Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  HJÄLP, grisen borta!  (läst 3640 gånger)

giraff

HJÄLP, grisen borta!
« skrivet: 08 okt-07 kl 15:01 »
Hur fort kan en gris försvinna!!!
 :'(
Vi hade just hägnat klart och släppt ut henne, vår nybörjargris.
Hon sprang på el-tråden två gånger och blev rädd för den.
Trodde vi.
Vände ryggen till en halv minut och vips var hon borta.
Har nu ägnat de senaste tre timmarna åt att leta och leta.
Det är stoooora marker omkring oss.
Hur tänker en gris?
Hittade bajs-spår på grusvägen. Så hon bör ha flytt ditåt. Mitt på grusvägen går en bäck (under vägen) och sen förbi grannens bil och gamla husvagn och sen upp på den lite större vägen.
Tänkte att det borde varit mest lockande att stanna till vid bäcken och följa den. Så det har vi gjort. Fåren verkar inte ha fått grisen till sällskap... Har inte sett något bökande någonstans. Ev klövspår kan lika gärna var rådjursspår.
Denna stackars gris har nog aldrig varit utomhus förut och borde vara helskraj nu. Borde den inte stanna då och ligga och trycka? Eller frossa i all bökvänlig omgivning.
HJÄÄÄÄÄLP, hoppas vi hittar henne snabbt. Hon lär väl inte klara en natt med grader ner mot nollan?!!!!
Hobbyodlare m 2 barn, gubbe och gräsklipparfår & lammungar, gärna några hönor och världens största gula Orpingtontupp, en katt och om sonen får som han vill även några kaniner...

Nypålandetsfru

• Gäst
Re:HJÄLP, grisen borta!
« Svar #1 skrivet: 08 okt-07 kl 15:05 »
Nej! :'( :'(
Vad tråkigt. Hon borde ju i och för sig väcka lite uppmärksamhet om ngn ser henne springa lös.
Ni får helt enkelt sprida ryktet att er lilla gris har rymt.
Hör gärna av dig om hur det går.

linderödssvin

« Svar #2 skrivet: 08 okt-07 kl 15:06 »
Hej.
Hoppas att ni hittar grisen.
Vet att för många år sen tappade vi bort en gris på ungefär samma sätt på midsommarafton i spöregn.
Efter ca 4 timmar hittade vi på henne.
Tänkte bara säga att du kan vara lugn.
Hon klarar minusgrader om hon skuolle bli kvar över natten.
lycka till camilla
Tänk på att vill du bevara lantraser så köp med genbanksintyg. Gäller alla gamla lantraser.

Fridolf2

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 08 okt-07 kl 16:33 »
Aj då,, Ja, kylan behöver du inte oroa dig för, men eftersom hon inte vet vad som är hennes hem än så får du nog räkna med att försöka hitta henne..man brukar ju kunna se lite bök-spår här och var, alternativt att nån granne får se henne. sen blir det inte så lätt att få tag i henne om ni hittar den, utan då är det nog att försöka mota den hemåt om ni kan...Lycka till! :o

Nypålandetsfru

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 08 okt-07 kl 17:53 »
Hur går det med grisen? Har tänkt på er hela em.
 :-\

giraff

« Svar #5 skrivet: 08 okt-07 kl 18:04 »
 :'( :'( :'(
Fortfarande ingen gris i sikte. Har dammsugit flera kilometer nu, varskott alla grannar och hukat oss för älgjägare... Försökte nyss med att bara sitta stilla och lyssna... Och tyckte att jag hörde bökande vid en "ö" mitt i grannens hage. Men antingen hörde den oss eller så var det något annat.
Tänkte gå ut en sväng i skymningen åxå, och sen lägga ut mat i grishuset så att den kan gå in om den hittar rätt igen. De närmsta grannarna omkring har hundar så de kommer nog att hålla undan grisen eller varna om den närmar sig åtminstone. Men den är väldigt osynlig. Har inte ens sett något bök någonstans.
Tänkte ett tag att vi skulle lägga ut "matspår" åt den så den skulle hitta hem igen, men insåg just att hela omgivningen är full med mat/gräs/fallfrukt och mitt trädgårdsland.... Så matspår är nog ingen större idé...
Undrar fortfarande hur en gris på rymmen reagerar, om den flyr hals över huvud (eller vad det nu kan heta på en gris) eller om den ligger och trycker, eller kanske är nyfiken och orädd...
Hobbyodlare m 2 barn, gubbe och gräsklipparfår & lammungar, gärna några hönor och världens största gula Orpingtontupp, en katt och om sonen får som han vill även några kaniner...

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #6 skrivet: 08 okt-07 kl 19:09 »
Hon kommer hem när hungern gör sig påmind. Och ni köpte bara en gris. Hmm. grisar är flockdjur och ensamheten för en gris är inget bra.

Men ställ ut mat i hagen och du ska se att hon kommer snart hem igen. Men skaffa en gris till så ska du se att hon stannar hemma. ;)
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Nypålandetsfru

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 08 okt-07 kl 20:54 »
Hon kommer hem när hungern gör sig påmind. Och ni köpte bara en gris. Hmm. grisar är flockdjur och ensamheten för en gris är inget bra.

Men ställ ut mat i hagen och du ska se att hon kommer snart hem igen. Men skaffa en gris till så ska du se att hon stannar hemma. ;)
Grisen var ju en present och meningen är att de ska skaffa en till, de hann ju inte ens  :(

Gris-Eva

• ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #8 skrivet: 08 okt-07 kl 21:11 »
Stackars er och grisen.....
Jag vet att vi har haft en tråd om rymmargrisar förut och jag lyckades hitta den.
http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=22;action=display;threadid=17170

Läs den för att få lite mera tips.
Berätta för oss huir det går.

Vi håller alla tummar och klövar. ;)
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

giraff

« Svar #9 skrivet: 08 okt-07 kl 21:45 »
Fniss, tack för den gamla tråden. Får mig att hoppas att vi lyckas bättre imorgon. Vetelängd med kanel låter som en bra fångstmetod. Har nog lite gammal födelsedagstårta att locka med också.
Hade säkert varit mer effektivt med en gris till att locka med, men som det är nu så tror jag att ett varmt och ombonat stall med go halm att gosa i också kan vara lockande, så dörrarna står på vid gavel.
Man lär sig ju en hel del på detta, men vi tyckte att vi förberett så väl. Hon borde kanske ha stått inne lite till innan hon skulle fått smaka på friheten. Men det var ju så fint väder idag och hon hade ju aldrig fått böka i jord och gräs förut. Dessutom tänkte vi bara släppa ut henne en stund så att hon inte skulle överäta sig på ny mat... Men hon ville visst mer. Hoppas bara att hon inte fryser och känner sig ensam därute i mörkret.

christine

• Västmanland
« Svar #10 skrivet: 08 okt-07 kl 22:48 »
Grisen var ju en present och meningen är att de ska skaffa en till, de hann ju inte ens  :(

Oki
« Senast ändrad: 08 okt-07 kl 22:49 av christine »

christine

• Västmanland
« Svar #11 skrivet: 08 okt-07 kl 22:50 »
Har ni sett henne idag ???

Nypålandetsfru

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 09 okt-07 kl 09:06 »
Fniss, tack för den gamla tråden. Får mig att hoppas att vi lyckas bättre imorgon. Vetelängd med kanel låter som en bra fångstmetod. Har nog lite gammal födelsedagstårta att locka med också.
Hade säkert varit mer effektivt med en gris till att locka med, men som det är nu så tror jag att ett varmt och ombonat stall med go halm att gosa i också kan vara lockande, så dörrarna står på vid gavel.
Man lär sig ju en hel del på detta, men vi tyckte att vi förberett så väl. Hon borde kanske ha stått inne lite till innan hon skulle fått smaka på friheten. Men det var ju så fint väder idag och hon hade ju aldrig fått böka i jord och gräs förut. Dessutom tänkte vi bara släppa ut henne en stund så att hon inte skulle överäta sig på ny mat... Men hon ville visst mer. Hoppas bara att hon inte fryser och känner sig ensam därute i mörkret.
Vilken gris kan motstå tårta ?!  ;D

giraff

« Svar #13 skrivet: 09 okt-07 kl 09:35 »
 :-\

Fortfarande ingen gris synlig. Vaknade av att allt utanför var frostvitt och kände mig såååå nedslagen. Stackars grisen. Inte blev det bättre när man tittar ut och ser att en idiot älgjägare parkerat sin stora bil framför grishusets dörr som står på vid gavel. Klart hon inte kommer in då om hon nu skulle hitta tillbaka... Å nu kan jag inte få tag på den där jägaren å vrida om näsan på honom, för vem törs gå i närheten av jaktmarkerna nu. Men jag har go lust att störa jakten för honom.
Trodde jag såg en gris springa förbi på gårdsplanen tidigt i morse och rusade ut barfota och med en halvklädd tvååring på armen, men det var nog bara en önsketänkt synvilla. Hon har inte sökt sig till fåren heller.
Har nu sökt av nya områden och nytt hopp har tänts, kan vara grisbök (hoppas det inte är grävling) vid vår egen skogs/bergsdunge där det dessutom är frostfritt och trevligt. Ingen gris dock, men kanske en indikation på vart hon tagit vägen och vartåt vi ska leta. Därifrån hittar hon knappast tillbaka till grishuset men jag får försöka lägga ut lite mat där och ha det under bevakning kanske.
Maten i grishuset verkar fåglarna kalasa på....
Sökandet fortsätter... Tack för alla glada tillrop och support!

Nypålandetsfru

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 09 okt-07 kl 10:08 »
Tack för rapport!
Jag kollar in under dagens lopp då och då...
Det var då tusan om inte grisen skulle komma hem  :)

AnnaPanna

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 09 okt-07 kl 10:12 »
Håller alla tummarna för er!
Grisar är smarta, så även om du helt självklart är orolig, så kan du vara säker på att hon letar fram ställen där hon känner sig trygg och varm.
/A

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re: "ville" rymma..
« Svar #16 skrivet: 09 okt-07 kl 10:40 »
Men hon ville visst mer. Hoppas bara att hon inte fryser och känner sig ensam därute i mörkret.

"Ville visst mer ? "

Det var ett väldigt förmänskligat resonemang.

Djur som aldrig varit ute förut och kommer ut, kan bli chockade och får dessa då elstötar så  blir dom ännu mer chockade.
Och bara springer rätt igenom allt, planlöst tills de inte orkar mer.
Har det blivit en så stor chock, så får dom en minnesförlust och hittar inte hem som ett "normalt" bortsprunget djur gör.

Är man djurvan och försiktig, så har man en liten "utsläppsfålla"
Dvs trästaket bakom eltråden, utifall detta skulle hända. Eftersom man aldrig i förväg kan veta vilka djur som kan drabbas.

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Ponnier

• Bemöt andra som du själv vill bli bemött!
    • Blekinge
« Svar #17 skrivet: 09 okt-07 kl 11:21 »
Rosa
Ursäkta men sådana inlägg tycker jag är så onödiga. Alla är vi väl nybörjare någon gång?
Jag har ingen utsläpps fålla till mina.Är jag ingen djurvän då?

Men mina nassar går inte längre än till stallet för att husera om ibland hästarnas fodertunnor :P

Visst det är lätt att vara efterklok,och man lär sig av sina misstag men det lär knappast hjälpa henne nu när grisen redan är bortsprungen eller hur?

Till TS, reagerar hon något på skramlande burkar med foder i eller liknande?

Prova att låna eller anlita någon jägare med hund? Dock inte lös hund  ;)
« Senast ändrad: 09 okt-07 kl 11:21 av Ponnier »
Du får det svar du förtjänar.

Nypålandetsfru

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 09 okt-07 kl 11:40 »
Håller med föregående talare.
Du kanske skulle ha gett din råd Rosa när de efterfrågades tidigare av trådstartaren.
Man behöver absolut inte råd i efterhand som gör att man känner sig än mer
ledsen och orolig än vad man redan är! :(

Fridolf2

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 09 okt-07 kl 11:59 »
Jag skrev ju iofs  i tråden  om presenten, att hon nog skulle börja med en liten hage med brädor utöver tråd, för att dom annars lätt springer rakt fram.. Men jag vet ju själv hur det är..man tror att det nog löser sig, kära nån..våra rusade också rätt igenom tråden första gången dom kom ut.. Det är ju först när man själv sett det som man förstår hur oberäknelig en gris kan vara :) Men nu är det som det är, och vi får hoppas att hon får hem den igen..jag hade suggor som var borta i 3 dagar, så det kan ta sin tid.. ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

535 gäster, 3 användare
javill, Radar, torpjens

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser