Förlåt att jag lägger mig i men "Våmstart" är inget medel för att få i gång mikroberna i våmmen. Det har som verksam del propylenglycol och är ett medel mot acetonemi. Namnet är missvisande.
Jag tittade på Kvarnbyfoders hemsida, och där står det såhär:
"Kvarnby Vomstart Pasta är ett näringspreparat för idisslare vid nedsatt aptit och vomstörningar.
Kvarnby Vomstart Pasta är sammansatt av näringsämnen, vitaminer, spårämnen och essentiella aminosyror för att återetablera vomfloran efter en period med nedsatt aptit och vomstörningar.
Djur som drabbas av infektioner eller stress har ofta energibrist på grund av dålig aptit. Därför innehåller Kvarnby Vomstart Pasta bland annat natriumpropionat som ger ett välbehövligt energitillskott. "
Deras vomstart är alltså egentligen ett energitillskott? Om Stimulex står det såhär:
"Stimulex är ett näringspreparat som på ett naturligt sätt ger näring åt våmmens mikroorganismer. Det innehåller steriliserat våmextrakt som bl.a. stimulerar tillväxten av mjölksyrabakterier.
Effekten av Stimulex är en stabilisering av våmmens pH-värde, samt en förbättring av såväl djurens foderutnyttjande som hälsotillstånd.
Stimulex rekommenderas när djurens aptit är nedsatt, vid foderbyte, stress och miljöbyte samt när djuren lider av diarréer eller störningar i magtarmkanalen. "