Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  spannmålspris?  (läst 2255 gånger)

Draupner

spannmålspris?
« skrivet: 07 okt-07 kl 21:48 »
Vad kan man få för pris på spannmål och hur mycket ger det ungefär vid ekologisk odling på medelmåttig jord per ha?

Blomme

• Gäst
Re:spannmålspris?
« Svar #1 skrivet: 07 okt-07 kl 22:19 »
Det beror på vilken kvalitet och sort du väger in.
Ekologiskt är något bättre betalt med du får sämre skörd.

Draupner

« Svar #2 skrivet: 08 okt-07 kl 20:27 »
Jo jag förstår. Funderar på att börja odla, men jag skulle inte tro det är någonmening med mina små åkrar. Ren nyfikenhet bara; säg ekologisk råg el. havre
och så snittavkastning på medelmåttig jord

Fridolf2

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 08 okt-07 kl 23:36 »
Jag började med ekologiskt i år, så det är ju lite tidigt att säga än. Men en förutsättning är ju att man har nån slags gödsel att ösa på, annars blir det ju inte mycket. Man får ju iaf satsa på lite ärtor och sånt också, så man får lite kväve gratis. Sen har ju lantmännen börjat med nån ekologisk gödning, tänkte prova lite sånt i vår kanske, på dom bitarna som gödseln inte räcker till. Minstörsta oro var ju annars ogräset, men fröogräset var faktiskt inget problem, men det gäller att så tidigt. Så i år fick jag en skörd som var samma som tidigare år när vi gödslat konventionellt, ca 3,5-4 ton havre och ungefär samma för kornet. Men så var det ju ett bra år i år också, kanske inte riktigt representativt... Stösta problemet ser jag i kvickroten, försök ha rent när du börjar. Jag håller på med en intensiv stubbearbetning nu för att testa om det hjälper. ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

1737 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser