Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tillverka eget batteri?  (läst 6716 gånger)

Tompaiuppsala

• Vill så det värker!
tillverka eget batteri?
« skrivet: 04 okt-07 kl 16:53 »
Om man nu lyckas tillverka lite el till en billig penning så blir det ändå stora kostnader om strömmen skall lagras. Batterierna är dyra och har en begränsad livslängd.

Kan man bygga ett batteri, eller renovera ett gammalt, utan att ha någon kemisk industri hemma ?

Om inte, vari ligger problemet i så fall?
« Senast ändrad: 04 okt-07 kl 16:54 av Tompaiuppsala »

PowerMizer

• Lätta drag av miljömupperi. Tänder på sol o vind
    • Lappland
Re:tillverka eget batteri?
« Svar #1 skrivet: 30 okt-07 kl 12:03 »
Har en skum .pdf-fil om att bygga batterier själv. Här är ett litet utdrag:

"Making PVC Pipe Battery Cells is a little more expensive but well worth
it. It is more convenient and produces a lot more power.
there are two ways you can do it using the Aluminum as your negative
electrode, You can use aluminum cans soldered together and placed
inside of the PVC pipe or you can use expensive Aluminum Rod or bar
that you can buy from any hardware store.
We suggest using the Aluminum Cans."

Om det låter spännande så skicka din e-post som ett PM så kommer den.
/PowerMizer
"Those that giveup freedom for security shall have neither."
-Abraham Lincoln

ollebolle

« Svar #2 skrivet: 30 okt-07 kl 20:37 »
Tompa har alltid bra idéer. Har också funderat på det. Bly är ju giftigt men så länge det ligger samlat i plastbehållaren så är ju allt frid och måhända fröjd.

Men hur får man till en bra blyacc?

Det blir till att googla lite som det heter numera när uppslagsverkens saga är all.

Vi kan väl hjälpas åt!

Kan tänka mig att man tar hand om t.ex 12 st vanliga blybatteriet och smälter blyplattorna, rumsterar om i plastlådorna så alla mellanväggar tas bort och gjuter nya blyplattor som man sätter in i de 12 lådorna och får så 12 st 2V celler som ger ett bra 24V batteri.

Väl värt att ägna några timmar på.

Var man nu ska hålla till med "smälteriet".

Det är ju inte så miljövänliga grejer precis. Kanske helt olagligt?

Tompaiuppsala

• Vill så det värker!
« Svar #3 skrivet: 02 nov-07 kl 17:11 »
om det vore ekonomiskt fördelaktigt att renovera gamla batteri borde någon ha gjort det? Frågan är, förekommer det restatuering av gamla batterier idag? Vart tar alla gamla batterier som lämnas på mijöstationerna vägen?

Vad jag förstår är ett vanligt blybatteri inget kemiskt underverk, inga speciella svårtillverkade ingredienser?

..som vanligt bara en mass frågetecken.  ???

Hasse

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 02 nov-07 kl 17:32 »
Det finns ett litet problem med det där: Det är hälsofarligt att arbeta med bly. Gör det inte!

JohnA

• Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
« Svar #5 skrivet: 04 nov-07 kl 18:41 »
Trevlig tanke men jag skickar här en glädjedödare (väl medveten om att därmed gör vad jag förbannat andra för...)

Med tanke på skrotpriset (ca 50öre/kg +moms enligt skrothandlande grannen) för gamla blybatterier är det inte helt lätt att få tag på uttjänta batterier gratis. Med tiden blir också blyoxiden sulfaterad och verkningslös. Vad det innebär rent kemiskt vet jag inte men jag misstänker att det inte är helt enkelt att fixa det hemma på diskbänken.

Blyackar består inte av rent bly utan blyoxid. Frågan är om den aktiva massan går att smälta ner och gjuta om. Ytstrukturen görs också porös/svampig för att maximera den aktiva ytan och detta är formodligen inte helt enkelt att åstadkomma. Hemmagjorda ackumulatorer för stationärt bruk behöver förstås inte vara särskilt effektiva om de är billiga att tillverka själv.

Kanske NiFe-ackar med alkalisk elektrolyt är enklare att tillverka själv? Även där ingår någon slags aktiv massa och enligt en gammal bok jag nyss konsulterat innehåller gamla tiders NiFe-celler även kvicksilver... De gamla alkaliska cellerna vill jag minnas hade lägre energitäthet än blyackar men de brukade tåla att stå oladdade under mycket lång tid. Har hört av museijärnvägsfolk att NiFe-cellerna var i stort sett oförstörbara.

Vad sedan myndigheterna anser om man som privatperson har stora batteripaket, hemmagjorda så väl som gamla fabriksbyggda, fyllda med lut eller syra är en annan intressant fråga. Det finns normer för lagring av gasol, bensin och diesel så det borde också finnas gränser för hur många kilo/liter ackumulatorer en privatperson får ha utan särskilda säkerhetsannordningar.
Men bortsett från säkerhets- miljö och myndighetsproblemen är det mycket intressant med hemmabyggda batterier!
Kunde man förr så måste det vara tekniskt möjligt idag!

Själv skulle jag vilja ha en gammal okapslad kvicksilverlikriktare men avstår just för det stora miljöansvaret.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

Dela detta:

* Inloggade just nu

597 gäster, 1 användare
JamesOrich

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser