Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vinglig yr kyckling..Marek?  (läst 6816 gånger)

Lilla Zoo

• Västergötland
vinglig yr kyckling..Marek?
« skrivet: 04 okt-07 kl 16:37 »
Hej!
en vän till mig ringde angående en vinlig kyckling.
Den äter bra och dricker men den verkar liksom yr i huvudet, kycklingen är 3 veckor gammal.
Är det någon som har en aning om vad som är fel?

Tacksam för svar / Lilla zoo
En konstnärssjäl som bor i husvagn, är odlare och hönsgalen...
Allt kan ha ett annat användningsområde,det är fantasin som styr....

Lilla Zoo

• Västergötland
Re:vinglig kyckling
« Svar #1 skrivet: 05 okt-07 kl 21:33 »
Är det ingen som vet nått?
Har för mig att jag läst om nått liknande förut, men hittar inget när jag sökt på gamla trådar.
mvh Lilla zoo

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #2 skrivet: 06 okt-07 kl 10:30 »
Vinglig kyckling...

Marek  på kycklingar ser ju ut så förstås, och åldern stämmer.
Kycklingen får då en osäker gång och den verkar vimmelkantig.

Men äter, dricker och "är med".

Så Marek är väldigt troligt.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Lilla Zoo

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 06 okt-07 kl 21:27 »
Men brukar inte marek komma lite senare än 3-4 veckor?
Fick för mig att det var någonstans kring 10 veckor förlamningar visar sig, men inte vet jag.
Ägget som kycklingen kläcktes kommer från en av mina hönor, och jag har aldrig sett någon tendens till marek hos mina hönor eller kycklingar. ???
 jag har haft dem i 4 år nu, så nog borde någon ha haft symtom under den tiden??
Tack för ditt svar Mvh Lilla zoo

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #4 skrivet: 06 okt-07 kl 23:10 »
Men brukar inte marek komma lite senare än 3-4 veckor?
Fick för mig att det var någonstans kring 10 veckor förlamningar visar sig, men inte vet jag.
Ägget som kycklingen kläcktes kommer från en av mina hönor, och jag har aldrig sett någon tendens till marek hos mina hönor eller kycklingar. ???
 jag har haft dem i 4 år nu, så nog borde någon ha haft symtom under den tiden??Tack för ditt svar Mvh Lilla zoo

Så här är det:
Kycklingar kan insjukna vid 3-6 veckors ålder, men det kulminerar=som värst, vid 10-12veckor.

Med vissa sjukdommar är det ju så att:

Många till synes helt friska hönor är kroniska smittbärare!!
vilket betyder att de utsöndrar virus och smittar andra trots att de ser helt friska ut själva.
Dessa kommer alltså att smitta så länge de lever men aldrig bli sjuka själva!! !!

Hur många såna hönor vi har i våra hönshus... kan ju ingen veta just därför.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Lilla Zoo

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 07 okt-07 kl 12:03 »
Ok, då så.
Då är det nog bara att ta bort den lilla kycklingen då.
Tack för svaret / Lilla zoo

sallyomolly

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 07 okt-07 kl 12:10 »
Allt är inte marek, kan vara kläckt vid för hög temp också eller så är det lite sent på året.

Jag har aldrig haft marek, då hade fler insjuknat, det kan bero  på kvaliten på ägget också.  Posten osv.

Verkar som det skylls på marek för allt.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #7 skrivet: 07 okt-07 kl 12:24 »
Allt är inte marek, kan vara kläckt vid för hög temp också eller så är det lite sent på året.Jag har aldrig haft marek, då hade fler insjuknat, det kan bero  på kvaliten på ägget också. Posten osv. Verkar som det skylls på marek för allt.

Har aldrig sett något skrivit om att vimmelkantiga kycklingar beror på att de är kläckta för varmt -vart har du källanvisningen till det ?

Man behöver inte alls få något jätteutbrott av Marek, utan det kan vara någon enstaka höna som dör i det.
-källanvisning till att Marekhöns bara dör i flerfald ?

Det finns mycket Marek i hobbyhönsbesättningarna och som SVA skriver:
"Däremot är den en av de allra vanligaste sjukdomarna hos svenska hobbyhöns. I praktiken smittas nästan alla höns med viruset under sina första levnadsveckor. Avliva höns med misstänkt Mareks sjukdom "
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
« Svar #8 skrivet: 07 okt-07 kl 19:57 »
Håller helt med Grimla och Rosa ang. detta.
Det låter som marek. Om det är marek så är det bästa att avliva kycklingen så fort som möjligt.
Ingen kan säga helt säkert att deras höns inte bär på mareksmitta bara för att man ännu inte har haft något utbrott. Det kan dröja länge innan någon av ens höns insjuknar eller så kanske de aldrig insjuknar fastän de bär på smittan.
Det är heller inte alla mareksjuka som får de klassiska mareksymptomen, en del dör bara utan att ha visat några symptom. Och hur vet man då att det är marek djuret dött av om man inte obducerar alla självdöda höns som inte visat sjukdomssymptom som man haft?
Pratar man med SVA om marek så låter det på dom som om man kan räkna med att alla höns har marek.
« Senast ändrad: 09 okt-07 kl 09:11 av LM »
Gotlandskaniner, genbank.

Sally

« Svar #9 skrivet: 07 okt-07 kl 22:56 »
Jo, visst blir det mycket marek-diskussioner här på forumet...förmodligen för att det är en så svår och smittsam sjukdom. MEN- en kyckling som uppvisar de symptom som lilla zoo beskriver kan väl ha andra förklaringar, eller hur?

Sally
Går det...så går det!

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #10 skrivet: 07 okt-07 kl 23:00 »
Nacka kycklingen. :'(
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

HøneLine

• Värmland
    • Marion's hjemmeside
« Svar #11 skrivet: 08 okt-07 kl 00:01 »
Selvfølgelig kan de være noe annet som feiler kyllingen, men det får man ALDRI svar på bare ved å spørre et spørsmål her inne.... vi kan diskutere i flere dager, men kun ved å sende kyllingen til SVA vil kunne gi endelig svar.... evt. en annen fjäderfä kjent veterinær som vil se på kylligen...
Hvis kyllingen dør av seg selv og den ikke blir sendt til SVA kan man faktisk ha Mareks å være med å spre det vidre, nettopp fordi man ikke tror det er det, men de tkanskje skulle være noe annet...
Det er en av grunnene til a Mareks er så vanlig som den er.... de aller fleste har det, men tror eller vet det ikke... Man har kanskje hatt bare en kylling som har dødd og ikke tenkt noe videre mere på det....
MEN, selvfølgelig trenger det ikke å være Mareks... men man blir i hvertfall ikke sikker før man gjør noe med det.....   ;)
Har av höns; Barnevelder,- Stor och Dvärg, Hedemora, Svarthala Marans, Dvärg Silke, Dverg Kochin och Ancona.

Bruja

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 08 okt-07 kl 22:13 »
Jo, visst blir det mycket marek-diskussioner här på forumet...förmodligen för att det är en så svår och smittsam sjukdom. MEN- en kyckling som uppvisar de symptom som lilla zoo beskriver kan väl ha andra förklaringar, eller hur?

Sally

Hej lilla zoo

Jag håller nog med Sally, vänta lite och se, om den självdör så kan du väl skicka in den?

mvh
Carmen
« Senast ändrad: 08 okt-07 kl 22:13 av Carmencha »

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #13 skrivet: 08 okt-07 kl 23:58 »
Måste man låta djuren självdö ?

Är det inte humanare att ta bort djur som är mer dåliga än friska.
Enligt djurskyddslagen ska inte sjuka djur gå omkring tills de självdör. Och då brukar det populärt kallas "vanvård" också har jag sett  ;D 8)
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

HøneLine

• Värmland
    • Marion's hjemmeside
« Svar #14 skrivet: 09 okt-07 kl 08:20 »
HVIS det skulle være Mareks, øker du risken for at dine andre høns blir rammet også!
Syke dyr skal umiddelbart fjærnes fra de andre... Det er med tanke på dine andre høns....
 ;)
Har av höns; Barnevelder,- Stor och Dvärg, Hedemora, Svarthala Marans, Dvärg Silke, Dverg Kochin och Ancona.

Bruja

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 09 okt-07 kl 10:05 »
Hej

Nej, jag menar att man ska vänta med att döda djur om man inte vet vad det är för fel, det kanske inte är så farligt som man tror.

Jag upplever att så fort någon skriver här om något skadat/sjukt djur så blir det DÖDA, DÖDA direkt. Felet kanske är tiffälligt, övergående. Måste man DÖDA allt som inte är perfekt?

Man kan isolera djuret tills man vet säkert att den inte ska/vill överleva...

mvh
Carmen

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #16 skrivet: 09 okt-07 kl 11:13 »
HVIS det skulle være Mareks, øker du risken for at dine andre høns blir rammet også!
Syke dyr skal umiddelbart fjærnes fra de andre... Det er med tanke på dine andre høns.... ;)

Håller med HöneLine.

Nej, jag menar att man ska vänta med att döda djur om man inte vet vad det är för fel, det kanske inte är så farligt som man tror. Jag upplever att så fort någon skriver här om något skadat/sjukt djur så blir det DÖDA, DÖDA direkt. Felet kanske är tiffälligt, övergående. Måste man DÖDA allt som inte är perfekt?
Man kan isolera djuret tills man vet säkert att den inte ska/vill överleva...

Det kräver att man kan ha det sjuka djuret isolerat från de övriga hönsen, (för det är höns vi skriver om inget annat.)
Och då menar jag INTE att man bara ställer djuret i en bur i hönshuset med de andra hönsen..
Då de sjukdommar som höns får,  nästan alla är väldigt smittsamma och dessutom obotliga.
Har man riktig otur så kan dom t.o.m smitta grannens höns.

Sen kommer då frågan hur länge ska det sjuka djuret sitta isolerad i ett utrymme ensamt ?  Tills det dör av sig självt tycker du..

Vad GRYMT tycker jag då! måste man pina djuren in i det sista tills det självdör i ensamhet.

Det är ju så med fåglar att dom inte visar sjukdomssymptom förrän sjukdommen är väldigt långt gången. (oftast långt bortom medicinering)
Just för att rovdjuren inte ska märka att de är sjuka och ta dem.

/Rosa

Bruja

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 09 okt-07 kl 18:07 »
Hej

Jag menar fortfarande inte att man ska låta djuren lida, men ge dem en chans till liv, felet kan vara övergående, kanske lite senare i utvecklingen. Jag menar att en del av er är så snabba med att uppmana folk att ta död på sina djur, det är det jag reagerar mot.

mvh
Carmen

Lilla Zoo

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 09 okt-07 kl 20:33 »
Ja det kan vara marek, kycklingen är naturruvad av min väns höna så tempen är det nog inte.
Hon har redan nackat den ändå, kunde inte se den "onyktra kycklingen".
Mvh lilla zoo

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #19 skrivet: 09 okt-07 kl 20:49 »
Jag menar att en del av er är så snabba med att uppmana folk att ta död på sina djur, det är det jag reagerar mot.
mvhCarmen

"Snabba" är ett subjektivt omdöme....

Jag tycker inte alls folk är "snabba" här i hönstrådarna med att ta beslut om hönsens avlivning.
Tvärtom så blir det ofta så att historien är att dagarna går och djuret blir bara sämre o sämre och så har det självdött.

Dela detta:

* Inloggade just nu

752 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser