Det du måste göra innan du sätter upp kaklet är att först måla väggen med spärrskiktsfärg - precis som man gör i vanliga duschar. Då tål väggen blötan.
Förr hade man hönsen inne i bostadshusen vintertid, eller i brygghus där man eldade åt dem.
Det billigaste uppvärmningsalternativet är de industriradiatorer som Nima säljer. De är rätt dyra i inköp men oerhört billiga i drift så på en enda säsong tjänar man in summan jämfört med andra uppvärmningsalternativ. De har dessutom godkänt IP-nummer så försäkringsbolagen blir glada och ersätter om något händer. Innan jag köpte dessa har jag provat vanliga el-element, värmelampor, sk. stallfläkt, kupévärmare och frostvakt och alla dessa drog mycket mera ström.
Vad det gälller fönster så är det samma sak där - de som är dyra i inköp ger en billig värmekostnad, inget fukt på rutorna och då kan man ha stora fönster som ger ljusa hönshus vilket i sin tur leder till minskad elkostnad eftersom man inte behöver ha extraljus lika länge så det är väl investerade pengar. Vi fick tag på treglasfönster med isolerruta billigt hos en lokal firma så det är värt att kolla runt lite.
Plastdunkar som reden låter smart men undrar om hönsen verkligen gillar dem? De är ljusa och täta och så pass lätta att risken förmodligen finns att de kan vicka? Jag tvivlar på att en ruvhöna lägger sig där, tror inte hon skulle se den som en tillräckligt säker och skyddad plats.
Ja, genomskinlig plast som tak i hönsgården var jättesmart, där ska det ju vara ljust.