Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Få ut el av värme  (läst 8638 gånger)

GTA

• CorvetteGTA
Få ut el av värme
« skrivet: 05 okt-07 kl 10:46 »
Värme från el är ju lätt med ett element.  men går det att få tillbaka det igen?

Tex om jag eldar på spisen kan jag få ut el av värmen på spisplattan? typ solceller fast för värme.

kom igen nu spåna på!

Hasse

• Gäst
Re:Få ut el av värme
« Svar #1 skrivet: 05 okt-07 kl 10:54 »
Googla "IR photovoltaics".
http://www.hi-z.com/
http://www.varmaraf.is/
http://www.kryotherm.ru/?tid=81

Det är mycket låg verkningsgrad på dom här sakerna.

Tapio

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 05 okt-07 kl 12:16 »
Halaj!

Det görs varje dag.
Det är så merparten av vår el (här i världen) produceras.
Alltså i kärn-och kolkraftverk.
Svårt att göra i liten skala med köksspisen dock.

//T

GTA

• CorvetteGTA
« Svar #3 skrivet: 05 okt-07 kl 13:08 »
Tackar..  ja det var inte mycket man fick ut. finns det inge effektivare?

vilde

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 05 okt-07 kl 19:17 »
Tackar..  ja det var inte mycket man fick ut. finns det inge effektivare?
I praktiken nej  :)
« Senast ändrad: 05 okt-07 kl 19:20 av vilde »

Röst i CyberSpace

• Rösta på Sanningen ......... åt helvete med resten
    • Blekinge
« Svar #5 skrivet: 05 okt-07 kl 22:45 »
Termodynamikens fel!
De är dom där termodynamikens lagar som rår för alltihopa!
Att om ”Energin själv får välja” väljer den helst värmeformen. Det är därför allt blir till värme förr eller senare.

Vill man omvandla värme till något annat så räcker det inte med själva värmeenergin, du måste ha en värmeskillnad. Och när de varma blandas med det mindre varma till något ljummet så kan en smart apparat omvandla en del till exempelvis elektricitet!

Stirling motor ...omvandlar kallt&varmt till rörelse...

liten Stirling motor

stor Stirling motor

handdriven Stirling motor

Bo

Finns att köpa
« Svar #6 skrivet: 06 okt-07 kl 16:02 »
stirlingmotorer som drivs av parabolfokuserat solsken.

Men problemet med elförsöjningen kommer vid mulet väder, när solen skiner fungerar ju solpanelerna bra.

Gör en vedeldad stirling istället är mitt råd. - När du ändå är igång, - gör en till mig också.

Stormhierta

« Svar #7 skrivet: 06 okt-07 kl 20:07 »
Ja, det vore nog inte omöjligt att sälja en Vedeldad stirlingmotor eller solkraftsbaserad till andra här på Alternativ.nu, vet själv att jag skulle inskaffa en vedeldad variant till mitt framtida husbygge om möjligheten fanns.

Tompaiuppsala

• Vill så det värker!
« Svar #8 skrivet: 09 okt-07 kl 13:35 »
Termodynamikens fel!
De är dom där termodynamikens lagar som rår för alltihopa!
Att om ”Energin själv får välja” väljer den helst värmeformen. Det är därför allt blir till värme förr eller senare.

Vill man omvandla värme till något annat så räcker det inte med själva värmeenergin, du måste ha en värmeskillnad. Och när de varma blandas med det mindre varma till något ljummet så kan en smart apparat omvandla en del till exempelvis elektricitet!

Stirling motor ...omvandlar kallt&varmt till rörelse...

liten Stirling motor
stor Stirling motor
handdriven Stirling motor

Det där är en uppfinning som förtjänar mer uppmärksamhet. Det finns iofs fler trådar om Stirlingmotorn i detta forum.
Vind och vattenkraft kan man bygga, men solceller är svårare att göra själv. Soliga dagar skulle en Sterlingmotor kunna driva en generator.

Någon som tillverkat en liten Stirlingmotor om än i liten skala??

Röst i CyberSpace

• Blekinge
« Svar #9 skrivet: 10 okt-07 kl 21:09 »
Stirlingfronten intet nytt!?
Ja, de är underligt att de inte händer mer på stirlingfronten när de gäller värmepannor mm.
Problemet med en kombinerad värmepanna och stirlingmotor är väl att man måste elda om man vill ha ström, fast huset kanske är nog varmt redan.

En soldriven  stirlingvariant …

Stirlingdriven båt… inte den snabbaste dock!

Tompaiuppsala

• Vill så det värker!
« Svar #10 skrivet: 11 okt-07 kl 22:37 »
Nästan märkligt...kan man hitta filmsnuttar på allting?  ???

Nu vill jag göra en stirlingmotor! :D

Tompas11

• Västmanland
« Svar #11 skrivet: 11 okt-07 kl 23:46 »
If it doesn't work, chrome it!

Röst i CyberSpace

• Blekinge
« Svar #12 skrivet: 13 okt-07 kl 16:38 »

Hasse

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 13 okt-07 kl 17:11 »
En bra apparat, men man lär sig att även med mycket bra förutsättningar så stannar verkningsgraden på under 7%. Något att tänka på för de som vill bygga stirlingmotorer i garaget, ett hembygge skulle nog hamna på 1% verkningsgrad.

Tompaiuppsala

• Vill så det värker!
« Svar #14 skrivet: 13 okt-07 kl 23:27 »
1 % verkningsgrad gör att jag lägger planerna på att tillverka en större stirlingmotor på hyllan... tror jag.

I vilket fall som helst har jag satt ihop något som skulle kunna fungera som en stirllingmotor. bestående av ett par 50ml sprutor förbundna med trevägskranar. Kolvarna förlängda med vevstakar till en vevaxel. Det är ingen vacker skapelse och förtjänar inget foto tycker jag, Dessutom fungerade den inte  >:(
Hett kranvattan på den ena cylindern (sprutan) och isvatten på den andra men icke.
Något jag undrar över är när systemet skall slutas, Spelar det någon roll om kolvarna är är i övre läge med en större volym luft, eller ska systemet slutas när volymen  i cylindrarna är liten?

Någon som överhuvud taget förstod frågan? :P

Bo

Det som måste stämma
« Svar #15 skrivet: 14 okt-07 kl 06:37 »
för att den alls skall fungera, är att temperaturskillnaden som andel av absoluta lägre temperaturen måste vara större än volymskillnaden som andel av minsta volymen.

Stirlingmotorn menas vara den värmemaskin som har förutsättningen att komma närmast den teoretiska gränsen för en sådan: Att arbetet som andel av värmeenergiflödet blir som temperaturskillnaden som andel av den högre temperaturen.
« Senast ändrad: 14 okt-07 kl 06:42 av Bo »

Tompaiuppsala

• Vill så det värker!
Re:Det som måste stämma
« Svar #16 skrivet: 15 okt-07 kl 00:26 »
för att den alls skall fungera, är att temperaturskillnaden som andel av absoluta lägre temperaturen måste vara större än volymskillnaden som andel av minsta volymen.

Stirlingmotorn menas vara den värmemaskin som har förutsättningen att komma närmast den teoretiska gränsen för en sådan: Att arbetet som andel av värmeenergiflödet blir som temperaturskillnaden som andel av den högre temperaturen.

..menar du grader i Kelvin? I så fall blir andelen temperaturskillnad väldigt liten och kräver en ännu mindre andel volymsskillnad. Det vill säga vevarmen skall flyttas närmre centrum på svänghjulet???

Bo

Här är en sida
« Svar #17 skrivet: 15 okt-07 kl 08:01 »
http://www.bekkoame.ne.jp/~khirata/academic/simple/simplee.htm

där man kan stoppa in värden och få hjälp med konstruktionen.

Men minska slaglängden måste ju vara rätt.

Tompaiuppsala

• Vill så det värker!
« Svar #18 skrivet: 15 okt-07 kl 23:31 »
Fantastikt vad mycket godis det finns på internet ändå, om man bara hittar på det dvs.  :)

Om man petar in lite värden ser man att uteffekten stiger mycket om trycket ökar. Jag förstår detså att om man kunde få ett slutet sytem att jobba i tex 50 bar utan att läcka blir effekten också mycket högre.. kanske verkningsgraden når äver 7 % också??

Bo

Kan det vara rätt?
« Svar #19 skrivet: 16 okt-07 kl 08:01 »
50 bar ger ju 50 gånger tyngre medium som kräver 50 gånger mer värmeenergi att ändra temperaturen på. - Man måste alltså minska varvtalet till en 50-ndel.

För hemmabygget är det nog ändå luft och normaltryck som gäller.

Dela detta:

* Inloggade just nu

518 gäster, 2 användare
conny, MaryAtown7616

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser