Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Esel (ja, det er "åsna" på norsk:) )  (läst 1822 gånger)

Haugtussa

• Gäst
Esel (ja, det er "åsna" på norsk:) )
« skrivet: 06 okt-07 kl 08:15 »
Finnes det eselkonkuranser/utstillinger i Sverige? Er det noen hjemmeside der man kan lese om sånt?

Må man ha to esler for at de skal trives, eller går det bra med en lama som selskap?

Hva behøves hvis man vil importere et esel til Norge fra Sverige?

Balbina

• -
Re:Esel (ja, det er "åsna" på norsk:) )
« Svar #1 skrivet: 06 okt-07 kl 11:18 »
Halloj!
Ja det finns en utställning om året som svenska Åsne föreningen (SÅF) arrangerar. Den hålls i slutet av augusti.
Tyvärr finns ingen hemsida knuten till SÅF.
Åsnor bör hållas minst två och två. Men annat sällskap kan  också gå bra. En lama borde kunna fungera om lamor gillar sällskap och att busa...
Tror inte det är några speciella regler för att ta in dem till norge  från sverige.
Men säkrast är att du kollar med någon som vet: http://www.grasdal.com/esel.htm

Nina W

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 06 okt-07 kl 15:48 »
Måste blanda mig i... Finns ett norskt tjejnamn: Åsne. Dom ær inte så många som heter det, men den jag kænner till førtod først inte varfør alla log då hon presenterade sig i Sverige...

Balbina

• -
« Svar #3 skrivet: 07 okt-07 kl 09:08 »
Måste blanda mig i... Finns ett norskt tjejnamn: Åsne. Dom ær inte så många som heter det, men den jag kænner till førtod først inte varfør alla log då hon presenterade sig i Sverige...

;D ;D ;D
Det  tog mig ett ganska bra tag att få reda på vad åsna heter på norska. Men nu vet jag vad åsna heter på nästan 30 språk  ;)

Nora_

• Sofie
    • Ångermanland
« Svar #4 skrivet: 07 okt-07 kl 10:28 »
Åsne Seierstad är en norsk författare som skrivit en bra bok jag läst, Bokhandlaren i Kabul  :D Läs den!

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #5 skrivet: 07 okt-07 kl 11:14 »
Hej!

Hon var ju i Bagdad när USA invaderade Irak. Hon gjorde nyhetsinslag i svensk TV, som ni kanske minns.

Sverige hade ingen reporter där, jag tror det var något med arbetsmiljön som inte var bra.  Åsne Seierstad trivs med en arbetsmiljö med mycket krutrök.

Hon har skrivit en läsvärd bok om detta, jag tror den hette: Hundra dagar i Bagdad.

Edgar

Rådsparken

« Svar #6 skrivet: 22 okt-07 kl 18:00 »
Hej
jag jobbar i en parklek med djur. Vi har två jättefina åsnor. Det är två ston (hopper) varav en just importerats från Danmark. Det är otroligt fina djur som passar i en verksamhet med barn.
Jag fick just ett samtal från en man i sörmland som letar ny ägare till två åsneston 18 och 7 år gamla. Ägaren har beställt slaktbil så det är brått om någon vill ha dem.  Det är allt jag vet om dem men finns intresse, och möjlighet att ta hand om dem kan ni höra av er under veckan eller ringa 08-53530979 dagtid.
mvh Malena :-\malena.ragfeldt@huddinge.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

525 gäster, 3 användare (1 dolda)
alfhild, Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser