Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  grävlng.... när går de för långt?  (läst 17010 gånger)

trollet85

• Östergötland
grävlng.... när går de för långt?
« skrivet: 08 okt-07 kl 14:53 »
vi har en eller ett par grävingar som bor i skogen bakom där vi bor. O de e väl inget me de... sambon har mött den/dom några gånger när han gått i hagen. Imorse när ja kom ut hade grävlingen skitit på trappen!
När blir grävlingen för påträngande? o va finns de o göra?
E ju självklart rädd att den ska ta kaninerna, hönsen eller katterna.

leifhh

• Gäst
Re:grävlng.... när går de för långt?
« Svar #1 skrivet: 08 okt-07 kl 15:01 »
Har du jägarexamen och jakträtt så kan du ju fånga och skjuta dem. Skinnen är ju fina, och köttet lär vara ätligt men trikinprov rekommenderas.

Har du inte jakträtt eller jägarexamen så vänd dig till jaktlaget i trakten och be om hjälp. Med lite tur finns det någon som är intresserad av predatorjakt.

Filip Skräplund

« Svar #2 skrivet: 08 okt-07 kl 15:48 »
Äta grävling, det får vänta för min del tills den totala anarkin brutit ut.
Men smederna förr i världen använde grävlingsfett som gängolja.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #3 skrivet: 08 okt-07 kl 15:53 »
Hörde för många år sedan av en kille i köttbranschen att under kriget jagades grävling, skickades till städernas lyxkrogar och serverades där som vildsvin.

Edgar

trollet85

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 08 okt-07 kl 16:57 »
Nej tack äta den får nån annan göra... kanske nån här som är intresserad  ;)
hur är lagen? om man har examen får man då skjuta på sin egen mark?

Men de ingen vet har INGEN ont av  ::)

Nina W

• Värmland
« Svar #5 skrivet: 09 okt-07 kl 13:59 »
Skynda -snart går dom i gryt!

Ta reda på vem som har jakträtt. Om du har tur kan du låna en grävlingsfälla av honom
eller någon annan i trakten.
Fälla brukar vara det enklaste sättet! Dom är svaga för honung, så du ska lägga in sträng
med honung ända in i fällan. Som bete inne i fällan kan du till ex ha strömming. Lägg ett skynke
 över fällan så det blir mörkt och mysigt därinne.
En av dem lyckades vi aldrig fälla, han hade väl sett familjen sitta
i fällan en efter en och förstått... Han bodde under loggolvet och underminerade det.
Lösningen blev oblodig: En transistorradio inställd
på radio city, ca 100 decibell. Han diggade inte pop och flyttade längre bort.  
« Senast ändrad: 09 okt-07 kl 14:01 av Nina W »

Filipin

« Svar #6 skrivet: 20 okt-07 kl 10:01 »
Varför ska man absolut ut och skjuta ihjäl dom så fort man ser dom??grävlingen tillhör vår natur låt dom få leva sitt liv . ??? ??? ???

hermi

« Svar #7 skrivet: 20 okt-07 kl 10:56 »
Varför ska man absolut ut och skjuta ihjäl dom så fort man ser dom??grävlingen tillhör vår natur låt dom få leva sitt liv . ??? ??? ???
leva och låta leva ;)
morgen ist wieder ein tag

Filip Skräplund

« Svar #8 skrivet: 20 okt-07 kl 10:59 »
Man ska förstås inte skjuta i onödan utan bara om dom gör skada, som faktiskt grävlingar kan göra.
Att han lagt en kabel på trappen är INTE skäl nog för avlivning.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Filipin

« Svar #9 skrivet: 20 okt-07 kl 11:19 »
Ett par grävlingar har vi haft här där jag bor dom har aldrig gjort någon skada lite gropar har och där. Hönsen kommer dom inte åt och vad jag förstår är dom mest aktiva på kvällarna eller nätterna Jag har aldrig sett dom tyvärr synd tycker jag skulle gärna villa se dom  :) :)

Filip Skräplund

« Svar #10 skrivet: 20 okt-07 kl 11:44 »
Det finns ju också andra djur man sällan får se "tack vare" grävlingen.
Särskilt igelkotten, men även markhäckande skogsfågel skulle vara vanligare med färre grävlingar.
Och grävlingen har väl knappast någon annan predator än människan, så den kan lätt bli för dominerande om ingen jagar den.
« Senast ändrad: 20 okt-07 kl 11:47 av zeke »

Tapio

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 20 okt-07 kl 13:16 »
Halaj!

Jag hoppas att trådstartaren inte tar illa upp om jag lånar tråden lite?

En dag upptäckte jag ett stort hål vid ingången till min jordkällare.
Hålet är en halvmeter djupt och stort nog att rymma en handboll.
Jag antar att det är en grävling som gjort hålet.

Min fråga är:
Varför väljer den att gräva i just min jordkällare?
Den har en hel skog runtikring att gräva hål i.
Eftersom det är ett vilt djur utgår jag ifrån att den skyr människor om den kan.
Alltså, om den hade försökt att gräva sig ner i min husgrund så begriper jag orsaken.
Det är ju alltid torrt, lä och allmänt mysigt (relativt) där under oavsett årstid.

Men ett hål i marken är ett hål i marken är ett hål i marken.

Så varför har den valt att gräva hålet 5 meter från mitt hus när den lika gärna kunde grävt den 500 meter ifrån?

Jag tillägger att jag inte har tankar på att avhysa grävlingen.
Inte heller hade jag planerat att ta hyra om jag råkar på den.
Jag har inga djur som den kan jaga.

Som syns i bilden (spana efter källarens övre vänstra hörn) är min källare gjuten av betong så jag är inte orolig för att den skall gräva sig in heller.

//T

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #12 skrivet: 20 okt-07 kl 14:04 »
OM det är grävling så råder jag dig att försöka avhysa den...

det är risk att den gräver sönder din källare..

ofta så här års så gräver de sig in under tex hus, lador osv..

det har hänt att de fgräver loss plintar elller stenar som man använt att bygga husen på så att bärande balkar rasar ner...

Vi råkade ut för detta, att grävlingen grävde loss stora stenar under loggolvet o när vi körde in trakotorn så häll khela golver på att rasa då de gjort att bärlinan ( reglarna ) som hela golver är gjort på hade ändrat läge...

Har även råkat ut för att en grävling grävde under köksgolver så att spis muren sprack...
 :-\

ni skulle sett vilka jätte stenar o hur mycket jord den grävde ut...

dt var en hel grävlingsfamilj som tänkte flytta in... vi tog mer än 5 st i fällan... unde köks fönstret..
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Tapio

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 20 okt-07 kl 17:13 »
Halaj!

Nu har jag ringat in inte bara hålet utan också betongen som tittar fram där jorden har glidit ner. Hela källaren, golv, tak och väggar är solid betong, som en bunker.
Jag tror att självaste Adolf, han med mustaschen, hade känt sig trygg i den.
Såvida grävlingen inte har hårdmetallklor så tror jag att den går bet på att gräva sig in.

//T

Tapio

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 20 okt-07 kl 17:15 »
Halaj!

Likadant med torpargrunden på huset. Betong.

Min stuga kommer förresten ursprungligen från Hälsingland.

//T

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 20 okt-07 kl 19:11 »
Jag vill också ha en grävlingsäker betongbunker som det växer blommor på...

Tapio

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 20 okt-07 kl 23:43 »
Jag vill också ha en grävlingsäker betongbunker som det växer blommor på...

Halaj!

Jo, jordkällaren har en annan bra funktion.
Hon som bodde här tidigare satte vårlökar på jordkällarens tak.

Jag och min mor har en gemensam nämnare, jorden.

Medans hon gillar blommor så är jag bara intresserad av sådant man kan äta.

Så varje år på våren rings vi och mor frågar vilka blommor som har kommit upp på jordkällaren. Jag kan ingenting om sådant, men talar om vad det är för färg på dom.

Så då vet hon vad det är för blommor och ger mig följaktligen besked om hur långt gången våren är och när jag kan sätta rädisofröna.

//T

Filipin

« Svar #17 skrivet: 21 okt-07 kl 08:35 »
Det här med tvättbjörnar låter förståss lite läskigt,men grävlingar passar väl sitt revir och fixar själv så dom inte blir för många har jag fel "eller" ???

trollet85

• Östergötland
« Svar #18 skrivet: 21 okt-07 kl 15:11 »
Min pappa berättade om nån han kännde, som hade haft en grävling boende i eller under hans garage under vintern(tror ja de va). Och när han sen skulle ta fram sommardäcken, som stod staplade på varrandra, så hade grävlingen använd dom som toa. Hela stapeln va full me grävling skit, enda nerifrån o upp till kanten på de sista däcket. Då tappade gubben tålamodet på grävlingen, då fick han inte bo var längre.

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #19 skrivet: 21 okt-07 kl 16:17 »
vi har råkat ut för att grävlingan tagit höns, kaniner och nyfödda lamm....
Han bet sig igenom kaninburens galler ....

han har också grävt sig under hönsgårdens nät...

inte alls roligt..

grävlingen är allätare... äter de han kommer över..
Så här på hösten gillar de ju även fallfrukt som äpplen o plommon...

de gär även stor skada i havreåkrar...
de kan mölja ner ganska stora arealer bara på en natt..

NEj för mig får de gärna bo i skogen det gör ingen ting.. men när de flyttar in på gården så måste man göra nåt..

ofta är de ju inte bara en grävling utan har man otur så är de en hona o sen får du hel familj..

Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Dela detta:

* Inloggade just nu

528 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser