Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kall eller varm lösdrift för mjölkor?  (läst 5632 gånger)

gaid

• Jämtland
    • www.melkershoes.com
kall eller varm lösdrift för mjölkor?
« skrivet: 09 okt-07 kl 19:42 »
Hej,
är ny här så jag är inte säker om det här är rätta stället för min fråga, om inte så ber jag moderatorn flytta inlägget dit där det passar bäst!

Hursomhelst, min undran är vad forumets läsare anser om kall lösdrift för mjölk kor? Vi har en liten jordbriksfastighet där vi tänker bygga upp en lagård för några köttdjur och till att börja med en hushållsko.

Det senaste förslaget på byggnad är kall lösdrift med ett varmbonat mjölkrum i anslutning till lösdriften. Vi bor i Jämtland och är inte van att se mjökkor utomhus släpandes juvren i snön!

India

Re:kall eller varm lösdrift för mjölkor?
« Svar #1 skrivet: 09 okt-07 kl 20:12 »
Jag byggde för några år sedan en kall lösdrift för ca 80 kor + rekrytering. Nu bor ju jag inte i Jämtland utan i klimatzon 3-4. Det var kallt ibland men korna verkade inte till att bry sig. Vi byggde en mjölk grop i ett varmt utrymme och i samma utrymme hade vi kalvboxar. Det enda problem som jag såg under den tiden jag sedan jobbade där var att utgödslingen frös på vintern och vi fick extra isolera vattnet. Långa köldperioder gjorde ju att det samlades mycket gödsel inne. Då hade det varit bra att kunna köra in och gödsla ut med traktor. Vi släppte aldrig ut djuren i snön.

Ursus

• Jämtland
« Svar #2 skrivet: 09 okt-07 kl 20:32 »
Så länge de har en torr och skyddad liggplats så är kylan inte något problem för kor. Det kan väl bli lite problem med utgödslingen när det är kallt men jag förmodar att du tänker köra med djupströbädd?

gaid

• Jämtland
    • www.melkershoes.com
« Svar #3 skrivet: 09 okt-07 kl 20:36 »
India, Långberget;
tack för inläggen.

Jag känner till problemet med frusen utgödsling så vi kommer att gödsla ut med en liten traktor. En granne har värmeslingor i vattenkopparna och det verkar fungera väl.

Yepp, djupströbädd blir det! Med skrapgång emellan bädd och ätbås.

Emmaibäcka

« Svar #4 skrivet: 10 okt-07 kl 12:29 »
Det absolut bästa för djuren är ju kall lösdrift, varm lösdrift byggs endast för djurskötarens komfort. Sen tycker jag nog inte att vuxna nöt gör sig så bra på djupströbädd, eftersom de trampar igenom bädden och drar på så sätt upp skiten och trampar ned ströet. Däremot fungerar det utmärkt för yngre nöt som inte är för tunga än. Välströade liggbås är nog det bästa och mest hygieniska för djuren. Sen är det som India skriver ingen som direkt släpper ut djuren i snön, de har lösdriften att gå i på vintern och får vänta på sommaren för att komma ut på riktigt. Lycka till med planerna :)

gaid

• Jämtland
    • www.melkershoes.com
« Svar #5 skrivet: 10 okt-07 kl 18:56 »
Tack för tipset och lyckönskningen Emmaibäcka!
Den enda invändning jag fått angående djupströbädd är att den är oekonomisk med tanke på allt strö som går åt, din synpukt är mer än väl värd att tänka på.

Emmaibäcka

« Svar #6 skrivet: 11 okt-07 kl 11:52 »
Dyr halm - det har du helt rätt i, men kanske blir halmen lite billigare förhoppningsvis framöver när nu spannmålspriset gått upp... Vet en köttdjursuppfödare som får ströa i sin djupströbädd två (!) gånger om dagen för att det inte ska bli kladdigt, och det blir ganska dyrt i längden. För naturligtvis är man mån om att djuren ska få ligga torrt o rent ;)

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #7 skrivet: 20 okt-07 kl 23:57 »
Jag har ingen egen erfarenhet av mjölkkor men en f.d. stallägare (där jag hade inhyrt) hade en gäng charolet (stavning?) kor på lösdrift och de gjorde inget annat än låg i snön trots tillgång till ligghall med halm.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:kall lösdrift för mjölkor?
« Svar #8 skrivet: 21 okt-07 kl 00:43 »
Sen tycker jag nog inte att vuxna nöt gör sig så bra på djupströbädd, eftersom de trampar igenom bädden och drar på så sätt upp skiten och trampar ned ströet.
Håller med.  :)

Mjölkkor fungerar mycket dåligt på djupströbädd, det är liggbås som gäller för dom.
Mjölkkor producerar så mycket gödsel att ströbädden blir mycket svår att hålla torr.
Och speciellt till mjölkkor blir halmåtgången så stor i en djupströbädd att detta knappast är ett alternativ!
Massor av studier visar detta.

Dessutom avger ströbädden stora mängder ammoniak och fukt.

Ströåtgången i en lösdrift med liggbås, är bara en bråkdel av åtgången i en lösdrift med djupströbädd.

Mvh Rosa
« Senast ändrad: 21 okt-07 kl 01:37 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

gaid

• Jämtland
    • www.melkershoes.com
« Svar #9 skrivet: 21 okt-07 kl 21:39 »
Rosa, Sar
tack för era synpunkter.
Jag skrev tidigare att vi skulle göra djupströbädd men det blir nog liggbås istället. En granne har nyligen bestämt sig för att ändra från djupströbädd till liggbås därför att strö kostnader är så höga.

aust

• Tussilago
    • -
« Svar #10 skrivet: 24 okt-07 kl 08:56 »
Var på en gård i sommar där korna går ute hela året. De hadde kall lösdrift och bara djupströbädd där de sov, annars var de ute. De fick ordentligt tjock päls om vintern och bädden ger ju också som en "golvvärme" när de ligger ner. Det var visserligen ett småbruk, på 7 kor och 5 kvigor och 7 kalvar, men de behövde inte strö så ofta. Ett par gånger i veckan var nog. De gillade att vara ute i snön och leka. De var bara inne när de skulle mjölkas.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #11 skrivet: 24 okt-07 kl 09:17 »
Men det var ju på SOMMAREN  ;D

Man ska räkna med en halmåtgång på 10-15 kg halm per ko och dag !!
För att ströbädden ska vara torr och ren när det inte är sommar...

Mvh Rosa
« Senast ändrad: 24 okt-07 kl 09:17 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

maten

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 24 okt-07 kl 17:44 »
Jag byggde för några år sedan en kall lösdrift för ca 80 kor + rekrytering. Nu bor ju jag inte i Jämtland utan i klimatzon 3-4. Det var kallt ibland men korna verkade inte till att bry sig. Vi byggde en mjölk grop i ett varmt utrymme och i samma utrymme hade vi kalvboxar. Det enda problem som jag såg under den tiden jag sedan jobbade där var att utgödslingen frös på vintern och vi fick extra isolera vattnet. Långa köldperioder gjorde ju att det samlades mycket gödsel inne. Då hade det varit bra att kunna köra in och gödsla ut med traktor. Vi släppte aldrig ut djuren i snön.
ett annat tips är "mjölkningsstation" där du som mjölkar står nedanför kosorna i ljuverhöjd ochh korna går som i en gång in till mjölkningsstationen ovanför dig, där de äter under mjölkningen.mycket smidigt system..

Sågaren

• Medelpad
« Svar #13 skrivet: 28 okt-07 kl 16:53 »
det fungerar bra med kall lösdrift för mjölkfår men dom har u ull förståss.
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

Ursus

• Jämtland
« Svar #14 skrivet: 30 okt-07 kl 09:44 »
Det bästa är att höra med någon som också bor där det kan vara 30 grader kallt. Att få till en fungerande utgödsling är väl utmaningen i det hela. Det kan bli dyrt att bygga frys-säkert.

peter

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 04 nov-07 kl 14:14 »
de går me djupströbädd mtill mjölkkor men ska den funka så måste de gödslas ut 1gg i månaden

känner en bonde i danmark som har rent ut sagtt ett boende mitt ute på ett fält  de blir så himmla kallt på vintern tack vare dessa vindar
han har en djupströbödd till sina 180 kor å han tycker de funkar bra
men ja säge MEN  han har en blandning av torr sågspån å ett torvliknande material som han blandar ihop
strör 2ggr / dag med denna  blandningen men nu till de mest intressanta
när korna stallas in i  okt  så läggs 15 kubik me denna blandning  in i ströbädden  å den håller sig  i ca 1mån innan han börjar strö 2ggr/dag
MEN  han måste gödsla ut den 1gång i månaden  under stallperioden
å de går åt ca 2kubik me strö /gång så torr blir ströbädden
och de som är finnessen är att korna mår så skönt för tänk er va varmt de blir av denna blandning  (men så får han köpa strö för 40 öre kilot)
ibland får han strö från ett sågverk gratis!!!!!!!!(hans bror äger de nämligen) när de har för mycket i lager
men här i detta avlånga land så tror ja man ska föredra liggbås me rejält me strö då funkar de bra å man kan ha en hyffsad strö kostnad

Falin

• -
« Svar #16 skrivet: 05 nov-07 kl 14:49 »
När vi nu ändå pratar om liggbås, är det någon som provat att strö med torv istället för spån? Eller vet någon som gör det?

Ursus

• Jämtland
« Svar #17 skrivet: 05 nov-07 kl 18:48 »
När vi nu ändå pratar om liggbås, är det någon som provat att strö med torv istället för spån? Eller vet någon som gör det?

Grannbonden gör det, och verkar tycka det är bra. Halva priset mot spån enligt honom. Den sura miljön lär visst missgynna bakterietillväxt. En nackdel är att det ser ut som en jordkällare i lagårn.

peter

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 08 nov-07 kl 13:09 »
nacdelen ja upplever me torv= mörkare i lagårn
finns nu en mix me 80% torv å 20% spån
kanske de vore nått
dock finns denna blandning i balar vet inte om den finns i lösvikt

Dela detta:

* Inloggade just nu

525 gäster, 2 användare
roskva89, Trollsmultron

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser