Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  underbar slaktare  (läst 2536 gånger)

Ull

underbar slaktare
« skrivet: 24 sep-07 kl 15:48 »
Vi slaktar våra får på Strömsbergs slakteri, ett litet slakteri norr om Tierp. En del av våra får är mufflonkorsningar och de är ofta mer skygga än vanliga får. Det är inte alltid lätt att hantera dem.

Idag var det dags att slakta andra omgången för i höst. Efter många om och men hade vi lastat två tackor och fyra lamm i hästtransporten. När jag kom fram till slakteriet mötte slaktaren mig. Han är en stor rejäl karl som är vänlig och allmänt sympatisk. Han dirigerade mig när jag backade intill dörren in till uppsamlingsstallet bredvid slakteriet. Så snart luckan till hästtranporten var nere, sträckte han in en hand och greppade ett framben på en av tackorna. Med ett mäktigt BÄÄÄÄ ledde han sedan ner tackan i frambenet. Hela flocken slängde sig efter och på tre sekunder var de instängda i en box.

Denna slaktaren är helt otrolig när han hanterar får. När han ropar på dem med sitt BÄÄÄ, då kommer varenda får. Jag kan själv inte höra skillnad på honom och bagglammen. Vi har haft andra hjälpare när vi kommit dit, och det har tagit flera minuter att få fåren av hästtransporten.

De första åren höll jag fåren sällskap tills de var slaktade,, men numera lämnar jag dem. Det har gått så oerhört lugnt till de gånger jag varit med. Fåren får gå in i en box som har en dörr in till slakteriet. En och en får de gå in där och de avlivas med el direkt de kommer på andra sidan dörren, som hålls stängd mot de övriga fåren.

Den underbara slaktaren hanterar fåren med lugn och värdighet. Eftersom jag tycker att det är jobbigt att slakta framför allt tackorna, så är jag tacksam att jag har en så bra slaktare. Det gör det lite lättare.

Nu ligger skinnen saltade i verkstan.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
Re:underbar slaktare
« Svar #1 skrivet: 24 sep-07 kl 19:48 »
Jag har inte varit med ännu när mina lamm lämnats till lokala slaktaren men, har av många fått höra att de hanterar djuren mycket värdigt och utan stress. Det gör det lite enklare att skicka iväg dem. Vi har bara en mil att köra dem och maken har kört dem dit i hästtranssporten.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Brobylund

• Brobylund Åsenfår
« Svar #2 skrivet: 12 okt-07 kl 17:03 »
Hej, har du ett tel.nr till ditt slakteri. Letade på Eniro men hittade inget. Är på jakt efter ett bra slakteri där djuren hanteras bra.

Mvh Tina

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #3 skrivet: 12 okt-07 kl 17:42 »
Jag vet inte om Ull kanske menade dessa? De ligger i Tierp i alla fall.

www.stromsbergsgard.nu

Brobylund

• Brobylund Åsenfår
« Svar #4 skrivet: 12 okt-07 kl 17:49 »
Det var rätt slakteri, dessvärre hade han fullbokat hela året. Är visst lite sent ute men får leta vidare.

Mvh Tina

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #5 skrivet: 12 okt-07 kl 17:57 »
Typiskt då! Känns som det är hög tid att ringa slakteriet och boka in våra lamm då kanske. Är visserligen inte dags än på en månad och de har sagt att det går att komma med kort varsel om man inte har massor av djur.
« Senast ändrad: 12 okt-07 kl 17:57 av javill »

Brobylund

• Brobylund Åsenfår
« Svar #6 skrivet: 12 okt-07 kl 18:01 »
Till vilket slakteri lämnar du dina får? Bor själv 2 mil norr om Enköping och är på jakt efter ett bra slakteri som inte ligger för långt bort.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #7 skrivet: 12 okt-07 kl 18:23 »
"Mitt" slakteri ligger i Blekinge och det är långt ifrån Enköping så det blir nog lite långt.

Brobylund

• Brobylund Åsenfår
« Svar #8 skrivet: 12 okt-07 kl 18:37 »
Okay, ja det var nog lite långt..

Ull

« Svar #9 skrivet: 12 okt-07 kl 18:40 »
Det var rätt slakteri, dessvärre hade han fullbokat hela året. Är visst lite sent ute men får leta vidare.

Mvh Tina

Oj, då hade vi tur. Vi ringde för tre veckor sedan och fick slakttid veckan därpå. Det krävdes visserligen lite övertalning. Vi tog också återtag på kött och skinn och då kanske det går lättare. Dessutom har vi slaktat där i några år nu.

Jag rekommenderar verkligen det slakteriet. Förutom att djuren blir väl hanterade, är köttet fint styckat och de är överhuvudtaget lätta att ha att göra med.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1719 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser