Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lösdrift  (läst 2683 gånger)

swechalle

Lösdrift
« skrivet: 10 okt-07 kl 16:49 »
Hej! Jag hade en fråga som gäller mjölkkor i lösdrift. Jag undrar hur brett ett stall brukar vara om man har en liggavdelning, skrapgång och fodergång i mitten. Är det några lagar på detta? Vore bara kul om nån kunde svara lite enkelt.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Lösdrift
« Svar #1 skrivet: 10 okt-07 kl 19:08 »
Det finns massor av regler för hur det ska vara !
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Emmaibäcka

« Svar #2 skrivet: 11 okt-07 kl 12:14 »
Rosa har rätt... det finns mkt regler kring detta och är inte så lätt att svara kortfattat på. Kolla med kommunen och/eller Länsstyrelsen i ditt län/kommun. Det finns både djurskyddsregler att följa och regler för tex om du söker ekologiskt stöd (olika mått).

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #3 skrivet: 11 okt-07 kl 13:16 »
Ring länsstyrelsen och de har konsulenter som kan hjälpa dig. ;)
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

peter

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 11 okt-07 kl 14:58 »
tänk på att du tar till ½ meter bredare på gångar där djuren rör sig mycket
räkna alldrig på minimi måtten utan ta till så djuren får plats å kan röra sig fritt

Falin

• -
« Svar #5 skrivet: 11 okt-07 kl 15:29 »

räkna alldrig på minimi måtten utan ta till så djuren får plats å kan röra sig fritt

Det håller jag verkligen med om! Vi har precis lämnat in förprövning där tackorna ska vara i vinter. Utrymmet som jag tycker är lagom för 6 tackor och lamm är godkänt för 14....

Charlotte

• -
« Svar #6 skrivet: 11 okt-07 kl 15:43 »
 Förutom att följa alla regler och bestämmelser så är det bra att försöka få komma ut och prata med bönder som har liknande lösningar som vad man tänkt sig att bygga. På så sätt kan man slippa många fallgropar. Hur man tex bäst bygger gångar osv för att korna verkligen smidigt ska kunna förflytta sig.
                           Mvh
                        Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

swechalle

« Svar #7 skrivet: 11 okt-07 kl 20:34 »
Hej! Jag får tacka för svaren. Det är nog det bästa som en del skrev att åka runt och kolla in andra anläggningar, till att börja med. Jag måste även säga att detta är en kanon sida att kolla på, det finns alltid några bra diskussioner att läsa om.

swechalle

« Svar #8 skrivet: 12 okt-07 kl 10:30 »
När jag frågade om lite mått tidigare, så glömde jag säga att har ett stall ev. som har måtten 13x50m. Som med inte så stora insatser skulle kunna göra iordning till ett stall för mjölkkor. Så frågan är om det är rimliga mått för en lösdrift? Det här är bara på lite planeringsstadiet, men det verkar lite spännande att satsa på. Vad tror ni?

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #9 skrivet: 12 okt-07 kl 19:45 »
Det hela beror på hur många kor du ska ha?
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

swechalle

« Svar #10 skrivet: 12 okt-07 kl 22:53 »
Jag har tänkt mig runt 55-60. Det är vad det finns möjlighet till med arealer och dylikt.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #11 skrivet: 21 okt-07 kl 10:41 »
Jag hade en fråga som gäller mjölkkor i lösdrift. Jag undrar hur brett ett stall brukar vara om man har en liggavdelning, skrapgång och fodergång i mitten.

Med en liggbåsrad, skapgång och dubbla liggbås och gång igen så hamnar minimåtten på 15 meter i bredd.

Med enkel rad liggbås så krävs ju inte så mycket i bredd.
Men då krävs ju ett långt stall istället ca:80 meter till 60 kor !!!!

En annan tråd om lösdrift till mjölkkor.
http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=26;action=display;threadid=26354;start=msg216683#msg216683
« Senast ändrad: 21 okt-07 kl 10:43 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

546 gäster, 1 användare
Löparnörden

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser