Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad jag skördar just nu!  (läst 2863 gånger)

Sanna

  • Gäst
Vad jag skördar just nu!
« skrivet: 08 dec-04 kl 13:09 »
Den första jungfrueliga tråden i ämnet "Örter - odling och insamling" startar jag härmed!  ;D
Slänger mig raskt ut med ganska ointressant information - bara för att få vara först... :-[

I går den 7 december fanns följande att tillgå i min örtatäppa; vanlig timjan, citrontimjan, backtimjan, oregano, grekisk oregano, salvia, pepparmynta, polejmynta, lite halvrisig vinruta, slät- och krusbladig persilja, finfin pimpinell, mejram, curryört (som sades inte vara härdig), ruccola, mangold, samt ett och annat citronmelissblad. Det var vad jag rotade fram, säkert finns det mer under snön...

Nu är jag nyfiken på vad andra har i täppan så här års? Jag odlar inomhus också, någon annan som gör det?

Längtar jag till våren? Näe, inte alls... ;)

/Sanna

« Senast ändrad: 08 dec-04 kl 13:09 av Sanna »

Skogstorpskan

  • Gäst
Re:Vad jag skördar just nu!
« Svar #1 skrivet: 08 dec-04 kl 14:17 »
Här ligger ingen snö, men jag var ute och kollade i landet, och jo minsann, det mesta ser "ätligt" ut. Även om jag aldrig försökt skörda något så här års. Jag är överhuvud taget dålig på att använda det som växer. Jag trodde faktiskt inte heller att det inte gick att ta nåt nu, man har ju alltid hört att det skall skördas i nån viss tid vid blomning och helst skall det vara torrt och varmt och soligt den dagen. Och det är det ju inte nu  :-\

Annars växer här olika sorters timjan, vinruta, isop, citronmeliss, persiljan står också kvar.

Har ingen odling inomhus men har ibland tänkt prova med persilja. Har du kanske tips om detta?


Anna N

  • Inlägg: 29
Re:Vad jag skördar just nu!
« Svar #2 skrivet: 08 dec-04 kl 16:07 »
Hej!
Jag brukar odla persilja, olika sorters sallad och basilika inomhus under lysrör. Det går jättebra och är gott att knipsa av till smörgåsen varje morgon. Känns mycket fräschare än köpessallad. Och så slipper man ju vänta ända till våren med att få sätta fingrarna i jorden!
Hälsningar från Anna N
 

Monica

  • Inlägg: 535
Re:Vad jag skördar just nu!
« Svar #3 skrivet: 08 dec-04 kl 18:18 »
Oj vad kul att ni har så mycket i era örtagårdar  ;D. Det går alldeles utmärkt att ta in plantor och ha i fönstret. Det är inte lika högt näringsvärde kanske, men smakar minst lika gott  :D

Du har rätt Skogstorpskan att man helst ska skörda när solen står som högst, men det är framförallt om man ska torka örterna och lagra dem för användning senare. Men visst har du allra högsta näringsvärdet om du följer det rådet. Ibland måste man dock tänja lite på "lagarna" och skörda även vintertid  :-[

Vad man kan göra är att man odlar i vad jag kallar en "örtcirkel". Tänk dig att du har en cirkel i botten, (med sten utvändigt som bildar cirkeln, detta för att höja temperaturen) jord i mitten och sedan "cirklar" du uppåt med stenar för att avsluta i toppen med en cirkel med sten igen (och jord i mitten). På "vägen upp" får du "avsatser" hela vägen. Du kan göra den precis hur hög du vill. I denna kan du sedan skörda örter hela vintern. En kompis till mig i Skellefteå har t o m byggt ett litet "hus" runt denna som hon täcker med halm när det är som kallast. Hon har örter före någon annan i Norrland och örter hon plockar nästan hela vintern  ;D

Jag vet inte om den här förklaringen är vettig  :-\......fråga gärna annars  :D

Ps.....jag har två jättefina plantor rosemarin i köksfönstret som doftar ljuvligt, knipsar av några blad då och då till maten, men även att kasta i vedspisen......
På tal om det......ni vet väl att där rosemarinen växer sig stor, där härskar kvinnan  8)

Camilla

  • Gäst
Re:Vad jag skördar just nu!
« Svar #4 skrivet: 10 dec-04 kl 00:18 »
Här hos mig i Skåne finns ingen snö än, och det som ser hyfsat fräscht ut  i min täppa just nu är vanlig timjan, salvia, pepparmynta, ananasmynta, vinruta (halvrisig även här) och citronmelissen som skjuter nya blad under de gamla vissna.

Blir nyfiken på hur du gör med din rosmarin, Monica! Det är nog min absoluta favoritört, både till smak, doft och utseende, men jag lyckas aldrig få den att överleva vintern inomhus. Kan det vara så att jag, mig alldeles ovetandes, är en eländes, stackars förtryckt kvinna?  ::) ;D
« Senast ändrad: 10 dec-04 kl 00:23 av Camilla »

Sanna

  • Gäst
Re:Vad jag skördar just nu!
« Svar #5 skrivet: 10 dec-04 kl 10:37 »
Instämmer, Camilla!  
Mina rosmariner (pluralis?) har alltid mått dåligt hos mig! Är jag alltså, mig ovetandes, också under toffeln?  ;D
Det spelar ingen roll om jag köpt färdiga plantor eller drivit upp dem från frö. De går alltid hädan under trista former. Först angriper lössen, sedan trillar alla bladen av ren tristess. Till slut står där bara en pinne och glor anklagande. Hur ska man göra med dem egentligen, Monica? Nu vill vi veta vattning angivet i ml och frekvens, luftfuktighet, värme, jordsort, kruksort och gödning!  ;)


Skogstorpskan -> kolla, kolla, vad jag hittade här på alternativ.nu apropå din fråga om inomhusodling!http://www.alternativ.nu/handbok/odling/odla_inomhus.html

Denna sajt har på kort tid blivit min favorit! Här finns ju allt!

Ha det!
/Sanna




Monica

  • Inlägg: 535
Re:Vad jag skördar just nu!
« Svar #6 skrivet: 10 dec-04 kl 19:45 »
Hihihi.....ni är för härliga  :) Tack för att ni finns  ;D

Vad har ni för jord ni har planterat i? Rosemarin vill liksom alla örter ha usel jord, helst bara sand med pyttelite jord. Vattna inte i krukan utan lite grann på fatet bara och låt dem torka ut rejält, tills bladen slokar lite. Håll efter de vita flygfäna, kläm ihjäl  :-[ de små rackarna..... Låt dem stå i fönstret, men helst inte över ett element. Så har jag gjort, men jag har kanske tur??

En sak till......ni måste ju prata med dom  8)

Förresten, en sak till......låt dem stå i par och ha inga andra doftande växter i samma fönster......de gillar inte konkurrens om sin skönhet  ::)

Och ytterligare en sak  :-[......sätt ner foten vet ja *blink*
« Senast ändrad: 10 dec-04 kl 19:47 av Monica »

Skogstorpskan

  • Gäst
Re:Vad jag skördar just nu!
« Svar #7 skrivet: 10 dec-04 kl 19:59 »
Citera
Skogstorpskan -> kolla, kolla, vad jag hittade här på alternativ.nu apropå din fråga om inomhusodling!http://www.alternativ.nu/handbok/odling/odla_inomhus.html

Denna sajt har på kort tid blivit min favorit! Här finns ju allt!


Ja sannerligen - jag har snokat runt här länge, och hittar hela tiden ny intressant information. Att det gick att äta morotsblast visste jag inte heller. Men varför inte  ;D.

Skönt att höra att jag inte är ensam att misslyckas med rosmarin. Nu skall jag nog våga mig på det också  8)





 


Dela detta:

* Inloggade just nu

304 gäster, 1 användare
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser