Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dumpsterdiving  (läst 17951 gånger)

Dr_zoidberg

• Gäst
Dumpsterdiving
« skrivet: 21 sep-07 kl 19:15 »
Visste inte under vilken rubrik jag skulle posta det här så jag tog ljugarbänken och så får nån moderator flytta den om den passar bättre nån annanstans.

Dumpsterdiving! Är det nån som har provat på det? Om inte, så är det något jag måste rekomendera, man kan hitta en hel del schyssta grejer och god mat (det är helt otroligt hur mycket mat som inte gått ut som slängs).

Det är gratis och är en praktisk form av återvinning.
« Senast ändrad: 21 sep-07 kl 19:16 av Dr_zoidberg »

Moumolia

• Gäst
Re:Dumpsterdiving
« Svar #1 skrivet: 21 sep-07 kl 19:20 »
2 sopgubbar jag känner brukar tömma containarna på torrkäket vid stormarknaden vid Gränby  8)

men gäller gnället om man blir sjuk av gammalt käk? kan man sätta ica till svars tex?

Don Purush

• Här gör vi saker i synnerhet och inte i allmänhet.
    • Blekinge
« Svar #2 skrivet: 21 sep-07 kl 19:26 »
Jodå det var så the Manson family försörjde sig.

Själv finner jag det lite ofräscht att rota runt i sopcontainrar efter mat.
Det krävs ett tredje världskrig för att jag skall börja leta mat i containrar.

Men det är upp till var och en och bestämma om de vill göra så..
So be it.
Vid sådana bränder kan mycket nyttigt komma i dagern som varit dolt länge under isen.

Dr_zoidberg

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 21 sep-07 kl 19:33 »
2 sopgubbar jag känner brukar tömma containarna på torrkäket vid stormarknaden vid Gränby  8)

men gäller gnället om man blir sjuk av gammalt käk? kan man sätta ica till svars tex?

Du kan ju försöka.  ;D Nä det är nog på egen risk. Man kan ju faktiskt använda sunt förnuft och ta mat som inte har gått ut (eller nån dag gammalt beroende på hur kinkig man är) och som är i slutna förpackningar. Frukt och sånt är det bara att skölja av eller skala. Om folk har överlevt Indien borde dom väl överleva lite sopmat.
« Senast ändrad: 21 sep-07 kl 19:35 av Dr_zoidberg »

Dr_zoidberg

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 21 sep-07 kl 19:37 »
Jodå det var så the Manson family försörjde sig.

Och Hitler var vegetarian.

Morran

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 21 sep-07 kl 19:42 »
Mat ur containern är jag lite tveksam till eftersom jag har råd att köpa fräsch mat i affären...än så länge. Däremot älskar jag att rota efter saker i containers.
Tyvärr så brukar jag hitta alldeles för många bra-att-ha-saker som jag varken behöver eller har plats för. Så nufortiden skyndar jag mej snabbt som ögat förbi - utan att ens ta en snabb titt in i containern.

I syd-västra Tyskland hade de "Sperrmüll" dagar då folk ställde ut alla sina gamla saker på trottoaren på kvällen - så att folk kunde gå och plocka - innan sopbilen kom nästa dag och hämtade upp resten. En helt underbar idé tycker jag. Det finns så mycket som kan återvinnas :)

...fast i Sverige är det väl förbjudet att ta saker som någon annan slängt bort? :-X :P

Dr_zoidberg

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 21 sep-07 kl 19:45 »
...fast i Sverige är det väl förbjudet att ta saker som någon annan slängt bort? :-X :P

Snart är allting förbjudet i det här landet.

snarken

« Svar #7 skrivet: 21 sep-07 kl 19:57 »
Får inte för min sambo... leta mat, vill säga. Fast jag bjöd honom på äppelpaj på frukt knyckt i en kompost i skogsbrynet och sa inget förrän efteråt. Googla "freegan" för mer om denna roliga syssla...

Jag tror också att det finns en lag om rätten att förverka ägodelar. Kan i och för sig vara skönt att inte hitta slagträet elaka farbror Åke brukade slå en med och som man äntligen fick kasta bort efter dödsbodelningen på väggen hos en kompis...  ;) Men jag blir vansinnig av att se alla fullt brukbara ting vi vräker bort på tippen.

Dr_zoidberg

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 21 sep-07 kl 19:58 »
I syd-västra Tyskland hade de "Sperrmüll" dagar då folk ställde ut alla sina gamla saker på trottoaren på kvällen - så att folk kunde gå och plocka - innan sopbilen kom nästa dag och hämtade upp resten. En helt underbar idé tycker jag. Det finns så mycket som kan återvinnas :)

Där jag bodde tidigare ställde vi ner det som vi inte ville ha i källaren. Funka hur bra som helst. I början på nittitalet hitta jag en gammal saxofon i en skräphög på vinden. Den plågade jag grannarna med tills jag tappa den i golvet och bytte den mot en dataskärm.

Dr_zoidberg

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 21 sep-07 kl 20:04 »
Får inte för min sambo... leta mat, vill säga. Fast jag bjöd honom på äppelpaj på frukt knyckt i en kompost i skogsbrynet och sa inget förrän efteråt. Googla "freegan" för mer om denna roliga syssla...

Men visst handlar det om nån slags mat-tabu? Vi har inge problem med at trycka i oss en massa kemikalier och gifter, men en frukt som legat på ett konstigt ställe? Nä då blir vi så jä... kinkiga.

sivan48

• Uppland
« Svar #10 skrivet: 21 sep-07 kl 20:07 »
Bra Dr Zooidberg att du startat denna tråd
(och tyvärr symptomatiskt att det inte gjorts tidigare-bortskämda västerlänningar som vi är)
-att alla normala människor fattar att man inte rotar i snusk eller ohygieniska saker,är väl en självklarhet?
-tror att rädslan att bli betraktad som avvikande(-fattiglapp,snuskgubbe eller psykfall)avhåller visa att göra det som borde vara normalt...
Själv är jag Container-råtta(dumpster-diver) sen 60-talet,både erfaren o stolt sådan...
Tyvärr brukar bra matvaror som slängs hållas rigoröst borta från folk att hitta...
Hur skulle det se ut annars!!!

Morran

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 21 sep-07 kl 20:08 »
@ Dr Zoidberg apropå saxofonen...En väninna till mej har ett liknande system i tvättstugan. Där lägger de boende alla kläder, skor, väskor och barnleksaker som de inte själva vill ha längre så att de andra kan ta vad de vill ha.

Det lustiga är att hon bor i ett helt vanligt "svensson område" medan i mitt lite mer "alternativa område" står grannarna och smyger bakom gardinen och kollar så att ingen rotar i containern när den kommer. (vi får en container levererad med jämna mellanrum för att vi inte ska slänga grovsopor i soprummet)

« Senast ändrad: 21 sep-07 kl 20:09 av Morran »

Gröfre Slissing

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 21 sep-07 kl 20:13 »
Hej! Ännu har jag inte ägnat mig åt avfallsbehållaredykning ; kan tänkas senare i livet. Dock fladdrar barkbrödsrecepten  framför ögonen ibland, men jag är ju van att lida! Hälsningar!
« Senast ändrad: 21 sep-07 kl 20:14 av Gröfre Slissing »

Alva

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 21 sep-07 kl 20:20 »
En stor del av mina möbler är containerfynd eller sådant som jag hittade i gamla rivningshus. Känner mig som pippi på skattjakt i de lägena  ;D.
Jättekul tills någon förnumstig typ talade om att det var förbjudet. Efter det blev det till att smyga.
Retar mig alldeles oerhört på att man när man far till tippen inte får lov att plocka med sig saker därifrån !
Att se bra grejer eller material och man vet skall gå till destruktion fullständigt i onödan är svårt, mycket svårt för en gammal containerråtta som mig.

Dr_zoidberg

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 21 sep-07 kl 20:20 »
@ Dr Zoidberg apropå saxofonen...En väninna till mej har ett liknande system i tvättstugan. Där lägger de boende alla kläder, skor, väskor och barnleksaker som de inte själva vill ha längre så att de andra kan ta vad de vill ha.

Saxofonen hitta jag på ett annat ställe. (Har flyttat runt en hel del.) Där jag bodde senast var det mest möbler och större grejer som folk lämna.

Morran:
Citera
Det lustiga är att hon bor i ett helt vanligt "svensson område" medan i mitt lite mer "alternativa område" står grannarna och smyger bakom gardinen och kollar så att ingen rotar i containern när den kommer. (vi får en container levererad med jämna mellanrum för att vi inte ska slänga grovsopor i soprummet)

Varför då? Det låter ju jätte-dumt. Jag har bara plockat några gånger men det är väl klart att man tittar om man får chansen.

Dr_zoidberg

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 21 sep-07 kl 20:22 »
Tyvärr brukar bra matvaror som slängs hållas rigoröst borta från folk att hitta...
Hur skulle det se ut annars!!!

Kolla bakom större köpcentrum om du har chansen. Där kan du nog hitta bättre mat.

sivan48

• Uppland
« Svar #16 skrivet: 21 sep-07 kl 20:52 »
Detta har jag gjort under 60-70-80 och 90-talet, med stor framgång.
Men sen år  2000 ungefär, funkar det inte längre,för dom är rädda för att folk ska rota.

Dr_zoidberg

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 21 sep-07 kl 20:57 »
Gud vad tråkigt. Låser dom in maten som dom ska slänga då?

Elektra

« Svar #18 skrivet: 21 sep-07 kl 21:36 »
Här i byn är det grovsophämtning två ggr/år och vi ställer ut det vi vill bli av med bredvid vägen så hämtar sopgubbarna det sen. Den som vill tar vad den vill ha innan, det är många leksaker mm som flyttat runt.  8)
"Djur dödar inte för nöjes skull.
Endast människan finner nöje i att tortera och döda andra varelser."

ianitor

• Värmland
« Svar #19 skrivet: 21 sep-07 kl 21:36 »
Dumpsterdiving är ju en helt underbar hobby! tyvärr har vi inga containrar i vårat område... förvisso är det lite bra, för då ställer alla sina gamla möbler/prylar utanför soprummet, så är det bara att gå dit att hämta, och hoppas att det inte har regnat på grejerna. Har fått tag i två helschyssta kontorsstolar på det sättet.  ;D

önskar det var mer "okej" att leta, bara för att någon slängt saken är den ju inte automatiskt äcklig och förbrukad. Man kan hitta saker som knappt ser använda ut i vissa fall...
Vild stiltje och lugn panik, allt på en gång.

Dela detta:

* Inloggade just nu

614 gäster, 4 användare
Francisbah, Asger, Radar, veroma

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser