Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kogödsel  (läst 2353 gånger)

pf

kogödsel
« skrivet: 15 sep-07 kl 15:55 »
Vår granne lassa ut kogödsel o urin på åkern,stanken var vedervärdig.Tack o lov han slutade med att ha kor i förra året!Vad beror den enorma stanken på?Har varit i grannens ladugård nångång men stanken där var hemsk,var nära att spy..Här skulle vara ett förbättringsförslag:koskiten borde lagas i en cistern o ta vara på gasen som kommer från skiten o göra fast elektricitet av gasen genom att bränna gasen o göra ånga som driver en generator..

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:kogödsel
« Svar #1 skrivet: 15 sep-07 kl 16:04 »
Fråga 1  Utfodrade grannen djuren enbart med Ensilage ?
Fråga 2  Hade grannen svämbrunn ?

Om svar JA
-ja ensilage kan upplevas som en stinkande historia  ;D
-ja svämgödsel* luktar illa några dagar   ;D
(*då det innehåller urin och vid vätskeavgången uppkommer lukt)

Och nej vi vill inte göra elektricitet (metangas) av det utan vi vill ha det på åkern  ;D
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

pf

« Svar #2 skrivet: 15 sep-07 kl 16:16 »
Man kan ju tjäna pengar på att göra elektricitet av dyngan o sen när man har tagit bort gasen så kan man kärra ut skiten på åkern utan att det luktar mera.Men om ni inte vill tjäna pengar så skyll er själv..

RaggarBonden

• Hälsingland
« Svar #3 skrivet: 15 sep-07 kl 17:11 »
Man kan ju tjäna pengar på att göra elektricitet av dyngan o sen när man har tagit bort gasen så kan man kärra ut skiten på åkern utan att det luktar mera.Men om ni inte vill tjäna pengar så skyll er själv..

Att utvinna Metangasen ur gödseln kräver dyra anläggningar och är i de kalkyler jag sett inte lönsamma på gårdsnivå. Så vi skyller oss nog själva  ::)

Koskit luktar inte alls speciellt mycket jämfört med andra djurslag. Grisdynga luktar däremot fruktansvärt illa.

Lukten i ladugården upplevs nog olika från person till person, de flesta kostallar jag varit in i luktar inte alls illa. Däremot luktar generellt sett gris och get-stallar hemskt.

Att bara ta ur metangasen gör inte dyngan luktfri, ska den bli det måste den brinna ur och komposteras och då har ju gödselvärdet till stor del försvunnit.

Lukten runt åkern försvinner ju dessutom inom ett par dar så så hemskt är det ju inte !

RaggarBonden  8)
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 15 sep-07 kl 17:14 »
Är det bara jag som tycker koskit luktar gott?

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #5 skrivet: 15 sep-07 kl 19:36 »

Jag tycker också det luktar gott.  ;D Sen tycker jag om man inte gillar koskit eller annan skitlukt kan man ju flytta till stan.

Och där luktar det inte bättre heller.  :-X
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

RaggarBonden

• Hälsingland
« Svar #6 skrivet: 16 sep-07 kl 13:36 »
Jag tycker också det luktar gott.  ;D Sen tycker jag om man inte gillar koskit eller annan skitlukt kan man ju flytta till stan.

Och där luktar det inte bättre heller.  :-X

Exakt !

Cool bild  :)

Lägger in en egen  :-[   Med garanterad skitlukt  :D

RaggarBonden  8)
« Senast ändrad: 16 sep-07 kl 13:39 av RaggarBonden »
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

christine

• Västmanland
« Svar #7 skrivet: 16 sep-07 kl 19:20 »
Mmmm, det luktar ända hit. ;D ;D ;D ;D ;D

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #8 skrivet: 16 sep-07 kl 22:47 »
en gmmal bonde sa mig att det lukar pengar när grannen körde dynga på våren...

han mnade att dynga är guld värd för åkerns grödor och man slipper konst gödsla.. ;)

men visst beronénde på vilken typ av gödsel man har luktar de olika starkt...

men själv tycker jag att gris sväm o höns gödsel lukta r mycket starkare......

Men de luktar ju penger bara i någon dag... ;)
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

christine

• Västmanland
« Svar #9 skrivet: 17 sep-07 kl 13:35 »
en gmmal bonde sa mig att det lukar pengar när grannen körde dynga på våren...

han mnade att dynga är guld värd för åkerns grödor och man slipper konst gödsla.. ;)

men visst beronénde på vilken typ av gödsel man har luktar de olika starkt...

men själv tycker jag att gris sväm o höns gödsel lukta r mycket starkare......

Men de luktar ju penger bara i någon dag... ;)

Visst luktar det pengar när man gödslar.  ;D

git

• På våran gård är det
« Svar #10 skrivet: 17 sep-07 kl 14:17 »
När jag var liten och satt med bonden på gödselspridaren så minns jag att jag sa , att när jag blir stor då ska jag ha koskit som pafym ;D
vi körde ut med hästar och jag tycker fortfarande att det luktar gott när vi kör gödsel nu med traktor. Men någon koskitsparfym har det inte blivit :-[  
Sjuhäradsbygden
våra djur är svenka lantraser, Blandhöns,Gammalsvensk dvärghöna, Bondkatter, Drever,Västgötaspets, Rödkullor. Häst,barnkanin och akvariefiskarna  Finns också förutom oss gårdsfolk

Filip Skräplund

« Svar #11 skrivet: 17 sep-07 kl 15:48 »
När jag var liten och satt med bonden på gödselspridaren så minns jag att jag sa , att när jag blir stor då ska jag ha koskit som pafym ;D
vi körde ut med hästar och jag tycker fortfarande att det luktar gott när vi kör gödsel nu med traktor. Men någon koskitsparfym har det inte blivit :-[  
Jag har också som mycket liten åkt med på hästdragen dyngspridare ett antal gånger.
Det luktar väl inte parfym direkt men ändå friskt på nåt sätt av välbrunnen stallgödsel.
Flytgödsel från svinstall är en annan femma, tänk vilken mardröm att bo granne med ett sånt.
Förr var en stor dynghög bevis på rikedom=många djur och inget man smusslade undan.
I Sydtyskland kan man få se dynghögar mitt inne i samhällena.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Sågaren

• Medelpad
« Svar #12 skrivet: 17 sep-07 kl 18:03 »
hellre koskit än bilavgaser så man kvävs.
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

Dela detta:

* Inloggade just nu

653 gäster, 2 användare (1 dolda)
Kycklingen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser