Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  nybörjare med ohyra!  (läst 8417 gånger)

Åsbokadorra

• Solen är varm och gräset är grönt!!!
    • Västergötland
Re:hjälp en nybörjare med ohyra!
« Svar #20 skrivet: 24 sep-07 kl 16:25 »
Litet tillägg bara: Det står på flaskan att Dermagall F är till för Hönskvalster . (Det står inget annat djur) ;)
Det är lite tråkigt för jag hittar iinte heller info på nätet :-\.Var ändå nere på Lantmanna och kollade på prod och märket är Perfekt och Lantmännens Logga och imp/tillv är Equs AB i Lund. Inte ens på hemsidan kundee jag hitta prod ???
« Senast ändrad: 24 sep-07 kl 16:52 av Åsbokadorra »
Åsbokadorra i 9 år (genbank)
Nu i väntan på en ny genbanksras, gärna Bjurholm

amarantus

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 24 sep-07 kl 16:36 »
Tack för ditt svar Sally :)

Sally

« Svar #22 skrivet: 24 sep-07 kl 17:33 »
Litet tillägg bara: Det står på flaskan att Dermagall F är till för Hönskvalster . (Det står inget annat djur) ;)

Låter toppen om det funkar! Ska också kolla upp det!

Sally
Går det...så går det!

Sally

« Svar #23 skrivet: 24 sep-07 kl 17:44 »
Namnet Dermagall antyder ju också att det är de röda blodsugarna som avses- Dermanyssus gallinae...

Sally
Går det...så går det!

Sally

« Svar #24 skrivet: 24 sep-07 kl 17:56 »
Surfade runt lite...de rackarna går på gnagare, hund, katt och hästar också :o. På en sida läste jag att det finns ett medel man använder till burfåglar, Derrisic + natriumbikarbonat och desinfektion. Nån som har erfarenhet?

Sally
Går det...så går det!

Filipin

« Svar #25 skrivet: 28 sep-07 kl 14:10 »
Jag hade ohyra på mina höns,tog ut dom skurade honshuset sprutade med radar vädrade efter 20 min lade in nytt halm ,mat vatten badade dom i hundchampo torkade med frotehanduk och lade dom under värmefläckten jobbigt men nu är ohyran väck ;D ;D ;D

Åsbokadorra

• Solen är varm och gräset är grönt!!!
    • Västergötland
« Svar #26 skrivet: 28 sep-07 kl 18:02 »
Varför inte prova Dermagall F? :D
Åsbokadorra i 9 år (genbank)
Nu i väntan på en ny genbanksras, gärna Bjurholm

Nypålandet

« Svar #27 skrivet: 28 sep-07 kl 20:57 »
Ta en jätteliten spik & sätt mitt emellan ohyrans ögon. Sedan tar du en pytteliten hammare å drämmer till på spiken. Om du missar gör du om.  ;)

amarantus

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 28 sep-07 kl 21:41 »
Jag tog en pinzett och plockade bort dem en gång! tog lång tid men det var det värt ;D

Skämt o sido ;)  Hundschampo :o medicinskt då el ???

kaia

ang hönskvalster
« Svar #29 skrivet: 01 okt-07 kl 16:02 »
Skrev förra veckan om hönskvalster som jag tyvärr fått på mina höns. Veterinären har nu skrivit ut nåt som vi ska spreja hela hönshuset - ej hönsen - med. Det heter... det heter... det heter väl ungefär subocil kanske med lite marginal för vissa bokstäver hit eller dit... behandlingen ska upprepas tre gånger med en veckas intervall. Och hjälpa ska det göra! Känns bra, men inte så kul att det kan ta kål på hönsen, de ska väl ändå helst överleva själva behandlingen (kvalstren verkar de fortfarande opåverkade av, men vi har ju för all del reducerat antalet en del). Ingen här verkar ha använt det? Känner ngn igen det?

Sally

Re:ang hönskvalster
« Svar #30 skrivet: 01 okt-07 kl 18:20 »
Sebacil, kanske? ;) Hört namnet har jag men det var i samband med större djur...hundar och...grisar? Funkar det så är det ju toppen. Keep us updated!

Sally
Går det...så går det!

Soffan

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 10 okt-07 kl 17:08 »
Hej!

Vi fick får några år sedan två blommehöns i present. Jag kan inte så mycket om höns men det visade sig att de hade kvalster på benen. Det är väl vad man kallar kalkben. Jag har även minigrisar och har därför Sebacil pour on hemma. Jag frågade min veterinär hur jag skulle göra och han sa att jag kunde prova med sebacilen. Det fungerade utmärkt på de stora hönsen men kycklingarna klarade det inte.  :'( Vi hade 3 st småttingar då, det var så himla ledsamt. Men jag sprayade alltså på benen på dem...jag upprepade detta med 1 veckas mellanrum tre gånger. Sedan städade jag samtidigt noga ur hönshuset och sprutade det med vircon S. Jag har inte fått några återfall på någon av dem, vi hade hunnit skaffa brahma också innan vi fick konstaterat kalkben.
Tänkte att det kanske kunde vara bra att veta.
Lycka till

kaia

« Svar #32 skrivet: 10 okt-07 kl 18:49 »
Vår veterinär sa också att hönsen kan dö av Sebacil, men att vi inte skulle använda det på själva hönorna, bara i hönshuset och se till så att det var torrt innan hönorna gick in igen. Vi har gjort det en gång hittills och ser inga kvalster just nu, så det minskar i alla fall antalet tydligt. Sen kan det ju finnas äckelpäckel kvar nånstans som växer till sig så fort de får chansen.
Vi ringde anticimex också, och de sa att de använde Dermagall. För vår del, med ett hobbyhönshus med nio djur i, tyckte de att vi skulle tjäna på att köpa det själva på Lantmännen och spruta några omgångar. Så det har vi tänkt prova. Vet inte om vi ska våga oss på Frontline också? Har läst diskussionen om det här på sidan.

Dela detta:

* Inloggade just nu

670 gäster, 3 användare
Tom Fransman, Berberis, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser