Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  angorakanin?  (läst 15648 gånger)

annan

angorakanin?
« skrivet: 03 okt-07 kl 09:32 »
någon som har angorakanin?

hur är de jämfört med andra kaniner att sköta, jag vet att man skall klippa ca var 3e månad men hur mkt tid skall man ge pälsskötseln annars ? eller klarar de den själv?
« Senast ändrad: 03 okt-07 kl 09:40 av annan »
"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
Re:angorakanin?
« Svar #1 skrivet: 03 okt-07 kl 10:02 »
Jag har ett par angoror. Jag är visserligen novis på området, men vad jag har förstått så ska man inte behöva kamma o borsta dem alls. Jag har klippt en av dem och det gick ganska bra, men jag ska skaffa en speciell sax som är böjd till nästa gång, då kan man klippa närmre skinnet. Den jag klippte hade lite tovor vid halsen och baktill, men inte så farligt.
Satsa på angoror som kommer från en uppfödare som fokuserar på bra pälskvalitet. Då tror jag mycket är vunnet.
« Senast ändrad: 03 okt-07 kl 10:03 av yrian »
Höns, stickning och pelargoner

Tuve

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 03 okt-07 kl 10:59 »
Det finns en hemsida som heter Dalbo Angora, hon har skrivit en bok om allt möjligt du kan behöva veta om angorakaniner: http://www.dalboangora.se/

Charlotte

• -
« Svar #3 skrivet: 03 okt-07 kl 11:04 »
 Jag kammar eller borstar aldrig mina angoror. Däremot kan man gärna gå över och kolla efter tovor eller skräp som fastnat, kaninerna är som oss individer  ;) och får tovor olika lätt. Tar man tovorna när de är små är dom lätta att bara reda ut med fingrarna.
 Det viktigaste tycker jag är att ha fin halm som underlag i buren, spån och angoror är ingen bra kombination...
                                  Mvh
                              Charlotte
« Senast ändrad: 03 okt-07 kl 11:05 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Vitis

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 03 okt-07 kl 13:01 »
Jag sopar alltid ordentligt efter mig när jag hyvlat, Yrian får hyvelspånen/kutterspånen och lägger dem i botten och sen halm ovanpå. Funkar bra, spånen suger upp mycket mer fukt än halmen och halmen fastnar inte i pälsen.

Det bästa av två världar ...  ;)

Charlotte

• -
« Svar #5 skrivet: 03 okt-07 kl 13:25 »
Jag sopar alltid ordentligt efter mig när jag hyvlat, Yrian får hyvelspånen/kutterspånen och lägger dem i botten och sen halm ovanpå. Funkar bra, spånen suger upp mycket mer fukt än halmen och halmen fastnar inte i pälsen.

Det bästa av två världar ...  ;)
Javisst, alla sätt är bra utom dom dåliga :)
               Mvh
            Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

annan

« Svar #6 skrivet: 03 okt-07 kl 19:54 »
spinner ni garn av pälsen, eller vad gör ni med den, säljer?

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #7 skrivet: 03 okt-07 kl 22:40 »
Ja, tanken är att spinna garn och sälja det, eller sticka färdiga produkter och sälja dem. Förmodligen blir det både och. Men än så länge håller jag bara på att känna mig för, har bara två angoror. Men det lär bli fler till våren.  :)

bonus

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 04 okt-07 kl 14:35 »
spinner ni garn av pälsen, eller vad gör ni med den, säljer?

man spinner inte pälsen- utan ULLEN! :D
jag spinner min ull, det är otroligt roligt, spännande och blir väldigt snyggt och bra! :)

annan

« Svar #9 skrivet: 04 okt-07 kl 17:02 »
man spinner inte pälsen- utan ULLEN! :D
jag spinner min ull, det är otroligt roligt, spännande och blir väldigt snyggt och bra! :)

om vi skall fortsätta ordmärka så undrar jag var "din ull" kommer från (kanske har nu snygg människo-buk-ull, vem vet ;))
« Senast ändrad: 04 okt-07 kl 17:02 av annan »

bonus

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 05 okt-07 kl 17:44 »
om vi skall fortsätta ordmärka så undrar jag var "din ull" kommer från (kanske har nu snygg människo-buk-ull, vem vet ;))

;D  nä, inte buk-ull men däremot ullen på benen det blir otroligt intressant resultat!!  8)

annan

« Svar #11 skrivet: 07 okt-07 kl 20:49 »
snyggt!

lägg ut en bild när du stickat färdigt koftan ;)

Chatora

• -
    • Handarbetsbloggen
SV: angorakanin?
« Svar #12 skrivet: 29 jul-09 kl 16:33 »
Hej! Jag hoppar in i tråden jag också. Har nyligt fattat intresse för att spinna. Och med min spinnrock följde med en påse med angora ull som jag tycker är ett underbart material att beta med. Så började intresset av att kanske en dag skaffa egen kanin. Har läst allt jag kommit över på internet, men jag har ändå några funderingar runt kaninerna och skötseln. Hur varmt ska de ha det ungefär? Rumstemperatur (20grader) el går det bra med några grader kallare? (10 el 15 grader?) Hur är kaninerna i sinnet? Blir de egenyttiga och vill bitas då man ska klippa dem? Kan man klippa med maskin? Eller är det bara sax som gäller? Vad äter de och hur mycket? Finns det någon angorakanin uppfödare i Västerbotten? ???
Ja det var en del frågor, hoppas på svar.
Må din väg gå dig till mötes. Och må vinden vara din vän
Må solen värma din kind. Må regnet vattna din själs jord
Och tills vi ses igen, må Gud hålla dig i sina händer

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #13 skrivet: 29 jul-09 kl 19:46 »
Hej! Jag ska försöka svara lite...

Värme - Jag har haft mina kaniner i stallet på vintern sen jag skaffade dem och där kan det bli minusgrader ibland (jag bor i södra Skåne, här har vi inte kallt i långa perioder). Det fungerar jättebra. Du kan lugnt ha dem i 10 grader!
Sinnelag - Jag har aldrig blivit biten. Hantera dem stadigt och vänligt så förstår de att det är ok. I början klippte jag dem i skinnet ibland - den som led mest av det var jag...   :-\  Jag klipper med en sax, en sk frisörsax, men den var inte dyr. Jag tänkte skaffa en specialsax, men det har inte blivit av.
Mat - här finns det ju många teorier. Jag kör med en blandning av pellets, helt korn och solrosfrön. Helt korn är bra just för angoror, solrosfrön ska man inte ge för mycket, ca 10 % är lagom. Sedan får de morötter, äpplen, knäckebröd...

Det är kul att ha angoror, men man får vara beredd på att de måste klippas var tredje månad - verkligen måste!  :)

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
« Svar #14 skrivet: 29 jul-09 kl 20:41 »
hur stor blir angoran ungefär? Som en gotlänning eller mindre? Är rasen möjlig att hålla inomhus som kombinerat sällskaps/nyttodjur?
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Knottet

• Norrbotten
« Svar #15 skrivet: 29 jul-09 kl 22:50 »
En angorakanin ska väga 3,51 kg eller mer, men när de har fluffpäls ser de ut att vara större

NirsOrs

• Jämtland
    • Nirs'Ors Kaniner
« Svar #16 skrivet: 30 jul-09 kl 16:11 »
Jag har slutat att klippa mina angoror på biten över ryggen, sidorna och baken ner mot svansen, den biten rycker jag. Fungerar mycket bättre för både mig och mina kaniner! Har haft något angora som blivit skitförbannad på mig, och aldrig kunnat sitta still, så henne har jag alltid lyckats klippa i skinnet :P Mycket trevligare att rycka henne. Dock fungerar det inte för mig att rycka pälsen under huvudet (visst kallas den delen bröst/bog?), under magen och tassarna, så där använder jag saxen.
Jag var emot ryckning tidigare, men iochmed att alla med satinangoror säger att man ska rycka deras päls så började jag med det även på mina vanliga fluffon. Ullen blir mycket finare, och blir inte konstig i färgen.
Det gör ju inte ont för kaninerna heller, för den pälsen man rycker har ju ändå vuxit klart.

En "nackdel" som jag märkt att på ungarna från min första kull som jag ryckt så tar det bara ca 2 månader för pälsen att växa ut (7-9 cm), istället för dom ca 3 månader som det ska ta...
Ena ungen som jag testade att klippa vid 2 mån., har jag upptäckt nu att den pälsen har vuxit några cm till (bara att rycka bort) och därunder kommer det ny päls ::)

Jag får lära mig eftersom med mina fluffon 8) Hursomhelst är det en helt underbar ras! :)

Min viltgrå Athena, som blivit ryckt (dock ej längst fram på kroppen, som kanske synes)

Hennes viltgrå bror Apollon som blev klippt, man ser verkligen skillnad på hur färgen blir.

Även bild på garn från ungarna ur min första kull, dom två till vänster är ullen ryckt, dom till höger klippt. Mycket lättare att spinna av den ryckta ullen!
Viltgrå - Vit - Viltgrå - Vit
Hundägare, kaninägare, bokmal, spinnerska, tjej, samlare, tecknare, datanörd, kaninuppfödare, fotograf, klippare, rosa älskare, pianist. Också är jag lite galen emellanåt.

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #17 skrivet: 30 jul-09 kl 19:37 »
Jisses! Det där med att rycka pälsen var ju hur intressant som helst! Det hade jag ingen aning om att man kunde göra. Är det svårt? Något speciellt man behöver tänka på? Jag rycker ju hundens päls, så viss teknik besitter jag nog!

NirsOrs

• Jämtland
    • Nirs'Ors Kaniner
« Svar #18 skrivet: 30 jul-09 kl 22:29 »
Nej, det är inte alls svårt att rycka. Dock går det ju inte lika fort som att klippa, så jag brukar inte rycka allt samma dag, för att kaninen inte ska bli less på mig ;)
Jag brukar få lite ont i fingrarna av att rycka, det gäller att hitta ett bra sätt att hålla ullen på när man rycker. Ullen sitter också fast litegrann, så man får ta i lite när man rycker.
Man får hitta ett sätt som fungerar bäst för en själv, bara att pröva sig fram :)
Hundägare, kaninägare, bokmal, spinnerska, tjej, samlare, tecknare, datanörd, kaninuppfödare, fotograf, klippare, rosa älskare, pianist. Också är jag lite galen emellanåt.

Göthes

• Lycko hönsen de bästa är!
« Svar #19 skrivet: 31 jul-09 kl 01:11 »
Det Angelica skriver är intressant eftersom det talar emot mycket av den "sak-kunskap" som finns om angora.
Tex. att rycka kaninen skulle vara djurplågeri. Jag har träffat Angelica och jag tror inte att hon skulle utsätta något djur för lidande så jag tror inte alls att det är plågsamt. inte värre än att klippa en ovillig kanin för det är INTE roligt. (jag valde att avliva en kanin som hatade att bli klippt. Klippningen är en stor del av en angoras liv. det finns många, många kaniner som accepterar klippnignen hur bra som helst och tom verkar tycka att det är skönt.)

men en annan sak jag tänker på är att dela upp "av-pälsningen" på två dagar. det ska man "enligt expertisen" också undvika pga. risken för sk. klippchock. Men det kanske är mindre chockande att få behålla en del av pälsen? Jag misste två djur i klippchock. Det var otäckt.

Men vilket fint garn du gör Angelica!!!  :D

Agnetha
Hönan Manne (en av våra lyckohöns) brukar säga:  "Tittar med ena ögat ... Tittar med andra ögat ... Tittar med Båda Ögonen... Förstår fortfarande ingenting..."

Dela detta:

* Inloggade just nu

605 gäster, 3 användare
Nataks, Assa, Ljunghonung

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser