Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vad är ett träd värt? å grannsämja  (läst 8777 gånger)

louise

  • Gäst
vad är ett träd värt? å grannsämja
« skrivet: 03 okt-07 kl 16:50 »
Suck. det verkar som om min granne missförstått gränsen mellan våra marker och har sågat ner ett gäng stora granar hos mig.. Vad gör man för att behålla grannsämjan och ändå få behållning av de få träd jag har och som var tänkta att gå till ved i min knapra budget?

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:vad är ett träd värt? å grannsämja
« Svar #1 skrivet: 03 okt-07 kl 18:19 »
Du kan väl ta betalt i ved?

louise

  • Gäst
Re:vad är ett träd värt? å grannsämja
« Svar #2 skrivet: 03 okt-07 kl 18:21 »
Hur då menar du? Eller jaha, jo, han skulle kunna kapa upp det där trädet till ved åt mig. Var det så du tänkte? men ska man bråka om det? Var ute å pratade med skogshuggarn som tyckte att trädet nog mest var på grannens mark.. Ser ut som om de har markerat ett till som iallafall är mkt tydligare mitt. Än så länge står det kvar..
« Senast ändrad: 03 okt-07 kl 18:22 av Lollo »

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:vad är ett träd värt? å grannsämja
« Svar #3 skrivet: 03 okt-07 kl 18:32 »
Precis, grannen kapar upp träden, du får veden minus värdet av arbetet. Bra deal för alla.
Men det förutsätter ju att det var ditt träd till att börja med.

Byracka

  • Inlägg: 1561
    • -
Re:vad är ett träd värt? å grannsämja
« Svar #4 skrivet: 03 okt-07 kl 18:42 »
Om utifall att gränsen går där du tror skall du inte nöja dig mig vedvärdet.
Om han har sågat ner ett gäng stora granar (10-15 kubikmeter) skall du ha virkets fulla värde det vill säga timmerpris+massapris+flispris.
Dessutom skall du kräva bruttopris eftersom det inte är du som valt averkningstidpunkten.
Men du skall inte tro at du möter någon förståelse för din synvinkel allra helst som du är stadsbo, utomsocknes och dessutom kvinna.
Tvärtom lär grannsämjan om den funnits fara all världens väg.

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:vad är ett träd värt? å grannsämja
« Svar #5 skrivet: 03 okt-07 kl 19:59 »
Om min granne skulle råka såga ner träd som jag ändå tänkt göra ved av skulle jag inte starta någon Jihad för att få upprättelse. Bara en rimlig ersättning för att markera.

Byracka

  • Inlägg: 1561
    • -
Re:vad är ett träd värt? å grannsämja
« Svar #6 skrivet: 03 okt-07 kl 20:13 »
Som jag skrev lär grannsämjan fara all världens väg...
Sedan är ju frågan om vad som är rimlig ersättning, för mig är den trädens reella värde.

Dessutom "råkar" man inte såga ner fel träd, det första man gör inför en avverkning är att fastställa rågången och vid minsta osäkerhet talar man med grannen. Allt annat är ohyfsat och taffligt.
« Senast ändrad: 03 okt-07 kl 20:14 av Byracka »

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:vad är ett träd värt? å grannsämja
« Svar #7 skrivet: 03 okt-07 kl 20:13 »
Jag tycker inte du ska nöja dig med vedvärdet.
Först och främst ska du vara säker på att träden är dina.
Är det skogsbolag som hugger så brukar dom syna ut gränsen med gps och snitsla upp.
Annars får du försöka få någon att kolla upp gränsen åt dej, dock ej lantmäteriet, då blir du skinnad.
Du ska ha betalt för bruttovärde och förlorad tillväxt.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

larsw

  • Inlägg: 1878
    • -
    • Ängsjödal Gård
Re:vad är ett träd värt? å grannsämja
« Svar #8 skrivet: 03 okt-07 kl 20:19 »
Snacka med grannen. Det är säkert inte medvetet gjort. Men du kan aldrig vinna helt och behålla någon form av grannsämja, så det blir en förlust för dig hur du än gör. "Tack för hjälpen, snällt att du tog ner dem åt mig. Vill du ha någon ersättning för att köra hem mina träd till gården, eller skall jag komma och hämta stockarna hos dig?" Fast det kanske uppfattas som spydig ironi? Ge honom något för besväret som tack för hjälpen? Enklast att nog spela dum och låtsas vara glad för att han tog ner dem åt dig.

 Hur det än går, kom överens med honom att ni därefter gemensamt skall gå upp fastighetsgränsen och sätta stolpar "så slipper vi tjafs i framtiden".

Tror man får leva med lite gränsdragningsproblem, så är det bara. En del grövre träd har ju den elakartade förmågan att stå på bägges mark samtidigt...

Hade en liten tvist med en granne i våras, då de hade haft en skördare där som kapat av några stormfällda träd som låg in på min mark, men sedan lämnat dem där, underligt nog. Enbart björk. Så jag gjorde misstaget att aptera dem när jag ändå gjorde det för mina egna stormfällda träd, eftersom jag behövde flytta undan dem för att dels göra iordning en beteshage, och dels komma fram med maskin för att köra ut det egna. Grannen fick se att jag apterat (=jobbat gratis kan tyckas) men i övrigt låtit det ligga, och det blev ett himla liv. Han såg väl det som ett stöldförsök, trots att jag tagit mina egna träd runt omkring och bara flyttat på hans. (För övrigt hade jag dagen efter stormen varit nere och påtalat att björkarna behövde undan så jag kunde komma fram, respektive bygga fårstängsel, sedan tog det tre månader utan att ngt hände). Verkar väl vara fred nu ändå, bara man gjorde en hel pudel och erkänne alla misstag (dvs jag skulle låtit hans träd vara och kört över dem med maskin istället för att aptera och flytta undan). Resultatet var att jag fick ta hans stormfällda sälgar, han ville bara ha björken.

Senare under våren ringde jag honom för det fanns kvar något träd som trillat i efterhand eller missats. De fick jag ta gratis efter inspektion. Så det verkar vara fredspipa.
« Senast ändrad: 03 okt-07 kl 20:23 av larso »
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:vad är ett träd värt? å grannsämja
« Svar #9 skrivet: 03 okt-07 kl 20:26 »
Värdet av träd som skulle ha blivit ved i alla fall är inte högre än värdet av veden. Visst, man kan passa på och försöka vrida extra pengar ur ett misstag... Jag skulle inte göra det.

louise

  • Gäst
Re:vad är ett träd värt? å grannsämja
« Svar #10 skrivet: 03 okt-07 kl 20:31 »
Tja.. var gränsen går vet jag ganska exakt, vi styckade ju tillsammans av den för exakt ett år sedan. Den går på "utsidan" av stenmuren sett från mitt håll, muren är alltså min=de träd som växer på den. Men nu växte ju det här trädet lite på grannens mark å lite på muren.. fast mest på muren enligt mej.

Gillar inget jihad-krig.. kommer alldeles snart börja bråka om jakträtten på min mark ändå.. å arrendera lite gammalt bete av homom hade inte varit fel.. eller.. kanske köpa hans snart värdelösa kalhygge?

Jag förstår inte hur kalhyggen kan vara så dyra, eller, vad de nu kostar. Ett oplanterat kalhygge, vad går det på per kvm lr ha?
« Senast ändrad: 03 okt-07 kl 20:31 av Lollo »

Lainde

  • Inlägg: 1132
  • Självverksam Skogsförvaltare
    • -
Re:vad är ett träd värt? å grannsämja
« Svar #11 skrivet: 05 okt-07 kl 12:06 »
Sk "överhuggning" är inget ovanligt, men det brukar gå att reda ut markägare sinsemellan,,, dvs om det är "normalt folk som förstår talad svenska".
Däremot verkar hela den här soppan en aning "suspekt" eftersom ni båda "gått ut" gränsen tillsammans med lantmäteriet bara för 1 år sedan, och nu hugger grannen i vild förtvivlan efter samma rågång utan att ens ta kontakt med dig.

Därför undrar jag,,,

Har han "avverkat rent", eller sparat några träd?.

Sk rågångsträd ska nämligen tillfalla båda fastighetsägaren med 50 % vardera.

leifhh

  • Gäst
Re:vad är ett träd värt? å grannsämja
« Svar #12 skrivet: 05 okt-07 kl 12:28 »
Är det skogsbolag som hugger så brukar dom syna ut gränsen med gps och snitsla upp.

Här har vi ett prekärt problem. Tron på att en gps i skogsmark ger en hyfsad precision.

Har under den gågna veckan varit ute i skog och mark med en Trimble RTK (gps med uppringt modem), proffsgrej (100+ kkr) . Teoretisk precision ner på 15 mm horisontellt, men inte fan har man det i praktiken - inte i skogen i alla fall. Då får man stå på ett fält i skåne eller på åreskutan. Efter en del meckande nöjde vi oss med precisioner på under metern. Och då är detta en kraftfull grej med stor antenn.

Vad går skogsbolagen ut med för utrustning? Handgps? Kommer de i närheten av ens 5 m precision i skogsmark om de bara utgår ifrån sin GPS?

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:vad är ett träd värt? å grannsämja
« Svar #13 skrivet: 05 okt-07 kl 13:24 »
Först var det ett gäng stora granar, sen blev det ett träd som kanske till hälften står på grannens mark...

Det där med gps är ju lite knepigt ja.
Jag fick en handhållen som bonus när jag sålde virke, samma som bolaget självt använder.
Om man är helt utan råstenar så blir det förstås osäkrare,
men den är bra att ha för att syna ut rågångar med glest mellan markeringarna.
Den brukar pricka in de fasta stenarna rätt väl, inom +- 0,5 meter.
Det är exaktare än vad dom lovar, +-1,5 meter.
Apparaten är en Magellan Xplorist XL.
« Senast ändrad: 05 okt-07 kl 13:33 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Lainde

  • Inlägg: 1132
  • Självverksam Skogsförvaltare
    • -
Re:vad är ett träd värt? å grannsämja
« Svar #14 skrivet: 05 okt-07 kl 13:45 »
Vad går skogsbolagen ut med för utrustning? Handgps? Kommer de i närheten av ens 5 m precision i skogsmark om de bara utgår ifrån sin GPS?

Största spektaklet jag varit med om, var när Skogsstyrelsen skulle stämpla åt skiftesgrannen och sätta ut en rågång med GPS för prick 2 år sedan.
Där hade de gjort 3 "knixar" och hamnat hela 30 m fel redan efter 150 m och den linjen skulle ju naturligtvis vara "spikrak".
Som tur var, så kände både skiftegrannen och även jag till att linjen gick mitt efter en gammal basväg mellan våra skiften, och den var det ju inga problem att hitta igen, trots att den inte brukats på över 50 år.
Dessutom såg man att skogen var aningen "ojämt skiktad" på ömse sidor om denna "hästdrivningsväg" så där blev det en snabb "förlikning".

Bättre precision var det däremot på "föreningens" grejor som jag plockade ut här i sommar för ett uppdrag på en nyinköpt skogsfastighet.
Där låg toleransen på 1-1.5 m åt vardera hållet från den "faktiska" rågången vilket ger en total felmarginal på 2 max 3 meter.
Fabrikatet på den GPSén kommer jag inte ihåg?, men den bestod iaf av 2 enheter. (mottagare + handhållen display).
Rent praktiskt så tror jag att det är ungefär vad man i dagsläget kan förvänta sig av bolagens grejor.







Lainde

  • Inlägg: 1132
  • Självverksam Skogsförvaltare
    • -
Re:vad är ett träd värt? å grannsämja
« Svar #15 skrivet: 05 okt-07 kl 13:49 »
Först var det ett gäng stora granar, sen blev det ett träd som kanske till hälften står på grannens mark...

Det där med gps är ju lite knepigt ja.
Jag fick en handhållen som bonus när jag sålde virke, samma som bolaget självt använder.
Om man är helt utan råstenar så blir det förstås osäkrare,
men den är bra att ha för att syna ut rågångar med glest mellan markeringarna.
Den brukar pricka in de fasta stenarna rätt väl, inom +- 0,5 meter.
Det är exaktare än vad dom lovar, +-1,5 meter.
Apparaten är en Magellan Xplorist XL.

Vist är det Magellan Xplorist XL, som man kan lägga in "Gula kartan" i med tillhörande fastighetsgränser?.

Vet du vad den ligger i för ca pris kompl?.

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:vad är ett träd värt? å grannsämja
« Svar #16 skrivet: 05 okt-07 kl 14:14 »
Vist är det Magellan Xplorist XL, som man kan lägga in "Gula kartan" i med tillhörande fastighetsgränser?.

Vet du vad den ligger i för ca pris kompl?.

Jag vet inte vad gula kartan är för nåt, dom har nåt som kallas map on demand.
Jag fick med ett SD-kort med ett 50 x 50 km område med min fastighet i mitten.
Kartan visar fastighetsgränser och en scablonartad karta, inte mycket detaljer.
Men det finns både sjökort och topografiska kartor och stadskartor också.
Skulle tro att bara gps-en går på ca 5000 idag men priserna går ner rätt snabbt.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Lainde

  • Inlägg: 1132
  • Självverksam Skogsförvaltare
    • -
Re:vad är ett träd värt? å grannsämja
« Svar #17 skrivet: 05 okt-07 kl 14:37 »
Jag vet inte vad gula kartan är för nåt, dom har nåt som kallas map on demand.
Jag fick med ett SD-kort med ett 50 x 50 km område med min fastighet i mitten.
Kartan visar fastighetsgränser och en scablonartad karta, inte mycket detaljer.
Men det finns både sjökort och topografiska kartor och stadskartor också.
Skulle tro att bara gps-en går på ca 5000 idag men priserna går ner rätt snabbt.

Skulle tro att Gula kartan och "Map On Demand" versionen som du har är ungefär samma sak utifrån din beskrivning.

Intressant!,,,

Edit!

Magellan Xplorist XL = 6200:-

Map On Demand = 2500:-

Totalt 8700:-

Hur mycket virke sålde du egentligen till bolaget???,,, :o ;)
« Senast ändrad: 05 okt-07 kl 14:52 av Lumberjack »

larsw

  • Inlägg: 1878
    • -
    • Ängsjödal Gård
Re:vad är ett träd värt? å grannsämja
« Svar #18 skrivet: 07 okt-07 kl 11:50 »
Vad går skogsbolagen ut med för utrustning? Handgps? Kommer de i närheten av ens 5 m precision i skogsmark om de bara utgår ifrån sin GPS?

Ingen aning. Blev mäkta imponerad av när Södra stakade ut för grannens avverkning. Generellt är fastighetsgränsen liksom i Lollos fall en stengärdesgård. Men inte i hörnen. Där står det några rejäla träd på vår mark, utanför muren.

Södra hade satt ut precis som de skulle. Inte ett enda fel. Gissningsvis hade de letat upp gamla hörnmarkeringar och siktat ut med kompass/laser. Finns ett kombinerat rågångsverktyg med precisionskompass och en laserpekare, man går två personer, dvs den som står på en hörnmarkering tar ut riktningen och pekar ut en hållpunkt med lasern.

För fastigheter är det ju så att stämmer inte kartan med verkligheten så är det verkligheten som gäller. 100 år gamla rågångsmarkeringar är vad som gäller, inte kartan. Förr satte man väl ut med teodolit antar jag.

Vi har gamla lantmäterikartor för hemfastigheten. Handritade, varenda sträcka är uppmätt på centimetern, och det finns markeringar för varenda mur, bergdubb, hörnsten etc. Det var tider det. Sicket jobb. Dessutom är varenda avdelning på fastigheten beskriven och klassificerad i olika former av åkrar eller bete eller skog, ex rösningsmark, bete, åker med si och sådan jord etc.
« Senast ändrad: 07 okt-07 kl 11:53 av larso »
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:vad är ett träd värt? å grannsämja
« Svar #19 skrivet: 07 okt-07 kl 12:09 »

Hur mycket virke sålde du egentligen till bolaget???,,, :o ;)

Dom hade en kampanj där man fick en proffsmotorsåg eller röjsåg om man gallrade minst 1000 m3.
Jag sålde lite till.
Nu hade jag redan flera nästan nya sågar så jag fick erbjudande om gpsen istället.
Vet inte om jag valde rätt men gjort är gjort, har haft en del nytta av den.
Tanken var att ha den i båten, men har inte skaffat sjökort ännnu.

larso, har du beställt kopior av gamla fastighetskartor från Lantmäteriet?
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

375 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser