Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Ägg"? i sjuk avlivad höna..  (läst 1805 gånger)

Methoni

• Närke
"Ägg"? i sjuk avlivad höna..
« skrivet: 04 okt-07 kl 10:09 »
Idag tog jag "hand om" överskottet av tuppkycklingar och passade på att ta en höna. När jag tog ur inanmätet så kommer det ut en mjuk grönboll, större än ett ägg! ??? Jag var tvungen att kolla vad det kunde tänkas vara så jag dela det mitt itu och då är det en stor gula inuti ??? Var det verkligen ett ägg och varför blir det så? Är det farligt för hönan?
Ni märker frågorna är många!Någon som vet?
« Senast ändrad: 04 okt-07 kl 10:10 av Methoni »

CatrinPlommon

• singdudeldej!
    • Uppland
    • www.catrinplommon.blogspot.com
SV: "Ägg"? i sjuk avlivad höna..
« Svar #1 skrivet: 04 okt-07 kl 10:14 »
va läbbibgt! jag har aldrig varit med och tagit ur en höna men var det verkligen ett ägg? kan det inte ha varit krävan eller nått, grön tänkte jag  ::)
4-barns mamma som älskar djur och livet på landet. Ägare till 3hundar, 3 katter, 2 kaniner,4 tuppar, 11 hönor, 3 leopardgeckos, akvariefiskar, vandrande pinnar och fodersyrsor...

amarantus

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 04 okt-07 kl 10:24 »
Varför tog du bort hönan? var hon sjuk?

Jag obducerade en avlivad höna för att se om jag såg ngt konstigt och då hittade jag 3 ruttna ägg.... :-\ så Äggnöd var namnet anar jag!

Den smärtan vågar man ens inte fantisera om :-\

Methoni

• Närke
« Svar #3 skrivet: 04 okt-07 kl 19:37 »
Hon hade varit lite hängig och inte lagt ägg på länge. Inte så konstigt med den gröna tennisbollen i magen! Äggulan var som som koktäggula och så var det ett ljusgrönt mjukt skal runt!
Jag ångrar nu att jag inte fota bollen för det hade varit intressant och se om någon annan stött på något dylikt.
« Senast ändrad: 04 okt-07 kl 19:39 av Methoni »

Dela detta:

* Inloggade just nu

735 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser