Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  sårmedel för katten  (läst 5577 gånger)

Dagen

• I skogens trädgård höra vi hemma.
    • Småland
sårmedel för katten
« skrivet: 18 sep-07 kl 22:09 »
Min mammas katt har haft stora problem med myggbett och liknande. Öronen blir helt såriga, liksom andra delar på kroppen.
Nån som vet något bra medel att behandla såna här insektsbett med? Som inte är kortison eller liknande!

Mvh P

Anette Ö

• Livet blir inte alltid som man tänkt sig..
    • Närke
Re:sårmedel för katten
« Svar #1 skrivet: 19 sep-07 kl 12:46 »
Aloe vera gel!! Det är det enda jag använder på både människor o djur i vår familj. Om kissen slickar så såren blir större så använd något illaluktande och lägg i pälsen runt såret, inte på. Jag brukar ta lite Aloe vera gel och röra i lite curry och sedan lägga det på pälsen runt såret, mina katter gillar inte den doften och smörja med gel på såret sedan får såret läka ifred.
Anette
Följande 2-benta och 4-benta betydelsefulla varelser finns i mitt liv: Sju barn, ett barnbarn, en svärson, en svärdotter, min älskade pappa 2 katter och en hund.

Dagen

• I skogens trädgård höra vi hemma.
    • Småland
« Svar #2 skrivet: 20 sep-07 kl 10:21 »
Hennes katt blev inte bra med aloe vera.. hon har redan provat det. Finns det inga andra bra medel man kna prova?

Filipin

« Svar #3 skrivet: 30 okt-07 kl 07:47 »
Min katt blev skadad i halsen vet inte om det var i slagsmål .Såret blev bara större och varigare till slut fick jag uppsöka en vetrenär det var då ganska illa med honom han fick rakas och blev rengjord pencelin och krage om jag hade gått tidigare hade det nog inte gått så illa det tog flera veckor innan han blev frisk men vetrenären sa att tvål och vatten är vad man ska ha på sår vem vet ???

barre

• dekorationsmålare med höns på hjärnan.
    • Östergötland
    • http://www.malakiandesign.com/
« Svar #4 skrivet: 30 okt-07 kl 18:46 »
här hemma brukar vi använda jod för sår på katterna. funkar jättebra!
konstnär, dotter, hönsmamma, design, musik, måla, skapa, vänner, festival, landet, foto.

Väsen

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 31 okt-07 kl 13:43 »
Köp jodopax.. det är bakterie dödande tvätt två ggr om dagen.. det använder jag på mina djur.. både katt å hund.. hjälper jätte bra.

Det finns även  tjära salva som man kan ha på sår.. tassar  osv det läker oxo jätte fint.. finns på djurbutiker. jodopax på apoteket

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #6 skrivet: 31 okt-07 kl 17:01 »
Man ska inte hålla på och tvätta varje dag med Jodlösning (Jodopax)  för det gör att såret läker saktare !

Gör rent med Jod om det nygjorda såret är väldigt smutsigt, men tvätta inte varje dag med Jodlösning.  :-\

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #7 skrivet: 31 okt-07 kl 18:50 »
Ja, jod ska man använda på sår som SKAläka sakta inifrån och ut. Tex. kastartion använder man jodopax 2 ggr om dagen för att hålla såret öppet..

Jag förespråkar alltid mild tvål och vatten. Alltså inget billigt ÖB skit, utan rent tvål utan massa onödiga kemikalier.

Och tänk på att inte gegga ner såret med en himla massa kladdiga salvor, det är en perfekt grogrund för bakterier. Rent ska det vara!!

Jag vet inte varför alla kletar på såren på djuren så snabbt, det är faktist inte många som gör det på sig själv eller sina barn. Typ. tjärsalva och liknande.( Inget pesonligt Väsen. Jag bara undrar!)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Södergården

• Ann-Charlott och Börjes hemsida
« Svar #8 skrivet: 18 nov-07 kl 22:03 »
När min kanin hade ögoninflammation rekommenderade veterinären att tvätta två gånger dagligen med kallt te. Efter ett par dagar var infektionen borta.
Antwerpen, Araucana, Barnevelder, Blomme, Dvärgkockin, Faverolle, Isbar, Lohman, Maran, Minorka, Silkeshöns och Sussexhöns.

Sia

• Dalarna
« Svar #9 skrivet: 19 nov-07 kl 21:28 »
Aloe vera gel!! Det är det enda jag använder på både människor o djur i vår familj. Om kissen slickar så såren blir större så använd något illaluktande och lägg i pälsen runt såret, inte på. Jag brukar ta lite Aloe vera gel och röra i lite curry och sedan lägga det på pälsen runt såret, mina katter gillar inte den doften och smörja med gel på såret sedan får såret läka ifred.
Anette
Håller med!
MEN låt katten slicka i sig Aloe Veran, det är jättenyttigt!! Innehåller massor vitaminer, anioxidanter, mineraler osv.
Aloeveran innehåller dessutom ämnen som gör att den snabbt går in i huden så huden är nog "aloevera-mättad" när  katten börjar slicka.
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Frances

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 19 nov-07 kl 21:55 »
Ögonskador behandlas annars även med strösocker  :D ;) (Jag skojar inte!!)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Eulalia

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 19 nov-07 kl 22:15 »
Ögonskador behandlas annars även med strösocker  :D ;) (Jag skojar inte!!)

socker hade jag inte hört talas om, men honung!
Behandling av gråstarr m.m hos människor

Honung är bra även mot sår på kroppen. Under första världskriget användes det i brist på annat för att förhindra kallbrand.
« Senast ändrad: 19 nov-07 kl 22:17 av Eulalia »

Frances

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 19 nov-07 kl 22:26 »
Jo,fick det av veterinären i Italien.. var lite skeptisk så jag ringde vet. här hemma.. o jodå, det gjorde man förr o det funkar!!

Frances

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 19 nov-07 kl 22:36 »
Mot ögoninflamtion istället för kortison..

åsnemor

• lever på landet och renoverar sin drömkåk
    • Västergötland
« Svar #14 skrivet: 20 nov-07 kl 02:38 »
jag håller med om att jod är till för sår som måste läka långsamt.
bra när man har problem med bölder.
mot ytliga infektioner och ögoninflamation så vill jag rekomendera kamomill tea.(i påse)
vid snuva, luftrörskatarr och lunginflamation så köp kamomill i paket, finns på ica.
koka en halv deciliter kamomill i 5 liter vatten och ställ det i närheten av den sjuka katten.
har du katten i bur så kan du täcka en del av buren och låta katten andas in ångorna i ca 1 minut åt gången. jag ställer ångande kastruller i det rum som de sjuka sover.(även barn)
då kamomill är antinflamatoriskt så dödar det bakterier.

jag hämtade 3 katter från ett katthem för 2 veckor sedan.
2 av dem var bara ca 12 veckor gamla som dumpats i en papperskorg.
dessa blev givetvis förkylda, så till den grad att jag trodde att den ena var förlorad.
men 5 intensiva dygn på mammas (min) axel i ett uppångat rum och med petflaskor med varmvatten i bädden.(för att hålla värmen när jag var tvungen att lämna den en stund)
så har jag nu 2 underbara nästan helt friska busiga ungar.

så kamomill är min stående rekomendation ;D

Eulalia

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 20 nov-07 kl 11:36 »
Jo,fick det av veterinären i Italien.. var lite skeptisk så jag ringde vet. här hemma.. o jodå, det gjorde man förr o det funkar!!

coolt! har du alltså testat mot  ögoninflammation?

Jag tänkte testa på min mamma, hon ser sämre och sämre, troligen början till starr, men vill inte riktigt gå till doktorn, skjuter upp det i det oändliga.
Det jag läste är att man vid sänggående ska ta en liten dutt honung på fingret, gärna uppblandat med lite vatten så det blir lättare att applicera på ögat.

Ska försöka hitta om den info jag hade från nätet..

Frances

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 20 nov-07 kl 15:54 »
Ja, fast på häst. enligt veterinären skulle jag skvätta strösocker i ögat ett par gånger om dagen vill jag minnas.
Men här i Sverige brukade man använda lite mer avancerat, sockerlösning. Det sägs vara helt ok att använda.

Suzniz

« Svar #17 skrivet: 23 nov-07 kl 17:11 »
Aloe vera gel eller kollidialt silver tycker jag funkar allra bäst på allt på katter och andra djur här hemma.
Söker mig ut till djur och natur när livet tränger på. Har en underbar familj: Make och två tjejer på 3 ½ och 6 år. 4 gossiga getter, 3 katter, myskankor, dvärg kochin, påfågelduvor, kaniner och marsvinet Knasper.

Dela detta:

* Inloggade just nu

533 gäster, 1 användare
Undine

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser