Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Min tredje windgenerator  (läst 7162 gånger)

Tompaiuppsala

• Vill så det värker!
Min tredje windgenerator
« skrivet: 23 sep-07 kl 20:32 »
Nu har jag kommit igång med mitt tredje projekt  :D
Det skall inte bli någon lång serie bilder eller omfattande dokumentering. Det skulle bara bli en upprepning av min tidigare tråd.
Jag hoppas däremot kunna inspirerar andra att gå från tanke till handling. Det finns så mycket kunskap och idéer att byta med varann.

Här är ett par bilder på cykelskrotet
« Senast ändrad: 23 sep-07 kl 20:34 av Tompaiuppsala »

ollebolle

Re:Min tredje windgenerator
« Svar #1 skrivet: 24 sep-07 kl 10:58 »
Hej Tompa. Hur många cyklar har du egentligen?

Kul att du är igång igen. Det är lite stiltje på den här energisidan. De flesta spekulationer om gratis energi tas ner med kraft av energilagarna. Endast att samla de ströenergier som kan komma i ens väg återstår. Men efter att ha utnyttjat vinden till att ta oss 300 landmil runt våra kuster så tycker jag fortfarande att vindenergin är en av de trevligare.

Visst kan den komma från fel håll ibland men som seglare har man ändå nästan 3 chanser av 4 att de kommer från sådant håll att det går att slippa motordunket.

Om vi skulle ha kört motor 300 mil skulle det ha gått åt 600 liter diesel. Nu blev det väl "bara" 150 liter så vi sparade 450 liter nedsmutsande olja.

55 kvm segel vid 5-6 m/s sidvind ger ungefär samma fart som full gas på motorn eller 25 hk (18 kW) . Det blir ungefär 0,33 kW per kvm. 1 kW vid 3 kvm svept propelleryta. Kan det vara jämförbart månntro?

Kan tänka mig att en effektiv vindrotor kan ge mer än ett segel. Det är inte alltid all segelyta ger full energi.

Tompaiuppsala

• Vill så det värker!
« Svar #2 skrivet: 25 sep-07 kl 01:22 »
Kommunen är ganska bra på att samla ihop övergiva cyklar i stan, och det är en hel del.
« Senast ändrad: 05 mar-08 kl 10:14 av Tompaiuppsala »

Tompaiuppsala

• Vill så det värker!
« Svar #3 skrivet: 28 okt-07 kl 22:20 »
Min andra generator hade en skiva med 12 st runda magneter 30*5 mm. Min tedje generator har samma typ av magneter men med två skivor (24 magneter) där statorn med spolar har placerats mellan dem.
I min andra generator var koppartrådens diameter 0,71 mm lindad 65 varv. I mitt nya tredje projekt har jag 0,85 mm tråd 50 varv i varje spole.

Med dubbla magnetskivor blir spänningen betydligt högre trots färre lindningsvarv.

Zigge

• 24volt.eu
« Svar #4 skrivet: 29 okt-07 kl 01:02 »
Kul att du är på banan igen, tompa!  :D

Tompaiuppsala

• Vill så det värker!
SV: Min tredje windgenerator
« Svar #5 skrivet: 21 feb-08 kl 23:42 »
Hur mycket effekt kan man krama ur 24 st tunna runda magneter i en PMG av pannkaksmodell som denna ???

Tompaiuppsala

• Vill så det värker!
« Svar #6 skrivet: 28 feb-08 kl 22:07 »
En ny stator, 3-faskopplad mellan de två kedjedreven med magneter, visade sig ge betydligt högre effekt.

9 spolarna lindade 30 varv med 1,4 mm tråd, 1 Ohm.
Rotordiameter 1,04 m.

Lustig effekt på rotorbladen med mobilkameran
« Senast ändrad: 28 feb-08 kl 23:48 av Tompaiuppsala »

ollebolle

« Svar #7 skrivet: 02 mar-08 kl 21:03 »
Ja nu har du kommit fram till slutstationen. En perfekt strömförsörjare på båten.

Jag beundrar din fantastiska energi. Troligen har du haft kul medan du jobbat med detta. Men tänk vilken massa TV du har missat!

När jag kopplade bilgenerator till en utombordare fick jag ut bara 5-6 A - ung 60W. Du får ut så mycket att du laddar hela batteribanken på några timmar. Helt otroligt. Med gamla cyklar. Magneterna har du köpt eller kommer de från skrotade skivminnen?

Tompaiuppsala

• Vill så det värker!
« Svar #8 skrivet: 03 mar-08 kl 11:57 »
Hallå!

Magneterna (24 st) är inköpta på nätet för 600 kr. Den enda stora kostnaden i projektet.

Röst i CyberSpace

• Rösta på Sanningen ......... åt helvete med resten
    • Blekinge
« Svar #9 skrivet: 03 mar-08 kl 19:15 »
Bygga hustaket fullt
Du får ut 50 W vid 7 m/s med en snurra ser jag!
 Om man då har 4 likadana vindsnurror inkopplat, så blir de 200 W vid 7 m/s, och vid 12 m/s (800 W) kan man nästan dammsuga huset med energin!
Räcker inte det så bygger man bara fler och kopplar in, och om en går sönder blir de ingen panik eftersom dom andra vindsnurrorna producerar!

Lagom är bäst
Sen är det enklare och billigare att bygga eller köpa reglerutrustningar till vindsnurror med måttliga strömmar och effekter. Det blir genast besvärligare när du ska styra strömmar över 50 Ampere.

Tompaiuppsala

• Vill så det värker!
« Svar #10 skrivet: 04 mar-08 kl 11:34 »
Ja mer än 20 A kan mitt instrument inte visa, och ungefär där går väl gränsen för vad jag klara av också. Skulle jag bygga ett större verk och få massa effekt vet jag inte vad jag skulle göra av den i alla fall.  :P

ollebolle

« Svar #11 skrivet: 04 mar-08 kl 16:52 »
Det är inte illa att kunna få 20 A till batterierna.

Beträffande att mäta ström. Har du ett universalinstrument kanske du har ett område med millivolt DC. Då kan du mäta spänningsfallet över en kabelstump och "kalibrera" efter en känd ström.

T.ex du sätter en belastning t.ex en 12 V strålkastarlampa till en bil och mäter strömmen med kabelstumpen i serie. Säg att du får 5A.

Koppla om till mV DC och sätt mätkablarna över kabelstumpens ändar. Mäter du t.ex 20mV så betyder det då 5 A.

Mäter du i stormen med kabelstumpen i serie med din sista generator får t.ex 100 mV betyder det 5 ggr så mycket som 20 mV mao 25 A.

Vill man göra det lätt för sig sticker man på olika ställen på kabelstumpen tills man får lika mycket i mV som man har i ström eller en tiopotens för att få noggrannare. T.ex 50mV=5A. 250 mV=25 A.

I båten kan du koppla in instrumentet över en av ledarna till batterierna t.ex vid pluspolen och en lämplig bit av kabeln. På liknande sätt som ovan kan du ha kolla på laddning/urladdning av batterierna utan att behöva göra annat än att koppla på instrumentet. Det är bra att få koll på vad olika strömförbrukare drar liksom även hur mycket ström som laddas om det är åt det hållet.

Tompaiuppsala

• Vill så det värker!
« Svar #12 skrivet: 04 mar-08 kl 18:35 »
Det där lät intressant och jag tror jag förstod. men hur lång är en kabelstump?

Vad jag förstår mäter man strömen indirekt genom att mäta spänningsfallet över en kabelstump. Det innebär att man inte behöver koppla mätinstrumentet i serie som annars gör för att mäta ström. Man lägger bara på  mätpennorna på kabeln, samma ställe som man kalibrerat emot, och mäter mVolt??

M8e

• Västerbotten
« Svar #13 skrivet: 04 mar-08 kl 19:36 »
lite matte...

I=U/R

R=(l*ρ)/A
Resistans=(längd*resitivitet)/tvärsnitt yta

Koppar har resitiviteten 16.78 nΩ·m

Exempel.
(1m*0.00000001678Ω)/0,000001m²=0,01678Ω

0,1V/0,01678Ω=5,959A

Hoppas jag har räknat rätt. Massa nollor ;D
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

Röst i CyberSpace

• Rösta på Sanningen ......... åt helvete med resten
    • Blekinge
« Svar #14 skrivet: 04 mar-08 kl 19:42 »
Mätinstrumentet gör så också!
Ditt mätinstrument mäter också spänningen över ett motstånd(inbyggd) när den påstår sig mäta ström, vilket ändå blir rätt eftersom motståndet är kalibrerat efter ollebolles riktlinjer!
Sen skriver mätinstrumentet ut ett (A) istället för (V) för att göra bedrägeriet fullkomligt!

Men de inbyggda motståndet brukar ha en begränsning i tålighet för stora strömmar, så mät aldrig strömmen i vägguttaget(he he).

Tompaiuppsala

• Vill så det värker!
« Svar #15 skrivet: 04 mar-08 kl 19:44 »
... med andra ord. Om man har en meter sådan kabel och mäter spänningsfallet 0,1 V är strömen nästan 6 A.

Om jag över den meterlånga kabeln mäter 0,2 V är strömen 12 A?

M8e

• Västerbotten
« Svar #16 skrivet: 04 mar-08 kl 19:49 »
... med andra ord. Om man har en meter sådan kabel och mäter spänningsfallet 0,1 V är strömen nästan 6 A.

Om jag över den meterlånga kabeln mäter 0,2 V är strömen 12 A?

Jupp. Om kabeln är 1mm².
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

ollebolle

« Svar #17 skrivet: 04 mar-08 kl 20:33 »
Det där lät intressant och jag tror jag förstod. men hur lång är en kabelstump?

Vad jag förstår mäter man strömen indirekt genom att mäta spänningsfallet över en kabelstump. Det innebär att man inte behöver koppla mätinstrumentet i serie som annars gör för att mäta ström. Man lägger bara på  mätpennorna på kabeln, samma ställe som man kalibrerat emot, och mäter mVolt??

Precis så.

Likaså längden på kabeln som givetvis spänningsfallet är proportionellt mot.

ollebolle

« Svar #18 skrivet: 04 mar-08 kl 20:38 »
Längden på kabelstumpen får du själv bestämma. I.o.m att du kalibrerar efter en känd ström så avgör du hur lång du vill göra den. Givetvid vill man inte ha för stort spänningsfall. Därför är det ju i praktiken bäst att man använder den ledare man har redan mellan batteri och strömförbrukare eller generator.  Det brukar gå bra att sticka genom isoleringen.

Tompaiuppsala

• Vill så det värker!
« Svar #19 skrivet: 04 mar-08 kl 20:55 »
Precis vad jag tänkte. Tror jag har greppat det där.

Första gången reagerade jag inte alls när jag såg den här bilden.
Andra gången upptäckte att det faktiskt promenerar en snubbe ovan på generatorhuset!
Där kan man snacka om megaverk!

Undrar om han också mäter spänningsfallet över kabeln :P

Dela detta:

* Inloggade just nu

763 gäster, 2 användare
Besksöta, RickardR

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser