Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ang sjukdomen marek.....  (läst 3704 gånger)

**Sofielund**

  • Inlägg: 513
    • Västergötland
    • ***Sofielund***
Älskar djur över allt annat även om jag har allergi. har jag Hund, höns, Ankor & katter

Doris och Börje

  • Inlägg: 3736
    • Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
Re:ang sjukdomen marek.....
« Svar #1 skrivet: 22 sep-07 kl 18:50 »
Krävan är en del av matsmältnings-"apparaten". Födan samlas där och mjukas upp och förs sedan vidare. I korta drag...
En av mina hönor har drabbats av detta, och jag tog bort henne direkt! Ingen har blivit smittad än. Hoppas det håller i sig! Det är inte trevligt att se sin djur insjukna!
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Doris och Börje

  • Inlägg: 3736
    • Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
Re:ang sjukdomen marek.....
« Svar #2 skrivet: 22 sep-07 kl 18:51 »
Man ser/känner alltså en stor knöl på utsidan av  nedre halsen !
Bor på min lilla gård med min stora familj!

**Sofielund**

  • Inlägg: 513
    • Västergötland
    • ***Sofielund***
Re:ang sjukdomen marek.....
« Svar #3 skrivet: 22 sep-07 kl 20:04 »
min favorit höna har ett väldigt stort bröst kan det vara marek?
 varit vinglig sedan förra året när hon blev hackad.

ulle
Älskar djur över allt annat även om jag har allergi. har jag Hund, höns, Ankor & katter

Sally

  • Inlägg: 641
Re:ang sjukdomen marek.....
« Svar #4 skrivet: 22 sep-07 kl 20:07 »
Inte att förväxlas med en FULL kräva, som också är stor och "står ut". Syns tydligt när hönsen ätit inför nattvilan...

Sally
Går det...så går det!

**Sofielund**

  • Inlägg: 513
    • Västergötland
    • ***Sofielund***
Re:ang sjukdomen marek.....
« Svar #5 skrivet: 22 sep-07 kl 20:12 »
hon har sett ur sån här i ca ett år nu

kramiz
Älskar djur över allt annat även om jag har allergi. har jag Hund, höns, Ankor & katter

HøneLine

  • Inlägg: 539
    • Värmland
    • Marion's hjemmeside
Re:ang sjukdomen marek.....
« Svar #6 skrivet: 22 sep-07 kl 21:14 »
Hmmm.... Tror nokk om dette skyltes Mareks så ville nokk din høne ha dødd for en god stund siden... jeg tror det er noe annet som har hent din høne...  
 :-\
Har av höns; Barnevelder,- Stor och Dvärg, Hedemora, Svarthala Marans, Dvärg Silke, Dverg Kochin och Ancona.

Sally

  • Inlägg: 641
Re:ang sjukdomen marek.....
« Svar #7 skrivet: 22 sep-07 kl 21:18 »
Tror inte heller det är Marek...vad nu det är värt  :-[!

Sally
Går det...så går det!

Skojarbråten

  • Inlägg: 821
Re:ang sjukdomen marek.....
« Svar #8 skrivet: 22 sep-07 kl 23:46 »
Fast det jag läst om Marek är att de inte dör av själva sjukdomen utan snarare svälter ihjäl för att de inte kan gå och därmed inte kommer åt mat och vatten? Någon som vet?

Har också sett att det drabbar unghöns, men hur blir det då med övriga i besättningen (alltså äldre höns)? Är de inte mottagliga?
Antingen så finner vi en väg eller så gör vi en.

HøneLine

  • Inlägg: 539
    • Värmland
    • Marion's hjemmeside
Re:ang sjukdomen marek.....
« Svar #9 skrivet: 23 sep-07 kl 00:30 »
Nei, det stemmer ikke helt...
Ofte har Mareks smittet høns veldig god appetit og drikker masse.
De får indre tumører f.ek s. i eggstokk, lever, nyre, milt og hjerte også betennelse i hjernen.
Mine som har dødd av Mareks har drikket og spist til siste slutt. Det var nesten ingen som hadde de typiske symtomene, de bare var døde en dag. Mine hadde da dødd av de mange voksene tumørene,..... men klart det igjen kan jo lede til under ernæring... og til slutt død...
Men, alstå.... jeg mistet 12 stk. til Mareks i sommer og av de var det bare en som man kunne se antydninger til litt lammelse i føttene når hun gikk...
VELDIG trist sykdom, og jeg kunne faktisk ønske at det heller var ILT jeg hadde fått! Den går det i hvertfall am å få vekk ved å slakte ned alle hønsen, sanere og begynne på nytt... det funker ikke slik med Mareks... smitten kan leve igjen i flere år i dammet i hønsehuset...
Det er en skikkelig DRITT SJUKDOM!!!  >:( >:( >:(
Har av höns; Barnevelder,- Stor och Dvärg, Hedemora, Svarthala Marans, Dvärg Silke, Dverg Kochin och Ancona.

**Sofielund**

  • Inlägg: 513
    • Västergötland
    • ***Sofielund***
Re:ang sjukdomen marek.....
« Svar #10 skrivet: 23 sep-07 kl 08:33 »
Tror inte heller det är Marek...vad nu det är värt  :-[!


vad menar du med vad nu det är värt?

Ulle
Älskar djur över allt annat även om jag har allergi. har jag Hund, höns, Ankor & katter

Sally

  • Inlägg: 641
Re:ang sjukdomen marek.....
« Svar #11 skrivet: 23 sep-07 kl 11:12 »
Jag menar att jag är ju ingen expert...mitt inlägg är en gissning, även om den är en "kvalificerad" sådan  ;). Det är alltid svårt att uttala sig om djurs sjukdomar när man läser om olika symptom. Många sjukdomar har liknande symptom och ibland när man läser om symptom på en sjukdom och sen tittar på sina höns "ser" man saker som kanske inte alls är ett tecken på sjukdom (menar mig själv här...). När jag blev med höns för, ja, en massa år sedan, var jag övertygad om att mina höns hade alla sortera sjukdomar :-[- tex:

krampanfall- de "balade"
Marek- de hade fått nån smaskig mat och krävan var helfull
tuppen nära döden- han låg i redet för att visa hönan var det var bra att lägga ägg...

osv osv

Sally
Går det...så går det!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

403 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser