Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Talgoxarna anfaller!  (läst 2161 gånger)

Nora_

• Sofie
    • Ångermanland
Talgoxarna anfaller!
« skrivet: 03 okt-07 kl 19:17 »
Hej!
Vi har ett problem hemma, och det är talgoxar.
De äter nämligen upp allt fönsterkitt på våra fönster, vilket resulterar i ett enormt irriterande knackande på morgonen och hela dagen framåt när de försöker att få loss kittet runt alla våra fönster.
Vad kan man göra? Någon annan med samma problem?
Vi har provat att tejpa över kittet men det kom dom på tidigt hur de skulle lyckas sprätta bort, vi har provat silikonkitt istället för linoljekitt för det sa man på färgaffärn att det äter inte fåglarna men det gjorde dem visst, och måla över det fungerar verkligen inte. De tycks äta allt!

Väldigt tacksam för förslag och ideer!

// Sofie

Sally

Re:Talgoxarna anfaller!
« Svar #1 skrivet: 03 okt-07 kl 19:32 »
Jag har samma problem...visst måste det vara någon brist, något ämne i kittet de är ute efter. Om man bara visste vad det var skulle man ju kunna hänga ut nåt "nyttigare" som de kunde picka i sig...

Sally
Går det...så går det!

Filip Skräplund

« Svar #2 skrivet: 03 okt-07 kl 19:49 »
Talgoxar är anpassade att äta fett från döda djur, men där sånt är bristvara går dom på linoljan i kittet.
Häng ut lite talg, solrosfrö eller annat fett.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

annan

« Svar #3 skrivet: 03 okt-07 kl 19:52 »
VITPEPPAR  finmalen, allvarligt alltså jag skojar inte, fått tips av hantverkare att strö det på nykittade fönster.
"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 03 okt-07 kl 20:08 »
Instämmer med Zeke! Grannen har liknande problem varje höst. När de sätter ut fågelbord och talgbollar så äter talgoxarna hellre det  ;D
Landsflykting i storstan...

Nora_

• Sofie
    • Ångermanland
« Svar #5 skrivet: 04 okt-07 kl 12:11 »
Tackar så mycket för ideer, men att mata talgoxarna med annat fett istället fungerar inte heller. Det gör jag nämligen (solrosfrö) men dem är på fönsterna som vanligt , och inte är det endast dom nykittade fönsterna heller men jag ska testa på nykittat med vitpeppar :D Jag tror mer att detta är någon slags fixidé hos talgoxarna istället för brist, dels för att dom äter synteskittet lika gärna som det med linolja och att min frisör berättade (hon röker) att talgoxarna var som galna hemma hos henne att äta upp alla cigarettfimpar?!  

/ Sofie
vaknade klockan sju imorse av talgoxarna när jag hade sovmorrgon >:(

Dela detta:

* Inloggade just nu

546 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser