Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hemgjord cider utan bottensats?  (läst 4559 gånger)

Radar

  • Inlägg: 1691
    • Jämtland
Hemgjord cider utan bottensats?
« skrivet: 13 sep-07 kl 20:57 »
Min sambo var på Systembolaget härom veckan för att köpa "kaskämne". Då hittade hon även cider med blåbärssmak som hon köpte ett par av. Nyfiken som man är läste jag vad det innehöll.

Kolsyrat vatten, päron- och äppelvin, lite olika ämnen som börjar med E, smak och aromämnen. Men inget om blåbär.

Men till den egentliga sakfrågan. Om man har en sodastreamer bör man ju kunna göra cidern på samma sätt. Man tar ett vin och blandar med kolsyrat vatten tänkte jag. Ett med kraftig smak måste det nog vara. Antagligen lite sockerlag också.

Är det någon som har en sodastraemer och vill testa det? Själv äger jag ingen. En liten rapport om hur det blir skulle sitta fint.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

koko

  • Gäst
Re:Hemgjord cider utan bottensats?
« Svar #1 skrivet: 14 sep-07 kl 12:47 »
Ja, det borde ju funka. Sött vin som man tillsätter bubbel och spär ut till en alkoholhalt på 5, 6 procent.
Jag har oxå lagt märke till att en hel del av Systemets "ciderprodukter" är just ciderprodukter, inte cider. Vad skillnaden är? Ant. bryggningsprocessen? Mer alkoläsk, kan man säga, tror jag.

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
Re:Hemgjord cider utan bottensats?
« Svar #2 skrivet: 14 sep-07 kl 14:56 »
Det låter som Weinschorle, mycket vanlig dryck i södra Tyskland om sommaren. Man späder helt enkelt ut vin med lika delar mineralvatten.

Förresten uppfann vi Hallonsoda på samma sätt idag (finns ju tyvärr inte i Tyskland). Lillebror tyckte den hemmagjorda hallonsaften var så god (nästan som hallonsoda fast utan bubbel), så vi spädde den med mineralvatten istället. Särskilt skummet var visst fantastiskt.

koko

  • Gäst
Re:Hemgjord cider utan bottensats?
« Svar #3 skrivet: 16 sep-07 kl 12:33 »
Ja, juice med bubbelvatten blir en mycket god dryck, det med.

Våmhuskullan

  • Inlägg: 1518
    • -
Re:Hemgjord cider utan bottensats?
« Svar #4 skrivet: 16 sep-07 kl 16:12 »
Citera
Det låter som Weinschorle, mycket vanlig dryck i södra Tyskland om sommaren. Man späder helt enkelt ut vin med lika delar mineralvatten.
jag brukar blanda vin som har kraftig smak med kolsyrat vatten.
Ibland köper man ju ett vin som man inte tycker var så supergott...jag har lite svårt för "tunga" eller "kraftiga" viner..då blir det kolsyrat vatten iblandat...och då smakar det väldigt bra oftast 8)

koko

  • Gäst
Re:Hemgjord cider utan bottensats?
« Svar #5 skrivet: 17 sep-07 kl 11:12 »
Såkallad spritzer! Vin med sodavatten. Går att beställa i baren. 8)

Radar

  • Inlägg: 1691
    • Jämtland
Re:Hemgjord cider utan bottensats?
« Svar #6 skrivet: 17 sep-07 kl 11:20 »
Där ser man vad man missat när man nästan aldrig går på lokal. Vid dessa sällsynta tillfällen beställer man oftast öl i baren. Och tycker det är lite smaklöst när man nu har eget öl att jämföra med.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Våmhuskullan

  • Inlägg: 1518
    • -
Re:Hemgjord cider utan bottensats?
« Svar #7 skrivet: 21 sep-07 kl 17:51 »
Citera
Såkallad spritzer! Vin med sodavatten. Går att beställa i baren.  

så det har ett namn pckså  :o
ja man e nog ute för sällan  8)
och ölen smakar utspädd ja...
jag köper alltid flasköl om jag ska ha på krogen eller till maten..och jag tycker om öl med lite karaktät/smak...inge blask som lappinkulta typ..

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:Hemgjord cider utan bottensats?
« Svar #8 skrivet: 26 sep-07 kl 18:07 »
Billigt vitt vin + alkoholfri läskcider blir också en uppfriskande "spritzer".


Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:Hemgjord cider utan bottensats?
« Svar #9 skrivet: 04 okt-07 kl 19:55 »
För att fortsätta vara lite OT så kom jag att tänka på när jag bodde hos kompisar i Madrid för några år sen, de spanska ungdomarna gillade en drink som dom kallade 'calimucho' eller nåt liknande, den bestod av lika delar billigt rödvin och coca cola. Drinken serverades i enliters plastmuggar, så kallade 'minis'.

Radar

  • Inlägg: 1691
    • Jämtland
Re:Hemgjord cider utan bottensats?
« Svar #10 skrivet: 05 okt-07 kl 00:44 »
Rödvin & coca-cola???????
Låter inte som nån större hit. I alla fall inte för mig. Cola undviker jag i största möjliga mån. Vid något sällsynt fall har faktiskt rom&cola slunkit in mellan mina läppar men det är nog mest för att veta hur det smakar. Men det smakar inte lika illa som ett par droppar grapefrukt i drinken. Av någon anledning kan jag inte med den smaken. Detta är mitt personliga omdöme. Andra verkar tycka om det. Det får dessa personer göra, om de inte försöker pracka på mig något dylikt.

Om vi återgår till ämnet:
Vi har gjort lite experiment med kolsyrat källvatten (från butiken) och körsbärsvin. Sodavatten + nämnda vin. Det föll oss inte i smaken. Det smakade saltat vin med lite kolsyra. Då blandade vi 50-50 ungefär.

Våra grannar som alltid bjuds in när det ska provsmakas nya brygder hade ju faktiskt en "sodastreamer". Vi tryckte i så mycket kolsyra som apparaten mäktade med och blandade även då ca hälften av varje. Smaken blev mycket bättre, men för lite kolsyra för att det ska påminna om någon ciderliknande produkt.
Det verkar inte gå att fuska sig till en bra produkt med nämnda medel.

Däremot har jag tänkt ut något annat. Jag tänkte be en kunnig svetsarkompis svetsa ihop en slags trycktank där kolsyrejäsningen får ske. När kolsyresättningen är klar öppnar man tanken underifrån. Genom ett smalt rör. Det första som kommer är bottensatsen. När den är borta stänger man igen och öppnar en luftningsventil i toppen eller lättar på toppen, konstruerad som locket på en tryck-kokare ungefär. Därefter sätter man på en slang på röret i botten och fyller flaskorna med hjälp av flaskfyllaren, som jag nämnt i någon tråd.
Man kanske får öka g socker/liter något eftersom man nog kommer att förlora lite bubblor under flaskfyllningen.

Fundera lite på detta och ge kommentarer och mera ide'er tack.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Våmhuskullan

  • Inlägg: 1518
    • -
Re:Hemgjord cider utan bottensats?
« Svar #11 skrivet: 05 okt-07 kl 09:19 »
Citera
Vi har gjort lite experiment med kolsyrat källvatten (från butiken) och körsbärsvin. Sodavatten + nämnda vin. Det föll oss inte i smaken. Det smakade saltat vin med lite kolsyra. Då blandade vi 50-50 ungefär.
jag brukar ha 2/3 vin och 1/3 kolsyrat vatten eller 3/4 vin och 1/4 kolsyrat vatten...lagom blandning för mig.

Rafiki

  • Inlägg: 220
  • Sörmjölebo i förskingringen
    • Odling i staden
Re:Hemgjord cider utan bottensats?
« Svar #12 skrivet: 05 okt-07 kl 16:14 »
Såkallad spritzer! Vin med sodavatten. Går att beställa i baren.

De gånger jag råkat på odrickbart vin, så har jag blandat det med alkoholfri sanbitter som finns på systembolaget. Det blir superbra. Det sura vinet förvandlas till en fyllig läskande drink  :P
Inte så likt cider kanske, tänker på trådrubriken, men gott
Det finns många skyddsmedel mot frestelser. Det bästa är feghet.
– Mark Twain

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:Hemgjord cider utan bottensats?
« Svar #13 skrivet: 05 okt-07 kl 16:38 »
Rödvin & coca-cola???????
Låter inte som nån större hit.
........

Nej, det är inte jättegott ... men lättdrucket för kidsen.  ;)

Citera
Däremot har jag tänkt ut något annat. Jag tänkte be en kunnig svetsarkompis svetsa ihop en slags trycktank där kolsyrejäsningen får ske. När kolsyresättningen är klar öppnar man tanken underifrån. Genom ett smalt rör. Det första som kommer är bottensatsen. När den är borta stänger man igen och öppnar en luftningsventil i toppen eller lättar på toppen, konstruerad som locket på en tryck-kokare ungefär. Därefter sätter man på en slang på röret i botten och fyller flaskorna med hjälp av flaskfyllaren, som jag nämnt i någon tråd.
Man kanske får öka g socker/liter något eftersom man nog kommer att förlora lite bubblor under flaskfyllningen.

Fundera lite på detta och ge kommentarer och mera ide'er tack.

Var försiktig om du ska mixtra med hemmabygda tyckkärl ... jäst klarar att få upp trycket till en bra bit över 10 bar ...

Annars skulle man kunna använda ölkaggar, dom kostar visserligen en del men är trycksäkra och det är trevligt att kunna servera sin egen cider från pump. Tror att "panten" ligger runt 500:- för dem, kolla med nån krog eller sök på Blocket o.dyl.

Radar

  • Inlägg: 1691
    • Jämtland
Re:Hemgjord cider utan bottensats?
« Svar #14 skrivet: 05 okt-07 kl 17:04 »
Så småningom, när ekonomin tillåter så blir det nog en fatölsanläggning här. Humlegården har en till salu för en inte allt för stor penning.

Men man vill ju även kunna ta med sig några flaskor ibland. Därav min ide om trycktanken. Får nog resonera med min svetsare om materialtjocklek och liknande.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

441 gäster, 2 användare (1 dolda)
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser