme hela tiden, på "brickan" undertill på fåglarnas sittställning. Vattnet i den fuktar väl luften något och båda badar gärna.
Sedan har jag inhandlat ett spray, enbart naturliga ingridienser och ofarligt för både fåglar och miljön i övrigt, som jag sprayar henne med. Något i den gör att fukten stannar kvar lite längre i fjäderdräkten och så är den verksam mot ohyra, OM det nu trots allt skulle vara nåt i den vägen.

Ok det låter ju kanon det... ;)

anette i bugared

• -
« Svar #14 skrivet: 13 okt-07 kl 18:00 »
F-n också,har just upptäckt att gojjan är "skinnflådd" på insidan ena benet, fjäderlös och röd, vätskande. Så något tok på riktigt är det.

Får ta henne till uppfödaren eller vet.

Stackarn :-\.

amarantus

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 13 okt-07 kl 21:27 »
F-n också,har just upptäckt att gojjan är "skinnflådd" på insidan ena benet, fjäderlös och röd, vätskande. Så något tok på riktigt är det.

Får ta henne till uppfödaren eller vet.

Stackarn :-\.

Skoja va........ :o... ;D

anette i bugared

• -
« Svar #16 skrivet: 13 okt-07 kl 22:45 »
nej, på riktigt. Hon kan ha gjort sig illa tidigare idag när hon "tappade greppet" efter badet.

Vi får se hur hon ser ut imorgon.

amarantus

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 13 okt-07 kl 23:27 »
oj då det var inte kul :-\ men insidan av benet säger du! bara lite typ avskavd på ytan?

Va synd du inte bodde nära mig för då hade du fått en pasta att lägga på såret. Antibiotica pasta som lägger sig som en skyddande hinna som är jättebra....

Ser du att det är geggigt imorgon så är det bäst med et Vet-besök som du säger.

Ett förslag bara men ha alltid Stop bleeding hemma om du inte redan har det förstås. För när olyckan väl e framme så gäller det att snabbt få stopp på ett blödande sår.
Fast det ska man aldrig använda på stora öppna sårskador utan riv,stick eller om det blöder från en klo el likn.

amarantus

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 14 okt-07 kl 10:49 »
Hur går det med gojan ::)

anette i bugared

• -
« Svar #19 skrivet: 14 okt-07 kl 11:12 »
Hur går det med gojan ::)
Jo tack, det var nog som jag misstänkte.Det ena har säkert inget med det andra att göra, utan "skadan" på benet har säkert uppkommit när hon försökte sig på en flygtur igår och hamnade i skostället :o.
Idag är huden torr och fin, lite avskavd ytligt men inget svullet och ingen vätska.

Hon har nog bara otur, stackarn :-\.

Vad heter sårpastan och var får jag tag i den?
« Senast ändrad: 14 okt-07 kl 11:12 av anette i bugared »

Dela detta:

* Inloggade just nu

375 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser