Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad göra med min skvättare?  (läst 23087 gånger)

Anna.D

Re:Vad göra med min skvättare?
« Svar #20 skrivet: 19 okt-07 kl 18:55 »
stavar som en kratta ser jag .sorry.......Anna

Sörgården

• Sörgårdens Hundcenter
SV: Vad göra med min skvättare?
« Svar #21 skrivet: 02 apr-08 kl 11:32 »
Hej!
De hundar jag har på hunddagiset som skvätter eller har skvätt är okastrerade hanhundar runt året eller äldre! Mycket markeringar.

Sörgården

• Sörgårdens Hundcenter
SV: Re:Vad göra med min skvättare?
« Svar #22 skrivet: 02 apr-08 kl 11:34 »
jag skulle hålla honom i en bur ett tag. där är hans revir och inte hela huset

Läste på jorbruksverket att det ska bli regler om att man inte får ha sin hund i bur - är inte säker men titta gärna in själv. Är dörren öppen så att de får välja själva att gå in till sin frizon är ju bur kanon. men det ska ju inte vara en bestraffning.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #23 skrivet: 02 apr-08 kl 12:10 »
Har skrivit en egen tråd ang min Totte som har samma problem.
Jag har resolut satt på honom kisskydd inomhus.
Orkar inte skura kissfläckar hela tiden.
Har även grindar i huset som begränsar utrymmet.
Att kastrera är en utopi ang Totte.
Min andra hanhund  kissar BARA ute. ;D
« Senast ändrad: 04 jul-08 kl 09:56 av Lycka »
Hedemorahöns

Guran

• Lappland
« Svar #24 skrivet: 03 apr-08 kl 15:28 »
Har aldrig haft problemet på mina hundar eller jo, ngn har försökt när de varit i könsmognaden men efter tillsägelse har det inte skett fler ggr.
Vet bekantas hundar som markerat inne hos andra och runt hus/altaner/broar/på personliga ting (ex vis ryggsäckar). Otroligt jobbigt och verkar svårlöst när de väl fått igång beteendet!

abbe

• frihet enkelhet alternativ
    • Västergötland
« Svar #25 skrivet: 03 apr-08 kl 20:09 »
Ett hanhundsskydd tror jag kan vara lösningen. Kan du säkert sy ihop själv nåt funktionellt annars finns det i zooaffärer att köpa.
Har en hanhund hemma som gärna lyfter på benet när vi är hos andra. Har tänkt investera i ett skydd åt honom. Han lyfter i.o.f. sig bara på benet en gång när vi är borta, men det är en gång för mycket.
Lyckat till.
vegetarian

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #26 skrivet: 20 jun-08 kl 08:56 »
Jadu kimma, det är inte kul >:(

Det värsta tycker jag är när min lillskvättare kissar på gammelhunden (en 12-årig collietik), bak på rumpan, och hon märker inget...

Min med, när tiken hukar på morgonkvisten och kissar på gårdsplanen så går han helt sonika fram och kissar på hennes rumpa/rygg, förbannad jag blir  >:( men vad gör man...  :-\
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Rydberg

• Hagby Gård
« Svar #27 skrivet: 04 jul-08 kl 00:57 »
Min arbetskompis hanhund kissade inne så fort hon lämnade honom själv.
Inom ett litet utrymme gick det bra men annars inte.
Nu 7år och kastrerad sedan ett halvår så håller han tätt.

anette i bugared

• -
« Svar #28 skrivet: 04 jul-08 kl 09:53 »
Min Göran fortsätter att markera överallt inne,( och gör han det så skall de andra hanarna skvätta över med sin doft).

Numera har han alltid sitt skvättskydd på sig när han är inne, dag som natt. Jag lägger i en dambinda av billig sort som jag byter varje gång han skall rastas. Funkar kanonbra. Skyddet köpte jag av en tjej som annonserade på Blocket och jag har hennes mailadress om nån vill ha.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #29 skrivet: 04 jul-08 kl 10:00 »
Hittade en kvinna som syr jättefina markeringsskydd.
Billiga  bara 60 : - och snygga.
Gå in på Fjughalls kennel.
« Senast ändrad: 04 jul-08 kl 10:28 av Lycka »
Hedemorahöns

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Gille

• -
« Svar #31 skrivet: 12 jul-08 kl 08:23 »
Ja, där tror jag du har det!  ;) det är inte hans uppgift att "pinka in" reviret, han ska ju vara ranglägst...men jag vet hur svårt och hur mycket jobb som krävs  :-\.
Lycka till!
Pinkande har inte alltid med rang att göra. Allt kring hundar har inte med rang att göra alls...
Min hane skvätter o han är absolut inte ranghög i vår flock. Det händer ofta när han lämnas ensam (kan vara så lite som en minut) o beror nog mer på trots. Åtgärd = ha alltid koll. Jobbigt men vi har inget val, för det finns inga markeringsskydd som fungerar (EDIT: Av de jag sett men länkarna ovan visade andra modelle som kan vara värda prova!). Någon gång kommer han kastreras men min dröm är ju en valå efter honom så jag får stå ut :p
Kaninuppfödare och pelargontant.

Moraggarn

• -
« Svar #32 skrivet: 12 jul-08 kl 10:22 »
Har en basset griffon hanne som gör precis likadant,han har vart sån sen han var liten,fast det har blivit något bättre med åren.Han var nästan 6 månader när jag köpte honom och han hade då aldrig varit inomhus utan bott med mor och syskon i hundhuset,detta ledde till att han gjorde aldrig något i hundhuset men i hundgården var det fritt fram.Inomhus hemma är det precis lika, när han är lös i huset så kissas det överallt men när han är instängd med oss i sovrummet på natten gör han inget.Har även märkt att när jag sovit nere i vardagsrummet och stäng till övriga huset så gör han inget då heller trots att han gärna går dit och kissar i övrigt.Min teori är att han ser utrymmet han är"låst till" som ett ställe där han inte vill kissa(såsom i hundhuset som valp) medans resten är fritt(liksom hundgården).Detta var en ful ovana han fick och som präglade honom då.Att sen dessutom är hane gör inte saken lättare.Tur i oturen är att han trivs mycket bra i hundgården och vill gärna vara där.Så min lösning var att efter många försök med olika saker helt enkelt ha han i gården på dagarna och så får han komma in efter kvällspromenaden, och sova med oss.Det har ju inte löst problemet med kissandet inomhus för det gör han ju så fort han kommer in men det är ju en väg runt problemet.Och att ha han i hundgården ser jag inte som ett problem efersom han trivs där,får mycket frisk luft hela dagen och han har en rejält vinterbonad stor koja med värmeelement så det går ingen nöd på han.Jag har bekanta som aldrig skulle sätta ut sin hund i hundgård utan har den inne hela dagarna och måste hem på raster och så för att ta ut dom,det tycker jag faktiskt är mer synd om hundarna,även om det är mysigt och kul att ha dom inne hos sig så anser jag att dom har det bättre i friska luften i en väl tilltagen hundgård.

Margit

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 12 jul-08 kl 21:44 »
Har en basset griffon hanne som gör precis likadant,han har vart sån sen han var liten,fast det har blivit något bättre med åren.Han var nästan 6 månader när jag köpte honom och han hade då aldrig varit inomhus utan bott med mor och syskon i hundhuset,detta ledde till att han gjorde aldrig något i hundhuset men i hundgården var det fritt fram.Inomhus hemma är det precis lika, när han är lös i huset så kissas det överallt men när han är instängd med oss i sovrummet på natten gör han inget.Har även märkt att när jag sovit nere i vardagsrummet och stäng till övriga huset så gör han inget då heller trots att han gärna går dit och kissar i övrigt.Min teori är att han ser utrymmet han är"låst till" som ett ställe där han inte vill kissa(såsom i hundhuset som valp) medans resten är fritt(liksom hundgården).Detta var en ful ovana han fick och som präglade honom då.Att sen dessutom är hane gör inte saken lättare.Tur i oturen är att han trivs mycket bra i hundgården och vill gärna vara där.Så min lösning var att efter många försök med olika saker helt enkelt ha han i gården på dagarna och så får han komma in efter kvällspromenaden, och sova med oss.Det har ju inte löst problemet med kissandet inomhus för det gör han ju så fort han kommer in men det är ju en väg runt problemet.Och att ha han i hundgården ser jag inte som ett problem efersom han trivs där,får mycket frisk luft hela dagen och han har en rejält vinterbonad stor koja med värmeelement så det går ingen nöd på han.Jag har bekanta som aldrig skulle sätta ut sin hund i hundgård utan har den inne hela dagarna och måste hem på raster och så för att ta ut dom,det tycker jag faktiskt är mer synd om hundarna,även om det är mysigt och kul att ha dom inne hos sig så anser jag att dom har det bättre i friska luften i en väl tilltagen hundgård.

Jag tycker att hundgårdar är bra i vissa fall...men en hund som vistas i en hundgård hela dagen får inte utlopp för den inbyggda energin. Jag tror man lurar sig själv när man resonerar som du, hunden får i alla fall frisk luft...en hund behöver mycket mer än det.
Det räcker inte med en "kvällspromenad".
Rasta hunden ordentligt, utsätt den för mental träning och passa på honom som en hök och ta honom direkt han har tänkt sig att kissa.

anette i bugared

• -
« Svar #34 skrivet: 12 jul-08 kl 23:07 »
Att "ta honom direkt när han tänkt sig att kissa" är inte helt enkelt när man har en "jag-kissar-i-farten-hund". Göran springer snabbt och lyfter inte ens benet, han släpper iväg ett tiotal droppar i farten bara, mot ett stolsben, en mat-tunna eller en besökares fot. Man ser inte ens att han gör det förrän han redan gjort det >:(
"Ordentlig" rastning är ingen lösning om hunden använder pinkandet som en revirmarkering....han gör det ju inte för att han är nödig precis ;).
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.

Margit

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 12 jul-08 kl 23:13 »
Att "ta honom direkt när han tänkt sig att kissa" är inte helt enkelt när man har en "jag-kissar-i-farten-hund". Göran springer snabbt och lyfter inte ens benet, han släpper iväg ett tiotal droppar i farten bara, mot ett stolsben, en mat-tunna eller en besökares fot. Man ser inte ens att han gör det förrän han redan gjort det >:(
"Ordentlig" rastning är ingen lösning om hunden använder pinkandet som en revirmarkering....han gör det ju inte för att han är nödig precis ;).

Men om hunden pinkar revir inne så tror han väl att han är "boss"? Är det inte bara Alfahanen som får markera revir? Då är nog problemet på ett annat plan.

anette i bugared

• -
« Svar #36 skrivet: 12 jul-08 kl 23:14 »
Men om hunden pinkar revir inne så tror han väl att han är "boss"? Är det inte bara Alfahanen som får markera revir? Då är nog problemet på ett annat plan.
Ja, inte ligger det i hur eller när han rastas ;D ;D ;D.

Margit

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 12 jul-08 kl 23:16 »
Ja, inte ligger det i hur eller när han rastas ;D ;D ;D.
Nej precis, det har jag heller inte påstått. Mitt inlägg var riktat till Moraggarn.

Moraggarn

• -
« Svar #38 skrivet: 12 jul-08 kl 23:18 »
Jag tycker att hundgårdar är bra i vissa fall...men en hund som vistas i en hundgård hela dagen får inte utlopp för den inbyggda energin. Jag tror man lurar sig själv när man resonerar som du, hunden får i alla fall frisk luft...en hund behöver mycket mer än det.
Det räcker inte med en "kvällspromenad".
Rasta hunden ordentligt, utsätt den för mental träning och passa på honom som en hök och ta honom direkt han har tänkt sig att kissa.

Självklart sitter han inte där utan att bli aktiverad,jag tränar viltspår minst 2ggr i veckan med honom under icke jaktsäsong och ofta får ja använda honom i skarpt läge både under jaktsäsong och övrig tid på året.På dagarna i övrigt när jag är hemma så får han minst en långpromenad eller cykeltur om dagen och med långpromenad menar jag från 7km och uppåt och vid cykelturerna ca 15km.Ena dagen långpromenad och andra en cykeltur,tredje dagen viltspår.Sen blir det några kilometer sammanlagt varje dag om man räknar kissepromenaderna.Detta för att ha en pigg och vältränad hund i skogen under hösten.De dagar han tränar viltspår eller jagat får han av naturliga skäl inte några långpromenader då en hund blir ganska trött av dessa aktiviteter.Att ha en hund i hundgård och sen inte aktivera dom är en ren styggelse som förekommer allt för ofta speciellt hos jägare får jag tyvärr lov att säga.Allt för många jägare låter hundarna stå i gården och de får allt för lite träning och aktivitet under icke säsong,för att sen en till två månader före säsongen drar igång börja hårdträna.Detta leder till mycket olika skador senare på hösten när hundar med dålig kondis kutar runt i skogen.I dagsläget är detta dock inte i lika stor utsräckning som förr men fortfarande allt för ofta.

anette i bugared

• -
« Svar #39 skrivet: 12 jul-08 kl 23:20 »
Nej precis, det har jag heller inte påstått. Mitt inlägg var riktat till Moraggarn.
;D ;D ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

472 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser