Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fiberoptiska kablar för ljus?  (läst 7365 gånger)

Stormhierta

Fiberoptiska kablar för ljus?
« skrivet: 05 okt-07 kl 03:36 »
Har funderat på hur man kan minska energianvändandet i mitt framtida hus och tanken slog mig att man kan använda fiberoptiska kablar för att leda ljus till ex. källaren under morgon/dag/kväll samt att man kan installera så kallade "skeppslysen" på ovanvåningen.

Ett skeppslyse är en stor "glaspil" kan man nog beskriva det, alternativt kristall, som är tjock som en handled ungefär. Toppen "absorberar" ljuset och fokuserar det nedåt tills det kommer in innanför "taket" där det sedan sprids via prisma. Tror att vissa kallar dem för "ljusprismor" också?

Anyhow, jag postar detta för att efterfråga om andra har använt eller känner till hur man använder fiberoptik för lysa upp i hemmet eller har annan intressant information om ämnet?

Hasse

• Gäst
Re:Fiberoptiska kablar för ljus?
« Svar #1 skrivet: 05 okt-07 kl 09:34 »
Här är ett par länkar om "lightpipe":
http://solaglobal.com
http://www.lightpipe.org.uk/

Stormhierta

« Svar #2 skrivet: 05 okt-07 kl 11:01 »
Tackar, det var ungefär detta jag var ute efter - synd att ingen distribuerar till Sverige bara. Någon som vet om det går att göra liknande projekt själva med godtagbart ljusflöde? Deras rör är ju täckta med något reflektivt samt att de har en lins som "samlar" ljuset där uppe och en fördelare (prisma?) där nere som sprider ljuset.

Vore kanske ett intressant projekt?

Anders E

• -
    • Ljusvision
« Svar #3 skrivet: 05 okt-07 kl 11:21 »
Jag har ingen erfarenhet av just detta ljussystem men däremot av "traditionell" fiberoptik.
Fiberoptik är fruktansvärt praktiskt och energisnålt. Det kräver endast en ljuskälla så det är också intressant om man har egen el. Nackdelen är att själva fibern är dyr i inköp men det tjänar man in på sikt genom lägre elräkningar :) Om man bygger nytt eller om kan fiberoptik vara nåt att fördjupa sig i. Det finns en mängd olika linser och tillbehör för att få det "utljus" man vill ha från varje fiber.
Ett sätt att kanske komma över själva fibrerna billigt är flygplansskrotar, i flygplan andvänds fiberoptik rätt flitit p.g.a. brandrisken. Vet däremot inte om det finns nån flygplansskrot i sverige eller om de tar tillvara på fiberoptiken.

Stormhierta

« Svar #4 skrivet: 05 okt-07 kl 16:49 »
Hur "effektivt" är fiberoptiken? Jag funderar på om man kan ha en eller två "centrala" ljuskällor på kvällarna och leda iväg ljuset dit man vill ha det och sedan använda någon form av "fördelande lins" eller prisma för att sprida ljuset?

Hur mycket fiber behöver man (ungefär) för att kunna få "normalljus" i ett rum och (om nån vet) vad ligger kostnaden för detta på? Funderar på att om man inte behöver dra en massa elkablar över hela huset för ljuskällorna så spar man ju också litegrann.

Edit: Länkar till sajter som säljer eller hanterar fiberoptik, linser och tillbehör vore roligt om nån har! Tack på förhand!
« Senast ändrad: 05 okt-07 kl 16:50 av Stormhierta »

Stormhierta

« Svar #5 skrivet: 06 okt-07 kl 22:02 »
Har kollat upp lite och de flesta företag som säljer fiberoptik gör det med 50-100W ljusgivare (oftast halogen) och mest som "inredning" istället för som effektiva ljuskällor. Parans Solar Lights (www.parans.se) har dock lanserat en sådan lösning som jag är ute efter som plockar upp utomstående ljus och leder in det i en byggnad.

De ovanstående "ljusrören" har ju problemet att de kommer leda ut värmen ur huset ganska snabbt eftersom de inte har något "värmelager" som isolerar. Jag skulle behöva deras insamlare kopplade till ett fiberknyte, samt något sätt att använda en lågenergilampa eller två som ljusgivare under kvällar och nätter. Blir en utmaning att fundera på! :-)

Anders E

• -
    • Ljusvision
« Svar #6 skrivet: 07 okt-07 kl 13:28 »
Citera
Hur mycket fiber behöver man (ungefär) för att kunna få "normalljus" i ett rum och (om nån vet) vad ligger kostnaden för detta på?
Räkna på att det ungefär behövs minst ca: 6-8 fibrer i ett normalstort rum, lite svårt att säga prscis då ljus inte är en exakt vetenskap. Diametern på fibrerna bör vara minst 10 - 14 m.m. för att de ska kunna ge ett andvändbart ljus och för att det ska gå att koppla på olika linser m.m.
Projektorns storlek är efter smak 50 - 150 W. Antingen lågvoltshalogen vilket du kan koppla dimmer till, eller metallhalogen (urladdningslampa) vilken du inte kan dimmra. En bra variant är att ha två eller fler projektorer som var och en tar hand om sin del av helhetsljuset (Allmännljus, funktionsljus och effektbelysning).

Nu till det tråkiga, nämligen priset.
En bra projektor med lågvoltshalogen kostar från ca: 1 900:- + moms. Och en med urladdningslampa kostar ca: 11 000:- + moms.
Fiberknipperna från projektorerna specialbyggs efter önskemål i fallande längder så det är svårt att säga ett exakt pris på detta men för att ta ett exempel så kostar. 10 st. fibrer 4 meter långa och med 14 m.m. diameter ca: 7 000:- + moms.
 "Armaturerna" linserna man kopplar på fibern kostar ca: 300 :-/st. + moms och finns i en uppsjö av varianter med olika funktioner.
Det man får trösta sig med är att man får väldigt låg driftskostnad efter inköpet. Om man tex har 4 projektorer i ett hus kan man driva all hushållsbelysning med 140 watt.

Stormhierta

« Svar #7 skrivet: 07 okt-07 kl 20:04 »
Fast 140 watt är ju nästan 13 stycken 11w lågenergilampor från IKEA (total kostnad cirka 175 för 15 st) vilket borde räcka till att belysa ett helt hus på cirka 100-120 kvm om kvällar och nätter, särskilt om man är lite sparsam. Jag hade trott att det dels skulle vara billigare att driva (varför kan man inte använda EN vanlig 11w lampa med speglar för att fokusera ljuset in i fibern?) samt att det skulle vara möjligt att kombinera med en ljusinsamlare för dagsljus.

Detta verkar ju dock inte vara möjligt och med liknande installationskostnader är ju faktiskt driftskostnaden oväsentlig när de ändå drar 140 W (sneglade precis upp och såg att min skrivbordslampa bara drar 7W, så 20 st sådana...). Min tanke hade ju varit att man skulle kunna använda sig av 2-4 11W lågenergilampor för att "driva ljuset" till hela huset, men detta verkar ju mer eller mindre vara omöjligt att göra så det är väl lika bra att köra "traditionellt".

Men tack för informationen Anders E, det har verkligen hjälpt mig med att skapa mina boendeplaner!

Anders E

• -
    • Ljusvision
« Svar #8 skrivet: 08 okt-07 kl 09:37 »
Jo det är nog ingen slump att det inte är installerat fiberoptik i så många hem om man räknar på kostnaderna.
Citera
Om man tex har 4 projektorer i ett hus kan man driva all hushållsbelysning med 140 watt.

Citera
Fast 140 watt är ju nästan 13 stycken 11w lågenergilampor från IKEA

När jag höftade där så tänkte jag mig 4 st. fiberknippen med ca: 12 st. i varje, alltså totalt runt 50 ljuskällor. Om man nöjer sig med 13 ljuskällor i ett hus motsvarande 11W lågenergilampa räcker det med en projektor med en styrka på 35W, ja kanske räcker det till och med 20W om man andvänder sig av en IRC-lampa.

Om man går runt och räknar hur många ljuskällor man har i sitt hus kommer man nog snart upp i ca: 40 ljuskällor. Om alla dessa skulle vara lågenergilampor på säg en genomsnittstyrka på 9W drar hushållsbelysningen i huset 720 Kw per år.
Motsvarande summa för ett fiberoptiksystem på 140W blir 280Kw alltså en besparing på 440Kw. Detta försvarar dock inte installationskostnaderna för ett fiberoptiksystem utan man ska nog se på systemet som ett litet lyxljus. För de som tillverkar egen el kan det dock vara ett alternativ.

« Senast ändrad: 08 okt-07 kl 09:38 av Anders E »

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #9 skrivet: 08 okt-07 kl 17:53 »
När jag höftade där så tänkte jag mig 4 st. fiberknippen med ca: 12 st. i varje, alltså totalt runt 50 ljuskällor. Om man nöjer sig med 13 ljuskällor i ett hus motsvarande 11W lågenergilampa räcker det med en projektor med en styrka på 35W, ja kanske räcker det till och med 20W om man andvänder sig av en IRC-lampa.

Berätta gärna mer. Jag skissar just nu på ett litet hus (mindre än 80m2 med flexibel och öppen planlösning) där jag hoppas kunna använda fiberoptik i kombination med både koncentrerad sol och artificiellt ljus. Finns det information någonstans som hjälper mig att planera?
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

Stormhierta

« Svar #10 skrivet: 08 okt-07 kl 19:35 »
Jo det är nog ingen slump att det inte är installerat fiberoptik i så många hem om man räknar på kostnaderna.När jag höftade där så tänkte jag mig 4 st. fiberknippen med ca: 12 st. i varje, alltså totalt runt 50 ljuskällor. Om man nöjer sig med 13 ljuskällor i ett hus motsvarande 11W lågenergilampa räcker det med en projektor med en styrka på 35W, ja kanske räcker det till och med 20W om man andvänder sig av en IRC-lampa.

Om man går runt och räknar hur många ljuskällor man har i sitt hus kommer man nog snart upp i ca: 40 ljuskällor. Om alla dessa skulle vara lågenergilampor på säg en genomsnittstyrka på 9W drar hushållsbelysningen i huset 720 Kw per år.

Motsvarande summa för ett fiberoptiksystem på 140W blir 280Kw alltså en besparing på 440Kw. Detta försvarar dock inte installationskostnaderna för ett fiberoptiksystem utan man ska nog se på systemet som ett litet lyxljus. För de som tillverkar egen el kan det dock vara ett alternativ.

Vi kan börja med, vad är en IRC-lampa? Sen undrar jag om det går att styra dessa fiberknippen så att man inte tänder ljuset i ALLA 12 ljuskällorna när man aktiverar en projektor.

Jag har räknat på så kallade "väsentliga" ljuskällor i mitt nuvarande radhus på 135 kvm och där finns det 20 stycken som är viktiga och ungefär 10 stycken som är "oväsentliga" eller rättare sagt, ljus som inredning eller som inte är av stor vikt (exempelvis kylskåpslampor eller lampor i spiskåpan). Så om man räknar på att de väsentliga ljuskällorna är 11W och de oväsentliga 7W så kommer vi upp i cirka 290 W sammantaget på våra 135 kvm.

Tanken är ju faktiskt att jag SKA producera min egen ström, så det kan vara värt en större investering i fiberoptik om det verkligen är som så att man får en lägre nivå på sitt strömanvändande. Dock funderar jag på sådana saker som att vi ska bo i ett enplanshus utan trapphus kommer knipa bort 5-8 väsentliga ljuskällor och om det inte handlar om att man kan vara mer effektiv i sin placering av ljuset.

Du verkar dock ha riktigt bra koll på det här med fiberoptik, finns det någon kommersiell försäljare i Sverige eller närheten som säljer "ljusinsamlare" för dagsbruk och kan dessa samköras med en fiberoptisk lösning för vanligt ljus?

Anders E

• -
    • Ljusvision
« Svar #11 skrivet: 10 okt-07 kl 13:50 »
Citera
Berätta gärna mer. Jag skissar just nu på ett litet hus (mindre än 80m2 med flexibel och öppen planlösning) där jag hoppas kunna använda fiberoptik i kombination med både koncentrerad sol och artificiellt ljus. Finns det information någonstans som hjälper mig att planera?

Just öppen planlösning lämpar sig bra för fiberoptik då det blir enkelt med fiberdragningen m.m.
Jag skulle satsa på en projektor centralt placerad i tak för att korta fiberlängderna då de är det dyraste i systemet.
Jag har ingen erfarenhet av "naturligt" ljus i fiberoptiksammanhang men det du matar in i fibern kommer ut med samma styrka. Så om man försöker mata solljuset in i en ledare på säg 14 m.m. blir utljuset detsamma som att borra ett 14 m.m. hål i taket och det ger ju ett för klent ljus. Kanske finns det något reflektorsystem i kombination med linser som kan koncentrera och förstärka solljuset men det känner jag inte till.
Ljus mattas med spridningen, förenklat kan man säga.
Om du har en lampa med 35 gr. spridning och belyser ett föremål på 2 meters avstånd får du ett visst ljusvärde.
Samma ljusvärde får du om du har en lampa med 5 gr. spridning och ett avstånd på 15 meter.
Just detta med spridning kontra ljuskällans styrka är lite komplicerat att på ett enkelt sätt beskriva utan skiljer sig från fall till fall. Det som också spelar en stor roll i ljussammanhang är vad föremålet man ska belysa har för färgsättning och infallsvinkeln på ljuset.
Det finns dataprogram där man kan få en 80% färdig bild av slutresultatet men dessa är rätt komplicerade att sätta sig in i. Ett sådant program är Dialux och finns att ladda hem gratis på internet.
Fördelen med fiberoptiktillbehören är att man kan styra spridningsvinkeln och därigenom få den koncentration man vill.

Citera
Vi kan börja med, vad är en IRC-lampa? Sen undrar jag om det går att styra dessa fiberknippen så att man inte tänder ljuset i ALLA 12 ljuskällorna när man aktiverar en projektor

IRC -lampa är en nyutvecklad lågvoltshalogenlampa som ger större ljusutbyte än tidigare teknik. Dessutom är livslängden lite längre (5 000 timmar) och värmeutvecklingen lägre.
Om man översätter en IRC-lampa till en traditionell blir det.
20 W IRC = 35 W traditionell
35 W IRC = 50 W traditionell
50 W IRC = 71 W traditionell
Detta gäller 50 m.m. med inbyggd reflektor (såna vanliga som finns överallt) men det går att översätta ungefär likadant på stiftsockelvarianter. Osram och Philips tillverkar IRC-lampor. På Osrams hemsida kan man läsa mer om tekniken.
En länk till en uträknare av hur mycket man sparar finns här.

http://www.osram.se/Bilder/Produkter/ircrechner.swf

Tyvärr är det så att alla fibrerna går på samtidigt från varje projektor.
Kanske finns det någon mekanisk brytare för varje fiber men inte som jag känner till, det är förmodligen snuskigt dyrt också om det finns. Man får nog uppfinna nåt själv om man behöver detta. Just därför är det smart med 2 projektorer, en som sköter om allmännljuset och en som sköter om punktbelysningen.
En annan variant är att mixa storleken på fibrerna i piskan. Tex. några 14 m.m. för allmännbelysningen medans man punktbelyser med 8 - 10 m.m.

Citera
Du verkar dock ha riktigt bra koll på det här med fiberoptik, finns det någon kommersiell försäljare i Sverige eller närheten som säljer "ljusinsamlare" för dagsbruk och kan dessa samköras med en fiberoptisk lösning för vanligt ljus?

Jag känner som sagt var inte till någon försäljare av en strömlös lösning, däremot kan jag hjälpa till med traditionell fiberoptik.

Anders E

• -
    • Ljusvision
« Svar #12 skrivet: 10 okt-07 kl 21:24 »
Jag kom just på att jag läst en artikel om artifficellt dagsljus via fiberoptiska kulvertar i en tidning som heter Mondo. Projektet var om jag inte minns fel ett konstmuseum i Rotterdam??? Kanske går det att skala ner till ett vanligt bostadshus? Jag ska gräva i tidningshögen och se vad jag hittar.

Stormhierta

« Svar #13 skrivet: 10 okt-07 kl 23:42 »
Tack för all information och ser fram emot att få reda på mer om muséet i Rotterdam. Ska se om jag kanske kan Googla fram lite info?

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #14 skrivet: 14 okt-07 kl 15:53 »
Anders E,

Jag tror inte jag kan riktigt tillräckligt för att reda ut det hela tillräckligt i detalj, men jag hittade ett .filmklipp på nätet som jag tror att du nog kan få ut lite mer av.

Det verkar vara någon slags parabolspegel som följer ljuset och på så sätt formar om solljuset till något som i mina ögon kan liknas vid en fiberprojektor.

För mitt lilla tvåplanshus så borde den bästa platsen för projektorerna alltså vara på golvet på övervåningen. Då borde jag kanske också placera servern i närheten så att den kan kalla på uppmärksamhet genom belysningen. Hmm... Det blir något att tänka på.
vattuvargs.blogspot.se

Stormhierta

« Svar #15 skrivet: 27 okt-07 kl 01:19 »
Tyvärr verkar detta ju inte vara en lösning som fungerar i det långa loppet, jag får nog fokusera på att ha en glaspyramid eller liknande tjockt glas som släpper genom bra med ljus och någon form av ljusspridande prisma istället för att kanalisera dagsljus och vanliga lampor för mina kvälls/nattbehov.

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #16 skrivet: 28 okt-07 kl 14:41 »
En sak är då säker: Det här ämnet ger mig extraarbete.

Eftersom det inte borde bli ett spritt nät av ljuskällor utan en central där alla ljuskällor sammanstrålar så blev jag tvungen att få till någon slags maskinrum i mitt lilla tänkta hus. Det verkade så enkelt att bara "slänga in en skrubb" någonstans, men en idé föder en annan och rätt vad det är så måste man hålla miljoner nya detaljer i huvudet.

Nåja, man har då inte tråkigt.
vattuvargs.blogspot.se

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #17 skrivet: 28 okt-07 kl 20:17 »
Tyvärr verkar detta ju inte vara en lösning som fungerar i det långa loppet, jag får nog fokusera på att ha en glaspyramid eller liknande tjockt glas som släpper genom bra med ljus och någon form av ljusspridande prisma istället för att kanalisera dagsljus och vanliga lampor för mina kvälls/nattbehov.

Prova att leta på deck prism på google. Jag hittade många olika varianter och någon eller några av dem kan kanske finna en plats i Susipuu, mitt tänkta lilla hus. Det vore ju något att kalla ett riktigt vindöga (- vindue - window), eller hur?
vattuvargs.blogspot.se

Anders E

• -
    • Ljusvision
« Svar #18 skrivet: 29 okt-07 kl 10:45 »
Citera
jag hittade ett .filmklipp på nätet som jag tror att du nog kan få ut lite mer av.

Jag har varit lite inaktiv här ett tag så därför har jag inte svarat tidigare, (bygger om i  köket).
Tyvärr är det nåt tjall på mitt ljudkort så filmen gav inte så mycket med bara bilder, såg dyrt ut.

Citera
så blev jag tvungen att få till någon slags maskinrum i mitt lilla tänkta hus.
Projektorerna är inte så farligt stora, du får plats med 2 el. 4 st. i ett garderobsöverskåp. Värmen från projektorerna måste dock ledas bort för det blir nog varmt i skåpet, men då får man ju lite "gratisvärme" på köpet :)

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #19 skrivet: 29 okt-07 kl 18:45 »
Jag har varit lite inaktiv här ett tag så därför har jag inte svarat tidigare, (bygger om i  köket).
Tyvärr är det nåt tjall på mitt ljudkort så filmen gav inte så mycket med bara bilder, såg dyrt ut.Projektorerna är inte så farligt stora, du får plats med 2 el. 4 st. i ett garderobsöverskåp. Värmen från projektorerna måste dock ledas bort för det blir nog varmt i skåpet, men då får man ju lite "gratisvärme" på köpet :)

Jag har sett några projektorer i verkligheten nu och precis som du säger är de inte särskilt stora. Det är dock inte bara de som ska in i maskinskrubben, utan också en server och lite annat smått och gott. Om det ska finnas utrymme att dra kabel och så'nt så är garderobstorlek inte ett alternativ.

Parabolspegeln borde inte vara svår att bygga. Det som skulle kunna strula till det för mig är den där mellanspegeln som filtrerar bort IR- och UV-strålningen. Annars är det normal fiberoptik, vilket bådar gott när systemet ska planeras.

Nu är det bara att klura ut hur jag vill ha belysningen. När jag vet det är det dags att kolla hur fiberoptiken ska dras och hur mycket det kommer att kosta... ;)
vattuvargs.blogspot.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

601 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser