Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  bygglov  (läst 7489 gånger)

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
Re:bygglov
« Svar #20 skrivet: 10 jan-08 kl 15:00 »
Ang. Bygglov!

Behöver jag ansöka om bygglov för att sätta upp solceller på taket?
(Ej inom tättbebyggt område!)

Utanför detaljplanerat område skall du inte behöva det nej. Inte annars heller, om de inte ändrar takets form, dvs om de placeras plant på taket så går det bra utan bygglov.

Fast det beror förstås från kommun till kommun. Behöver kommunen pengar så krävs bygglov om man vill vara lite cynisk. Finns säkert ngn kommun som kräver bygglov, kvalitetsansvarig, ritningar för hur de skall fästas i byggnadens konstruktion, grannfastigheternas godkännande etc.
« Senast ändrad: 10 jan-08 kl 15:01 av larso »
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

Neiklot

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 10 jan-08 kl 15:08 »
Ringde till kommunen och kollade (Karlshamn).
Behövs inget bygglov för solceller utanför detaljplanerat område.

Däremot behövs det för vindkraftverk, även för små, om jag förstod rätt.

Tack ändå Larso!

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #22 skrivet: 10 jan-08 kl 15:28 »
Ringde till kommunen och kollade (Karlshamn).
Behövs inget bygglov för solceller utanför detaljplanerat område.

Däremot behövs det för vindkraftverk, även för små, om jag förstod rätt.

Tack ändå Larso!

För vindkraftverk med en rotordiameter under 2 meter krävs inget bygglov om de inte skall förankras i en byggnads konstruktion. Det är nationella regler, även om kommunen helst vill ha betalt förstås.

Dvs sätter du upp ett tillräckligt litet vindkraftverk i en mast så behövs inget bygglov. Dock med tillägget att masten inte får vara högre än att den inte kan falla utanför fastighetsgränsen, dvs 10m till tomtgräns, max 10m mast.
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

Neiklot

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 10 jan-08 kl 15:36 »
Jag funderar på att sätta ett liiiitet vindkraftverk på taket.
Då skulle den komma upp ca dubbelt så högt som om den förankras på marken (med tillhörande mast).

manna

• -
« Svar #24 skrivet: 29 jan-08 kl 15:02 »
Nu har vi fått vårt bygglov. För en utökad byggyta om ca 60 kvm på en fastighet placerad inom samlad bebyggelse men utanför planlagt område får vi betala drygt 3000 kr för bygglovet. För bygganmälan tillkommer ytterligare dryga 3000 kr.

6000 pix för att två tanter tittar på en bunt med papper. Jahapp.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #25 skrivet: 30 jan-08 kl 13:16 »
Nu har vi fått vårt bygglov. För en utökad byggyta om ca 60 kvm på en fastighet placerad inom samlad bebyggelse men utanför planlagt område får vi betala drygt 3000 kr för bygglovet. För bygganmälan tillkommer ytterligare dryga 3000 kr.

6000 pix för att två tanter tittar på en bunt med papper. Jahapp.

Men, med tanke på vilken tid det tog så verkar det inte vara någon vidare timlön för tanterna.  ;) ::)
« Senast ändrad: 30 jan-08 kl 13:16 av javill »
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Dela detta:

* Inloggade just nu

554 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser