Berätta gärna mer. Jag skissar just nu på ett litet hus (mindre än 80m2 med flexibel och öppen planlösning) där jag hoppas kunna använda fiberoptik i kombination med både koncentrerad sol och artificiellt ljus. Finns det information någonstans som hjälper mig att planera?
Just öppen planlösning lämpar sig bra för fiberoptik då det blir enkelt med fiberdragningen m.m.
Jag skulle satsa på en projektor centralt placerad i tak för att korta fiberlängderna då de är det dyraste i systemet.
Jag har ingen erfarenhet av "naturligt" ljus i fiberoptiksammanhang men det du matar in i fibern kommer ut med samma styrka. Så om man försöker mata solljuset in i en ledare på säg 14 m.m. blir utljuset detsamma som att borra ett 14 m.m. hål i taket och det ger ju ett för klent ljus. Kanske finns det något reflektorsystem i kombination med linser som kan koncentrera och förstärka solljuset men det känner jag inte till.
Ljus mattas med spridningen, förenklat kan man säga.
Om du har en lampa med 35 gr. spridning och belyser ett föremål på 2 meters avstånd får du ett visst ljusvärde.
Samma ljusvärde får du om du har en lampa med 5 gr. spridning och ett avstånd på 15 meter.
Just detta med spridning kontra ljuskällans styrka är lite komplicerat att på ett enkelt sätt beskriva utan skiljer sig från fall till fall. Det som också spelar en stor roll i ljussammanhang är vad föremålet man ska belysa har för färgsättning och infallsvinkeln på ljuset.
Det finns dataprogram där man kan få en 80% färdig bild av slutresultatet men dessa är rätt komplicerade att sätta sig in i. Ett sådant program är Dialux och finns att ladda hem gratis på internet.
Fördelen med fiberoptiktillbehören är att man kan styra spridningsvinkeln och därigenom få den koncentration man vill.
Vi kan börja med, vad är en IRC-lampa? Sen undrar jag om det går att styra dessa fiberknippen så att man inte tänder ljuset i ALLA 12 ljuskällorna när man aktiverar en projektor
IRC -lampa är en nyutvecklad lågvoltshalogenlampa som ger större ljusutbyte än tidigare teknik. Dessutom är livslängden lite längre (5 000 timmar) och värmeutvecklingen lägre.
Om man översätter en IRC-lampa till en traditionell blir det.
20 W IRC = 35 W traditionell
35 W IRC = 50 W traditionell
50 W IRC = 71 W traditionell
Detta gäller 50 m.m. med inbyggd reflektor (såna vanliga som finns överallt) men det går att översätta ungefär likadant på stiftsockelvarianter. Osram och Philips tillverkar IRC-lampor. På Osrams hemsida kan man läsa mer om tekniken.
En länk till en uträknare av hur mycket man sparar finns här.
http://www.osram.se/Bilder/Produkter/ircrechner.swfTyvärr är det så att alla fibrerna går på samtidigt från varje projektor.
Kanske finns det någon mekanisk brytare för varje fiber men inte som jag känner till, det är förmodligen snuskigt dyrt också om det finns. Man får nog uppfinna nåt själv om man behöver detta. Just därför är det smart med 2 projektorer, en som sköter om allmännljuset och en som sköter om punktbelysningen.
En annan variant är att mixa storleken på fibrerna i piskan. Tex. några 14 m.m. för allmännbelysningen medans man punktbelyser med 8 - 10 m.m.
Du verkar dock ha riktigt bra koll på det här med fiberoptik, finns det någon kommersiell försäljare i Sverige eller närheten som säljer "ljusinsamlare" för dagsbruk och kan dessa samköras med en fiberoptisk lösning för vanligt ljus?
Jag känner som sagt var inte till någon försäljare av en strömlös lösning, däremot kan jag hjälpa till med traditionell fiberoptik.