Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Burbygge behöver inte bli dyrt!  (läst 8204 gånger)

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
Burbygge behöver inte bli dyrt!
« skrivet: 19 sep-07 kl 14:39 »
Att köpa kaninbur är ju superdyrt, bygga själv kan också bli dyrt, men behöver inte bli det!

Vi hämtar gamla lastpallar på ett företag i Gnesta, vi får dem gratis, ja vi har tom fått grejor av dem för att vi hämtar där. Företagen måste nämligen betala för att bli av med sina pallar annars. Lastpallarna brukar finnas i olika utföranden, en del har glesa brädor, då kan man ta flera än vad som går åt o bryta loss brädor o spika dit i mellanrummen. Eller så kan man bryta loss o använda brädorna som blir. Det finns även pallar som är byggda av hela skivor eller brädor som sitter intill varandra, kanonbra som golv, det är ju färdigt liksom, bara att lägga ut o fästa ihop! Eller så kan man såga ut/bryta loss skivorna o bygga med.
Vi har byggt vårat utedass av pallvirke, till hönshuset har vi fått tag i extra stora lastpallar på ett annat företag också det i Gnesta som vi använde till väggarna, nu ska vi bygga vårat nya "Hoppeborg" kaninhus av lastpallar, det blir två våningar m åtta burar, alla burar 1,1*1,1m. Till väggar här använder vi råspont som vi köper, billgt m2-pris o enbart för att vi är lata, hade vi haft mer tid hade vi brytit loss pallvirke så hade det bara takplåten, nätet o spikarna kostat..

Varför köpa dyrt virke när det finns gratis att hämta? Kanske inte riktigt samma kvalité men behövs det till kaninburar o hönshus? Viktigast är att man har ett bra tak, o det måste man ju ha även när man köper virke.

Så hör efter på företagen i närheten, det finns säkert nånstans ni kan hämta..
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

Potatisblomma

• Södermanland
Re:Burbygge behöver inte bli dyrt!
« Svar #1 skrivet: 19 sep-07 kl 15:32 »
Japp! Vi har en nybyggd vedbod av pallvirke  ;D Vi köpte reglar och färg - resten "gratis".

Jag har försökt bygga burar av pallar som stomme, men fick inte till det som jag vill ha. Blev mest otympligt...

Fast några av inneburarna har väggar av bortbrutna pallbrädor  ;D
Landsflykting i storstan...

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #2 skrivet: 19 sep-07 kl 15:51 »
jag har byggt en box till ungkanierna av pallar, men jag anser som burar så blir de väldigt tunga om man skulle behöva flytta dom.... det är ju tungt virke, rejält och kraftigt.
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

KK

• Mammaledig...
    • Dala-Jakt
« Svar #3 skrivet: 19 sep-07 kl 21:15 »
Vi använder cepa-lådor... Från ett snickeri här i byn. Jättelånga lådor som dom använder för att frakta gods från ABB.
Dom är jättelätta att ta isär till fyra delar, sen kan man välja hur långa man vill ha och kapa hur som helst...
Jättebra och enkelt även för mig som är dålig på byggnadskonsten...
25kr per låda och sex kvadrat virke av den.

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
SV: Burbygge behöver inte bli dyrt!
« Svar #4 skrivet: 23 sep-09 kl 18:51 »
Vilken typ av företag kan man få gratis lastpallar av? Det låter ju som en kanonresurs! :)
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

pålle

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 23 sep-09 kl 18:57 »
Hos alla somm sköper pellets på pall  ;D mvh
« Senast ändrad: 23 sep-09 kl 18:59 av pålle »

matterik

• http://kaniner.matterik.com
« Svar #6 skrivet: 24 sep-09 kl 07:20 »
Lastpallar är jättebra för kaninbur bygge. Någon som funderat över att göra spaltgolv av lastpallar förresten. Med lastpallar behöver du inte kunna snickra. Några spikar så är det klart och allt gratis.

Lastpallar går att få tag på på ställen där de lastar av och på saker, som lager, byggarbetsplatser etc. Vissa lastpallar får man inte ta för att de går i retur. Vissa får retur på 75 kr per lastpall. Men andra lastpallar kan man ta gratis. Har kanske att göra med vem som är leverantör etc. Lastpallar är lösningen på allt.
« Senast ändrad: 24 sep-09 kl 07:25 av matterik »

Lycka

• Ångermanland
« Svar #7 skrivet: 24 sep-09 kl 07:37 »
Jag har köpt en el häftpistol, ganska stor
ca 600:-
Tyckte att den var dyr men guben stod på sig.
Den bästa investering.
Vi skjuter ihop virke + allt vi har nätat.
Visserligen till höns, men bygge som bygge.
Använde den senast igår till att näta och att sätta fast kompostgaller.
Göra ny hönstrappa.
Värd sin vikt i guld.
Hedemorahöns

Krågedal

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 24 sep-09 kl 07:43 »
Jag frågade i mataffären (supermarket) i byn, där jag hämtar (gratis) frukt och bröd med "skönhetsfel". Där har de ett släp med en massa enklare pallar och övrigt träsaker, som ska eldas upp! De har jag hämtat och använt till en massa bra grejor GRATIS. Även macken i byn har jag fått pallar av.... ;DFråga annars får du inte veta!!  8)
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

Viopet

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 24 sep-09 kl 07:45 »
Går faktiskt riktigt bra att använda pallkrage till själva buren också.
I allafall om man har buren inomhus för det kan bli lite springor emellan kragarna om man använder begagnade som kanske inte alltid är riktigt raka och snygga.
Vi har utomhus men då har vi klätt utsidan med brädor och det kan ju tyckas vara onödigt tjocka väggar!  ;)
Men inomhus så gör det ju inget att det glipar lite.

Pysslan

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 24 sep-09 kl 08:15 »

Byggde för ett per år sedan en bur av lastpallar som jag tog sönder. Riktigt snyggt blev det och nöjd flyttade jag in tre kaniner. Knall och fall, efter att ha bott i buren kanske en vecka, dog de alla tre på två dagar. Jag undrar om det hade varit något medel i pallvirket om de gnagt och fått i sig. Buren var det enda som skiljde sig från de andra kaninernas mat och skötsel och ingen annan kanin hade något fel.

Någon annan som råkat ut för detta?

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
« Svar #11 skrivet: 24 sep-09 kl 09:53 »
Går faktiskt riktigt bra att använda pallkrage till själva buren också.
I allafall om man har buren inomhus för det kan bli lite springor emellan kragarna om man använder begagnade som kanske inte alltid är riktigt raka och snygga.
Vi har utomhus men då har vi klätt utsidan med brädor och det kan ju tyckas vara onödigt tjocka väggar!  ;)
Men inomhus så gör det ju inget att det glipar lite.

Jag byggde faktiskt min första bikupa av pallkragar och en lastpall. Lade några lister runt pallen med en glipa för flustret, sen pallkragar ovanpå det och ett tak. Blev rätt festlig faktiskt! Fast den var inte särskilt rationell. :)
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Bäck

• -
    • Sweet Working
« Svar #12 skrivet: 24 sep-09 kl 13:12 »
Att köpa kaninbur är ju superdyrt, bygga själv kan också bli dyrt, men behöver inte bli det!

Vi hämtar gamla lastpallar på ett företag i Gnesta, vi får dem gratis, ja vi har tom fått grejor av dem för att vi hämtar där. Företagen måste nämligen betala för att bli av med sina pallar annars. Lastpallarna brukar finnas i olika utföranden, en del har glesa brädor, då kan man ta flera än vad som går åt o bryta loss brädor o spika dit i mellanrummen. Eller så kan man bryta loss o använda brädorna som blir. Det finns även pallar som är byggda av hela skivor eller brädor som sitter intill varandra, kanonbra som golv, det är ju färdigt liksom, bara att lägga ut o fästa ihop! Eller så kan man såga ut/bryta loss skivorna o bygga med.
Vi har byggt vårat utedass av pallvirke, till hönshuset har vi fått tag i extra stora lastpallar på ett annat företag också det i Gnesta som vi använde till väggarna, nu ska vi bygga vårat nya "Hoppeborg" kaninhus av lastpallar, det blir två våningar m åtta burar, alla burar 1,1*1,1m. Till väggar här använder vi råspont som vi köper, billgt m2-pris o enbart för att vi är lata, hade vi haft mer tid hade vi brytit loss pallvirke så hade det bara takplåten, nätet o spikarna kostat..

Varför köpa dyrt virke när det finns gratis att hämta? Kanske inte riktigt samma kvalité men behövs det till kaninburar o hönshus? Viktigast är att man har ett bra tak, o det måste man ju ha även när man köper virke.

Så hör efter på företagen i närheten, det finns säkert nånstans ni kan hämta..

Kan man få se en bild på ert "hoppeborg"??:D

cheeerry

« Svar #13 skrivet: 14 nov-09 kl 07:52 »
Jag skulle också gärna vilja se hur det ser ut` :) Är det färdigt?

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #14 skrivet: 14 nov-09 kl 08:04 »
Helt OT men min numera bortgångne far har byggt en hel friggebod av lastpallar. Minns att hela tomten var fylld med pallar ett tag och att han hade byggt nån hävert-grej som gjorde det lättare att dra isär alla pallarna och dra ut spiken utan större ansträngning.
Friggeboden står där än idag, lika snygg och hel som den var när den byggdes för 20 år sen.  :)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

beekeepern

• Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
« Svar #15 skrivet: 14 nov-09 kl 17:44 »
Vad får en bur kosta?
Tänk en bur som håller ca 10 år, råspont i golvet byts vart tredje år.
Buren är i tre våningar 6-fackare, gemensam dörr för tre våningar.
Dela upp kostnaden på varje hona och en avskrivningstid på 10 år.

Beekeepern
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

Melica

« Svar #16 skrivet: 17 nov-09 kl 00:40 »
Byggde för ett per år sedan en bur av lastpallar som jag tog sönder. Riktigt snyggt blev det och nöjd flyttade jag in tre kaniner. Knall och fall, efter att ha bott i buren kanske en vecka, dog de alla tre på två dagar. Jag undrar om det hade varit något medel i pallvirket om de gnagt och fått i sig. Buren var det enda som skiljde sig från de andra kaninernas mat och skötsel och ingen annan kanin hade något fel.

Någon annan som råkat ut för detta?

Lastpallar som kommer med importerade varor måste behandlas med något (minns inte med vad) för att ta död på eventuellt medföljande skadeinsekter. Minns inte heller om det gäller från alla länder, eller bara vissa.
Är på jakt efter dvärghöns som lägger färgade ägg. Gröna, mörkbruna eller prickiga. Köper gärna avelsägg. Är även intresserad av blandraser.

trassla

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 17 nov-09 kl 20:44 »
Det finns ingen chans att man skulle kunna få se lite bilder på era burar? Kan behöva lite tips på bygge av burar.

beekeepern

• Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
« Svar #18 skrivet: 17 nov-09 kl 22:33 »
Finns några till salu här.
http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=76369.0

Beekeepern
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

766 gäster, 3 användare (1 dolda)
matematiker, Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser