Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Billig färg  (läst 7189 gånger)

AntiUrban

• Backwoods Home
Billig färg
« skrivet: 18 sep-07 kl 13:40 »
Äre nån som testat billig färg från tex Jula? Jag måste måla om huset nästa vår, var köper man billig färg bäst?

Mitt hus är 13x8m gissar jag, en våning, hur mkt kan det gå åt?

Filip Skräplund

Re:Billig färg
« Svar #1 skrivet: 18 sep-07 kl 13:49 »
Vilken typ av färg har använts tidigare?
Om träfasad, hyvlat eller råsågat?
Min erfarenhet är att man ska passa sig för okänd billig färg.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

leifhh

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 18 sep-07 kl 13:56 »
billig färg innehåller ofta betydligt mycket mer lösningsmedel än dyr färg. kolla halten alifatnafta (motsv) i färgen.

ett alternativ om du vill ha bra klassisk linoljefärg till oslagbart pris är Mäster Olof i Rydal. Vi betalade ca 100 kr/liter färdigblandad färg hos honom. Inga lösningsmedel, bara ren linolja och pigment!

Filip Skräplund

« Svar #3 skrivet: 18 sep-07 kl 14:13 »
billig färg innehåller ofta betydligt mycket mer lösningsmedel än dyr färg. kolla halten alifatnafta (motsv) i färgen.

ett alternativ om du vill ha bra klassisk linoljefärg till oslagbart pris är Mäster Olof i Rydal. Vi betalade ca 100 kr/liter färdigblandad färg hos honom. Inga lösningsmedel, bara ren linolja och pigment!

Här alltså? http://www.ecofarg.se/How_it_all.htm

Låter ju billigt det
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

leifhh

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 18 sep-07 kl 14:39 »
Här alltså? http://www.ecofarg.se/How_it_all.htm

Låter ju billigt det

Jepp. Han är det. Men skall man köpa av honom så ring, han svarar inte på mail.....

Köpte (modern) linoljefärg på färgfabriken Rodlin i Härryda en gång. Den kostade ungefär samma som Mäster Olofs, men innehöll extremt mycket lacknafta/motsvarande och räckte till ungefär hälften så stor yta som mästers färg.

Jag rekommenderar Mäster Olof varmt. Har för mig att det var på Byggnadsvård Nääs som jag frågade om honom och fick positiva omdömmen som svar.

imze

• Brors
« Svar #5 skrivet: 18 sep-07 kl 17:55 »
Min erfarenhet av färg är att du får vad du betalar för-det blir billigare i längden att köpa en lite dyrare färg.

leifhh

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 18 sep-07 kl 19:04 »
Man skall hålla i bakhuvudet att man ofta kan sänka priserna rejält genom att kapa ett par leverantörsled och köpa direkt från tillverkaren.... Så det är skillnad på pris och pris så att säga.

Anders E

• -
    • Ljusvision
« Svar #7 skrivet: 18 sep-07 kl 20:03 »
Ett annat alternativ är att kombinera nytta med nöje och åka till Polen, där kostar byggvaror halva priset jämfört med Sverige. Slutsumman kanske blir den samma men man har ju fått en gratissemester på köpet.

stigman

« Svar #8 skrivet: 19 sep-07 kl 08:08 »
varför vill du måla?  är det något fel på virket som du vill gömma?
nästan allt som säljs som färg är billigaste råvaror till högsta pris och dessutom förstörs underlaget

imze

• Brors
« Svar #9 skrivet: 19 sep-07 kl 13:39 »
Jag håller inte med Stigman helt. Färg är en slityta som sparar underliggande virke. Detta förutsatt att du har en bra färg som inte stänger in fukt, förstås.

Dela detta:

* Inloggade just nu

521 gäster, 3 användare (1 dolda)
Själv är bäste dräng, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser