Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Orginella sparknep sökes.  (läst 41547 gånger)

skruvmejsel

• Gäst
Re:Orginella sparknep sökes.
« Svar #140 skrivet: 24 feb-07 kl 23:37 »
gör en skål av en LP skiva
koka Lpskivan så den blir formbar.
vik den sedan över en upp-och-nervänd glasburk
med texten som är i mitten på skivan ner mot burkens botten
så hamnar texten i mitten på skålen
supersnyggt!

Tapio

• Västergötland
« Svar #141 skrivet: 25 feb-07 kl 00:47 »
Halaj!

Fyy, fyy!!
Du trampar på mitt hjärta!
Förstöra en LP-skiva på det sättet!

//T/som har ca 3 meter LP-skivor.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #142 skrivet: 25 feb-07 kl 01:06 »
Självklart tar man en skiva som är så repig att den inte går att spela. Inte ens med all vilja i världen. Vi gjorde lampskärmar av dom som barn. Asfula!  :-[

udda

• Gäst
« Svar #143 skrivet: 27 feb-07 kl 21:00 »
Om man sorterar och komposterar sina sopor kan man ansöka om mindre sopkärl och längre hämtningsintervall. I min kommun tar de 1900 kr för ett kärl på 190 l och hämtning var annan vecka. Att byta till mindre kärl kostar en engångsavgift på 160kr och ansökan om längre hämtningsintervall 300kr och gäller för tre år. Ett 90 l kärl och hämtning var 8 vecka kostar 510kr. Detta innebär för en byte från standardkärl och hämtningsintervall till minsta kärl och längsta hämtningsintervall för en treårsperiod en besparing på 3700kr

Vet inte hur orginellt detta är?

Fråga grannen om du kan få deras gamla dagstidning, då har du koll på vad som händer och bra att tända med i kaminen.

Chatta med dina bekanta om du har bredband istället för att ringa, du betalar ju redan för uppkopplingen.

skruvmejsel

• Gäst

skruvmejsel

• Gäst
« Senast ändrad: 27 feb-07 kl 22:14 av skruvmejsel »

udda

• Gäst
« Svar #146 skrivet: 27 feb-07 kl 23:14 »
kom på några till

gör eget tvättmedel av björkaska.

bada vedeldad bastu med uppvärmning av tvättvattnet i behållare på rökröret= det går mindre varmvatten och på köpet blir du renare än att duscha i dyrt eluppvärmt vatten och bada bastu kan man ju också göra bara för välbefinnandet. Dock kostar det en slant att bygga en bastu.

samåk med grannarna, miljövänligare och billigare

gå på toa på jobbet så går det mindre toapapper hemma

drick morgonkaffet på jobbet, du sparar på de tid och pengar

tjäna pengar: på många arbetsplatser får man 10% av lönen då man tar ut föräldrapenning, detta är någonting som många missar. Här finns många tusenlappar att tjäna om man ska vara föräldraledig.

odla fram egna frön istället för att köpa

gör egna tavelramar av drivved

låt barnen skapa från sånt som ska återvinnas än att köpa massa dyra pysselgrejer.

skruvmejsel

• Gäst
« Svar #147 skrivet: 10 mar-07 kl 18:49 »
mitt bästa sparknep är skittråkigt, tar tid men blir med tiden en sport där man sporrar sig själv och hela familjen. Vi fick helt enkelt gå grundligt tillväga med att analysera oss själva och våra konsumtionsmönster. Och vi var väldigt nitiska!

Vi är en familj med fem barn och två vuxna och ett gäng djur. Genom att starta upp ett excelblad varje månad med olika poster (vi höll på drygt ett år) och skriva ner ALLT vi la pengar på, så fick vi på sikt ner alla kostnader till ett minimum när vi varje månad gick igenom vad vi egentligen la pengarna på.

Vi behöll lördagsgodis och kunde eventuellt hyra film eller annat på lördagar. Men började handla billigare godis i storpack och icke-märkesläsk. Vi kunde på sikt både resa och öka inventarieinköp till hemmet genom att maten tog allt mindre ekonomiskt utrymme. Ungarna fick förstås behålla sina månadspengar, men blev ochså på sikt mer ekonomiskt tänkande. Vi tog bort alla onödiga prenumerationer, bokklubbar, spontanköp, framförallt postorderinköp och annat som inte behövs (där var vi hårda mot oss själva!). Etc.

Vid varje månadsavslut hade vi en kul fika med alla barn, där vi gick igenom månadsresultaten av utgifter och överblivna pengar. Ungarna blev ordentligt laddade och jagade sparmöjligheter de med, så det blev med tiden ett helt familjeengagemang där vi alla försökte hitta olika kreativa sätt att spara pengar. Till och med den trendmedvetna sonen som i vanliga fall vill handla kläder i butiker fyndade secondhand och njöt av det på ett annat sätt än tidigare då han sörjde alla kläder han inte kunde köpa pg vår bristande ekonomi.

Vår matkostnad för sju personer gick ner till mellan 1700-2500, beroende på årstid, och det där är nog vår nedre smärtgräns som inte odlar alls och med, som vi hade då, tre stora hundar. Idag skriver vi inte längre, men håller kostnaderna hyggligt nere som en rest av den här tiden ändå och ligger på ca 2500-3000 för sju pers, varav två av barnen är nästan vuxna tonåringar.

Vi såg att vi hade många löjliga utgifter per månad; tex runt 2-300 per månad bara på kassar i butikerna när vi skulle bära hem maten. Vi körde onödiga rundor med bilen. köpte en lott då och då (vilket snabbt blir ett par hundringar i månaden). Köpte extra godsaker mellan varven trots att det inte var lördag. Köpte lösgodis och märkesläsk på helger. Vi betalade onödigt mycket på försäkringar och började förhandla med försäkringsbolag. Mycket gick åt till spontaninköp, ofta pg av att det var "rea" på sånt vi egentligen inte behövde; vi hamstrade tex schampo och tvål för längre perioder än en månad, vilket är helt onödigt då det alltid finns extrapriser på sådant etc. Etc, etc, etc... jag kan nog räkna upp hur mycket som helst som vi kunde dra ner på och som vi inte ens var medvetna om att vi hade som konsumtionsmönster.... Vi tyckte inte alls att vi var oekonomiska från början, men såg snart att många bäckar små tog oss till en annan världsdel...

Vår erfarenhet av det här året var att det inte handlar om att ha höga inkomster som gör att man till sist får pengar över; utan att minimera utgifterna i stället. Alla pengar som otroligt (så kändes det!) nog blev kvar det året satte vi in på ett konto som vi inte rörde och sen la vi alla överblivna pengar på resor. Det året åkte vi först till till Marocko i januari, och sen till  grekland i augusti, givetvis med alla barnen, och trots väldigt låga inkomster det året, och vi levde gott när vi reste och shoppade det vi behövde eller ville ha utan att behöva snåla på våra resor.

Det året hade min sambo hade en utmätning på lönen och jag hade föräldrarpenning från början fem dagar i veckan men vi sänkte under tiden det till tre dagar i veckan eftersom vi fick råd med det, och på det viset kunde jag först vara hemma ett år med lilleman och sedan min sambo nästan lika länge, så vårt uppskrivande av vartenda tioöring som lämnade vår plånbok gav många effekter överhuvudtaget.

oj,oj oj med 2-300kr i bara kassar, så måste ni ha handlat en hel del varje månad!!!
vi har en coop tygkasse som vi fick när vi gick med i shop express på coop,den rymmer massor.

Weija

« Svar #148 skrivet: 11 okt-07 kl 11:06 »
Hej hallå här kommer lite spartips.

Späd halvfulla flaskor med shampo, balsam, dushcream, såpa, diskmedel och rengöringsmedel med vatten.

Såpa= bra allt i allo medel.

Använd kranvatten som dryck istället för mjölk, juice, läsk eller saft.
Vatten med citronskivor och is är bra måltidsdryck.

Eller gör hemmagjort iste.

Gör hemmagjort godis eller poppa popcorn (ej micro-popcorn)

Böcker gå till biblioteket eller www.bokborsen.se

Sy och sticka till barnen och er själva

Köp kläder second-hand till hela familjen

Till er vuxna investera i varsitt par graninge skor.
Dyr engångsutgift men de håller i många år.

Baka hemma.

Gör saker och ge bort till jul och födelsedagar.

Jag plockar sly och brännässlor och torkar till vinter foder åt djuren.

Duscha och bada mindre ofta. Man kan tvaga sig med en blöt handuk och tvål.

Köp fasta tvålar istället för flytande tvål och duschcream.

Klipp barn och man på egen hand hemma istället för att lägga pengar på en frisör.

Vädra sängkläder ofta istället för att byta ofta.

Hamstern kan bo på pappersströ som man gör själv av gamla reklamblad. (tidsödande men gratis)

Laga och lappa allt som går sönder.

Värmeljus sprider både ljus och värme, använd mindre lampor på kvällarna och mer värmeljus. Obs brandrisk!

Tvätta kläder på lägre temperaturer. Använd bara torktumlare i nödfall.

Hoppas du fick något nytt tips.

Hasse

• Gäst
« Svar #149 skrivet: 11 okt-07 kl 11:38 »
Värmeljus sprider både ljus och värme, använd mindre lampor på kvällarna och mer värmeljus. Obs brandrisk!
Men värmeljus är mycket mycket dyrare än elström.

Weija

Re:värmeljus är dyrare än elström
« Svar #150 skrivet: 11 okt-07 kl 12:41 »
Beror på var man köper dem, Netto, Ö&B, Karlsson, Rusta och dylikt brukar sälja 100-pack väldigt billigt. Sen är värmeljus mysigare, mer romantiskt och mer inspirerande. (Kan behövas extra romantik när man försöker leva snålt och spara.)

Jordefamn

• Skåne
« Svar #151 skrivet: 11 okt-07 kl 12:45 »
Bagge, du verkar ha koll på det här med telefoner. Jag vill säga upp vår telefon och bara ha min mobil eftersom vi knappt ringer. Men min man vill ha kvar telefonen för enkelhetens skull.

Min plan B är att byta till någon billigare leverantör. Tips någon? Har hört om att man kan ringa via internet, hur funkar det?

Nu var det längesen, men ingen svarade på Pikas sista fråga, så jag tänkte jag skulle göra det.
Du kan ringa via internet med Skype - det är ett program som du kan använda att ringa till alla möjliga telefoner (dock inte till 112, tror jag).
Om jag läser deras prislista rätt så är det gratis att ringa från Skype till Skype (dator-till-dator), och kostar 40 öre i uppkopplingsavgift + 19 öre/minut att ringa till fasta telefoner i Sverige. Till mobil verkar kosta ca 2,50/min.
Med ett abonnemang som kostar 20kr+moms / mån ringer man gratis till telefoner inom landet.
Vet inte om allt detta är billigare än vanlig telefon, själv har jag IP-telefon som är rätt billigt att ringa med över hela världen till fasta telefoner (gratis månadskostnad eftersom jag har bredband och mobil med samma företag).

Weija

« Svar #152 skrivet: 11 okt-07 kl 13:02 »
Mer spartips!

Har du en veteranbil behöver du inte betala bilskatt och är du dessutom med i veteranbilsklubben kostar en helförsäkring typ 750 kronor helåret. (Innan nån bestämmer sig för att ändra detta som allt annat)

Dryga ut köttfärssås med rivna morötter och bönor.

Maskiga nylonstrumpor kan användas till mycket, putsa skor, som snören, som hårband, göras om till halsband, användas att sila med. Kan säkert användas som kaffefilter också.

Av trasiga sängkläder kan man göra gardiner, kuddfodral eller trasor.

Trasiga handukar kan sys om till mindre handukar, tvättlappar eller grytlappar.

Gör egna smycken att använda. Passar både vuxna och barn.

snarken

« Svar #153 skrivet: 11 okt-07 kl 13:04 »
Appropå värmeljus...

...så kan man bygga sig en sådan här praktisk (???) pryl och ta reda på den goa värmen!

http://www.random-good-stuff.com/2006/10/29/candle-heater/

Weija

« Svar #154 skrivet: 11 okt-07 kl 13:09 »
Billig Soppa (ej potatis och lök soppa)

1 gul lök
1 vitlök
Lite purjolök
Lite matolja
1 burk röda linser (eller likvärdig förvälld mängd)
1 paprika
6-9 potatisar
1 liter grönsaksbuljong
1 krm cayennepeppar (eller mindre beroende på smak)
vitpeppar

Stek lök i olja lagom länge, blanda i linser, buljong och potatis.
Koka i 15 min, blanda i paprika och krydda.
Färdig att servera.

Hasse

• Gäst
Re:värmeljus är dyrare än elström
« Svar #155 skrivet: 11 okt-07 kl 14:22 »
Beror på var man köper dem, Netto, Ö&B, Karlsson, Rusta och dylikt brukar sälja 100-pack väldigt billigt. Sen är värmeljus mysigare, mer romantiskt och mer inspirerande. (Kan behövas extra romantik när man försöker leva snålt och spara.)
Jag måste käfta emot när det gäller värmeljus. De är till största delen (eller helt) gjorda av fossilolja, som vi ska använda mindre av.

Angående priset per kWh, så säljer IKEA värmeljuset Glimma till ett pris av 1,13 kr/kWh, mycket dyrare än vanligt ellyse.

Att sätta en blomkruka över ljuset ger inte mera värme, det bara fördröjer spridningen en stund.

Jag håller med om mysfaktorn, men den här tråden handlar om att leva billigt. Man blir fattigare om man köper värmeljus.

Weija

« Svar #156 skrivet: 11 okt-07 kl 15:11 »
Ja Hasse nu har du gjort det klart att värmeljus är dyrare och att detta handlar om att leva billigt. Du kanske blir lite fattigare om du köper värmeljus, men desto rikare mentalt.

Hasse

• Gäst
« Svar #157 skrivet: 11 okt-07 kl 15:36 »
Ja Hasse nu har du gjort det klart att värmeljus är dyrare och att detta handlar om att leva billigt. Du kanske blir lite fattigare om du köper värmeljus, men desto rikare mentalt.
Det där var riktigt elakt. Du påstår att jag är mentalt fattig. Du klarar tydligen inte att erkänna att du kan ha fel. Alla kan ha fel, det är tillåtet.

Jag är van att bli kallad tråkig när jag reder ut hur det egentligen står till med saker och om det betyder att andra måste erkänna att de haft fel, då är jag mentalt fattig. Uselt av dig!

Weija

« Svar #158 skrivet: 11 okt-07 kl 21:11 »
Hallå Hasse! Jag menade inte det jag skrev så som du tolkade det. Jag ber om ursäkt för missförståndet.
Vad jag menade var att du hade rätt, värmeljus är billigare och på denna sidan handlar det om att spara pengar.
Men lite värmeljus kan öka mys och trevnad så man mår bra mentalt dvs rikare mentalt.
Jag menade absolut inte att du var fattig mentalt som du tolkade det jag skrev.
Jag ber om ursäkt igen för att det gick att missförstå det jag skrev så bakvänt.

Weija

« Svar #159 skrivet: 11 okt-07 kl 21:14 »
OBS OBS OBS MENADE ATT VÄRMELJUS ÄR DYRARE!!!

Dela detta:

* Inloggade just nu

578 gäster, 1 användare
Ejla

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser