Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Orginella sparknep sökes.  (läst 41585 gånger)

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
Re:Orginella sparknep sökes.
« Svar #120 skrivet: 26 okt-06 kl 21:47 »
Du kan inte använda ditt liv som mall när du jämför dig med andra. Alla har olika förutsättningar. Du bor gratis hos din pojkvän. Andra delar på hyran eller bostadslånen. De som lever ensamma betalar allt själv.

Jag förstår att du tidigare fått leva med lite pengar och då tvingats komma på sätt att hålla utgifterna nere. Bra att du lyckades.

Ordet (förtids-) pension tror jag inte finns längre, heter väl aktivitetsersättning/stöd nu för tiden? Men vilket fall som helst är det ett bidrag, vad det än heter.

....kan jag inte få behålla mina hårt arbetade pengar själv??
bort med skatten och alla höga löner och fallskärmar!!

Men hur kan du tycka att skatten ska bort? Det är ju tack vare den som du får din ersättning (som du fått i flera år enligt vad du skrivit tidigare) och tack vare skatten som du kunnat besöka ett sjukhus när du behövt det.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

nettan

• Gäst
« Svar #121 skrivet: 26 okt-06 kl 21:58 »
Du kan inte använda ditt liv som mall när du jämför dig med andra. Alla har olika förutsättningar. Du bor gratis hos din pojkvän. Andra delar på hyran eller bostadslånen. De som lever ensamma betalar allt själv.

Jag förstår att du tidigare fått leva med lite pengar och då tvingats komma på sätt att hålla utgifterna nere. Bra att du lyckades.

Ordet (förtids-) pension tror jag inte finns längre, heter väl aktivitetsersättning/stöd nu för tiden? Men vilket fall som helst är det ett bidrag, vad det än heter. Men hur kan du tycka att skatten ska bort? Det är ju tack vare den som du får din ersättning (som du fått i flera år enligt vad du skrivit tidigare) och tack vare skatten som du kunnat besöka ett sjukhus när du behövt det.

jag ser min ersättning som ett stöd för att jag är sjuk, INTE som nåt bidrag.(nåja, tror du fattar vad jag menar,träden börjar spåra ur)

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #122 skrivet: 26 okt-06 kl 22:19 »
Kalla ersättningen/stödet vad du vill den är ändå skattefinansierad. Hur kan du då tycka att skatten ska bort?

Det är tack vare dig som denna ämnestråd spårat ut.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Eulalia

• Gäst
« Svar #123 skrivet: 26 okt-06 kl 22:31 »
tror denna tråd behöver vila en stund och och kanske sova på saken, det kanske är blodsockernivåerna som spökar..?

Det finns nån lärdom att hämta i varje erfarenheter och varje åsikt, hur skev den än är eller verkar vara..

Personligen tycker jag det är tufft av dig Nettan att klara dig på så lite, att ha varit nära stupet och inte ger upp, kämpar på.
Det hörs att du har haft det hårt och du har helt klart mycket att tillföra i hur man kokar soppa på en spik.
Det är en svårt att ha det svårt i staden, det vet jag av egen erfarenhet..

nettan

• Gäst
« Svar #124 skrivet: 26 okt-06 kl 22:36 »
tror denna tråd behöver vila en stund och och kanske sova på saken, det kanske är blodsockernivåerna som spökar..?

Det finns nån lärdom att hämta i varje erfarenheter och varje åsikt, hur skev den än är eller verkar vara..

Personligen tycker jag det är tufft av dig Nettan att klara dig på så lite, att ha varit nära stupet och inte ger upp, kämpar på.
Det hörs att du har haft det hårt och du har helt klart mycket att tillföra i hur man kokar soppa på en spik.
Det är en svårt att ha det svårt i staden, det vet jag av egen erfarenhet..

tack :D

Stiptar Ghadd

• Gäst
« Svar #125 skrivet: 27 okt-06 kl 22:53 »
Hej!  Jag har "klippt ur" ett bidrag som Wehrem Fimmer publicerat under "Ljugarbänken" med underrubrik :"Jag blir så arg!" Här kommer det:"Tillfälliga" soptippar växer tydligen upp här och var, även om "legala" finnes i närheten!  Fann härom året en sådan i skogen icke alltför långt från min boning. Cyklar, skottkärra, radioapparater, TV- mottagare, videoapparater, båtvagn, bilhjul, herr-, dam- och barnkläder, elektrisk motorsåg, kastruller, plus diverse annat. Gjorde en insats och bortförde följande : 5 st så kallade T-skjortor, 5 par jeans, 1 st bomullsskjorta,  1 st flanellskjorta , 1 st jacka ,en kastrull och en elektrisk motorsåg.  Här ser ni således en som åtminstone HJÄLPER TILL att hålla naturen ren! Av en HÄNDELSE passade skjortorna, byxorna och jackan; AV EN SLUMP var kastrullen tät; HÄNDELSEVIS kunde jag reparera sågen! Strax efteråt uppmärksammades tippen i tidningen, och förmodligen genom kommunens försorg bortfördes övrig "överskottsmateriel".    Nu är det jag! Känner till stället som avsågs, det rensades av kommunen, men ett år efteråt uppstod ett nytt "sopställe" ungefär 500 meter före det gamla. Jag råkade få se det fast det var ganska svårt att se från vägen! I min vällovliga iver att hålla Sverige rent forskade jag litet bland de deponerade varorna ,det förskaffade mig 4 skjortor, 2 par byxor samt 3 jackor!  Kunde tyvärr inte anpassa min kropp till övrig manufaktur trots att jag drog in magen å det strängaste!  Eventuellt beröm för min renhållning kvittas mot eventuell utskällning för att jag inte städade undan ALLT!   S.G
« Senast ändrad: 28 okt-06 kl 22:32 av Stiptar Ghadd »

solkatten

• Väskor, kuddar, plånböcker mm med härliga motiv
« Svar #126 skrivet: 28 okt-06 kl 19:03 »
Fynda i sophus och grovsoprum.
Pantflaskor/burkar bruka vi ofta hitta i sophuset. Andra hittar allt möjligt användbart i grovsoprummen.
Gräv ner köksavfallet i rabatten (skippa omvägen komposten) och spara in på sophämtningen.

Eulalia

• Gäst
« Svar #127 skrivet: 28 okt-06 kl 22:00 »
Stiptar Ghadd:  you are my sunshine  ;D  
älskar ditt (och Wehrems) snirkliga utryckssätt :-)

coolt att du återvinner meddelanden!
all återvinning är av godo tycker jag.

Vissa anser att man genom att återvinna (köpa begagnat/ ta tillvara slängt m.m)  pressar ner konsumtionen, sänker industrier, och får folk att bli av med jobben.
Vad tror ni om denna aspekt av återvinning?
« Senast ändrad: 28 okt-06 kl 22:01 av Eulalia »

åsnemor

• lever på landet och renoverar sin drömkåk
    • Västergötland
« Svar #128 skrivet: 29 okt-06 kl 04:53 »
jag tycker att allt som går att återvinna ska återvinnas..
de som förlorade  jobben tycker jag synd om men det hindrar dem inte att själva starta eget. de kan ju återvinna material..... :D
jag själv lever på bidrag = sjukersättning = återvinning ;)
Jag klagar inte över att jag har arbetat i hela mitt liv och betalat skatt! Just nu ÄR jag sjuk och kan ingenting göra. Bara vänta på att kroppen läker.
Jag anser mig inte mindre värd för det. jag har bidragit och kommer så fort jag kan att bidra igen.  Jag fattar inte resonemanget! jag har barn och äälskar dom. de är vår och sveriges framtid. jag lever snålt för att kunna klara min vardag så att även jag skall bli skuldfri. jag planerar för min framtid men även för mina barns framtid. när huset är betalt och färdigrenoverat så är mitt problem inte löst. Jag måste se till att mina barn får en bättre start än den jag fick... räknas allting i pengar...eller

Tapio

• Västergötland
« Svar #129 skrivet: 29 okt-06 kl 10:47 »

Vissa anser att man genom att återvinna (köpa begagnat/ ta tillvara slängt m.m)  pressar ner konsumtionen, sänker industrier, och får folk att bli av med jobben.
Vad tror ni om denna aspekt av återvinning?

Halaj!

Det är en sida av återvinning men jag anser att de positiva aspekterna överväger.
Återvinning föder ju också arbete.

Just att pressa ner konsumtionen ser jag som speciellt bra.
Hurra för tradera, blocket och ebay!

Läste för länge sedan något som någon miljömupp yttrade:

Av alla miljöbelastande utsläpp som en fabrik pytsar ut så hamnar
2% i marken och i vattendrag
3% i luften via skorstenen
95% kommer ut genom portarna som färdiga produkter.

Tänkvärt tycker jag fast jag själv kanske inte lever med detta i åtanke hela tiden.

//Tapio, som skall till backaplan idag och frossa på myrornas, emmaus m.fl.

UniversumsHärskare

• Gäst
« Svar #130 skrivet: 29 okt-06 kl 19:34 »
Jag undrar jag .....och finner i mitt inre av tankar i tankegångarna att det borde vara på sin plats att poängtera (punktera) påståendet som en viss eliliua ehh... undrade - nämligen att - ehh... jag får nog återkomma senare för jag har nog inte undrat klart i denna fråga.....mvh/ UH

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #131 skrivet: 29 okt-06 kl 20:32 »
Först och främst vill jag säga att jag är imponerad av nettans förmåga att leva sparsamt. Jag hade aldrig klarat av det. För det första så finns det inga lågprisaffärer där jag bor och för det andra så har jag inte den karaktären att klara av det. För det tredje så spar jag nog hellre in på allt annat än mat.

jag själv lever på bidrag = sjukersättning = återvinning ;)
Jag klagar inte över att jag har arbetat i hela mitt liv och betalat skatt! Just nu ÄR jag sjuk och kan ingenting göra. Bara vänta på att kroppen läker.
Jag anser mig inte mindre värd för det. jag har bidragit och kommer så fort jag kan att bidra igen.  

Håller med dig åsnemor. Jag har själv tvingats att leva på marginalerna när jag var långtidssjukskriven för några år sedan. Ersättningen jag fick har jag inte känt någon skuld till eller känt mig mindervärdig. Jag betalar gärna skatt.

Åter nr 1/13

beth

• Gäst
« Svar #132 skrivet: 29 okt-06 kl 22:49 »
glanera mera...

Och med det menar jag alltså tiita i containrar efter användbara saker.
folk slänger de mest udda saker som kan vara mycket användbara.
Det kan ju låta lite äckligt men det behöver det inte vara....

Mataffärer, bagerier etc slänger också väldigt mycket som är på väg att vara gammalt...
Tyvärr är det fler och fler som låser in sina containrar,  och jag vet inte hur lagligt det är. Men råkar man gå förbi nån continer skadar det inte att kolla lite. Man kan ju även fråga de som ställt containern där om man får ta något ur den...

åsnemor

• Västergötland
« Svar #133 skrivet: 30 okt-06 kl 00:44 »
varje måndag går jag till ICA ocg SPAR och hämtar bröd som passerat bästföre datum. grönsaker och frukt som rensats ut från hyllorna hämtar jag också. djuren blir överlyckliga. speciellt nu när det inte finns örter att plocka till dem. ..snart är det dags för grönkålen.  hönorna längtar säkert.. :)

Stiptar Ghadd

• Gäst
« Svar #134 skrivet: 30 okt-06 kl 05:52 »
Hej! "Eulalia!" Tack för de vänliga orden!  Ja, jag kan nog anses hålla konsumtionen nere ; säkert i många fall! Det blir begagnat när det gäller bilar, kläder och annan utrustning.  Den smällen får bil-och ekiperingsindustrin ta! Jag skaffar det jag behöver på det sätt som jag kan! Jag har inte råd att göra "stödköp" för industrins skull, men om alla skulle tänka och göra på detta sätt skulle det påverka konsumtionen, visst är det väl så? Känner dock inga samvetskval när det gäller detta, och lever ett "billigt" liv för egen del , åtminstone ekonomiskt sett. Och så lär det förbli , hoppas jag! De som skaffar nya saker har givetvis rätt att göra så; det ifrågasätter jag inte på något vis, men jag är "hänsynslös" mot den som ifrågasätter "vårt" sätt att leva. Ja, utan personliga "påhopp", förstås!  Hälsningar!  S.G
« Senast ändrad: 30 okt-06 kl 21:29 av Stiptar Ghadd »

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #135 skrivet: 30 okt-06 kl 08:11 »
men du visste väl när du skaffade barn att det är dyrt?? endast ditt "eget" fel alltså..livet blir inte lättare än man gör det.
och det är väl knappast någon nyhet att barn kostar?? jag är 29 år och jah vill absolut INTE ha några barn!!!

Jag bryr mig väl inte om du vill ha barn eller inte... Men du jämförde din ekonomi med frågeställarens som faktiskt hade tre barn. Det var bara det.

Tagga ner lite, vet ja! :)

Sia

• Dalarna
« Svar #136 skrivet: 05 nov-06 kl 15:18 »
Var tog dom orginella sparknepen vägen ???
Fanns det inga fler ideer?
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

manna

• -
« Svar #137 skrivet: 07 nov-06 kl 09:05 »
Jag tror på återvinning och eftertanke. Då sparas både privatekonomin och allmänmiljön.

... och så tror jag på vårens upphöjda odlingsbäddar.  ;D De är oxå ett sparknep.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

åsnemor

• Västergötland
« Svar #138 skrivet: 09 nov-06 kl 23:56 »
jag tog faktiskt in mina kryddor i år... jag fyllde en köttback/plastback med jord. sedan grävde jag upp persiljan,oreganon, basilikan,rosmarinen och myntan. de står sedan 3 veckor ljust och kallt. nästa helg tar jag in dom till ett varmare rum. än så länge så har de inte tagit skada av miljöbytet. så vi får se om jag klarar mitt behov av färska kryddor under vintern :D

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #139 skrivet: 10 nov-06 kl 17:36 »
jag tog faktiskt in mina kryddor i år... jag fyllde en köttback/plastback med jord. sedan grävde jag upp persiljan,oreganon, basilikan,rosmarinen och myntan. de står sedan 3 veckor ljust och kallt. nästa helg tar jag in dom till ett varmare rum. än så länge så har de inte tagit skada av miljöbytet. så vi får se om jag klarar mitt behov av färska kryddor under vintern :D
Myntan borde det i allafall inte vara några problem med. Jag har ett område (sankmark) på c.a 1/2 tunnland som är överbevuxet med både "spear mint" och "pepper mint" (vet inte vad de kallas på svenska). Hur som haver...på hösten tar jag tar jag på stövlarna, gallrar ur lite plantor och tar in en 10-20 lådor av dessa varje höst och de klarar sig alltid.
Till våren är jag alltid först att sälja myntaplantor på farmers market.
Får bra pris och behöver inte lyfta ett finger i odlingssyfte....myntan sköter sig självt ;).
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Dela detta:

* Inloggade just nu

625 gäster, 3 användare (1 dolda)
LimJans, eka

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser