Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gammal katt vill ha hjälp  (läst 8021 gånger)

Enstöring

• Hälsingland
    • http://randy.zoomin.se
Gammal katt vill ha hjälp
« skrivet: 13 sep-07 kl 00:19 »
Bor ihop med en kastrerad hankatt som är 18 år gammal, men i sinnet är han fortfarande ung. Han har inga som helst problem att ryta ifrån till de andra katterna när han tycker att det behövs.

Han är både ute och inne som han vill, och har nog ett ganska bra kattliv, tror jag.

Problemet är att han blivit så mager. Har provat igenom det mesta jag kan komma på själv, men kanske det finns något jag inte tänkt på än.

Hoppas någon här har något tips för att få lite hull på honom.

anette i bugared

• -
Re:Gammal katt vill ha hjälp
« Svar #1 skrivet: 13 sep-07 kl 08:42 »
En vanlig orsak till avmagring hos äldre katter, särskilt hanar, är njurproblem eller diabetes. Allt enl. vår veterinär.

Kanske du skall kolla upp honom för att utesluta att något sådant ligger bakom.

Annars kan jag bara tipsa om torrfoder från Royal Canin som finns i olika varianter. Har hjälpt till att hålla våra, normalt halvmagra katter i någotsånär hull. Det vi använder heter Outdoor 30.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Lena A

« Svar #2 skrivet: 13 sep-07 kl 08:58 »
Jag ger också Royal Canin till min katt. När vi fick honom var han också ganska mager och han fick då Royal Canin Indoor, som är ämnat för katter som är inomhus för det mesta och inte rör sig så mycket. Han lade på hull snabbt och nu får han blandning av Indoor (han gillar det bäst) och Outdoor.

Jag skulle följa Anettes råd och kolla upp honom hos veterinären. Eftersom han är så pass gammal, så är det kanske normalt han han tacklar av, precis som vi gör.  ;) Jag skulle också skämma bort honom med litet tjock grädde ibland.

Hoppas din katt får fortsätta att leva ett gott kattliv tillsammans med dig.  :)
« Senast ändrad: 13 sep-07 kl 08:58 av Lena A »

Enstöring

• Hälsingland
« Svar #3 skrivet: 14 sep-07 kl 22:57 »
Tack för tipsen. Båda dessa mattips har jag provat, utan framgång.

Har dock inte varit hos veterinären med honom, bara pratat med dem. Njurtanken har jag haft, men finns det i så fall något de kan göra åt det? Min ekonomi tillåter inte att gå dit för massor av pengar bara för att få reda på något som inte går att göra något åt! Diabetes var en ny tanke - är det vanligt på katter?

Bortskämd, jadå! Mycket! Precis som sig bör när man blir till åren. Vi har en alldeles speciell relation efter alla dessa år tillsammans. Från min sida lite extra, då det var komplikationer när han föddes så jag tvingades agera barnmorska. Hade veterinären i telefonluren, och fick instruktioner hur jag skulle rädda mamman. Ungen skulle inte överleva, enligt veterinären. Den ungen är 18 år nu....

Lena A

« Svar #4 skrivet: 15 sep-07 kl 17:24 »
Vad jag förstår är diabetes relativt vanligt hos katter "på äldre dar".  Du kanske skulle kunna ringa veterinären och fråga vilka symptom som hör till diabetes?  Även om du får någon medicin kanske det är värt att ge det till din katt, eftersom han verkar må bra för övrigt.

Berätta hur det går för er. Jag förstår vad du känner för din katt. Jag har också bott med flera gamla katter, den sista hade vi i 15 år och då känns det verkligen när man måste ta det svåra beslutet. Vår nye lille krabat, som vi haft 1,5 år nu är en f.d. hemlös katt, som skulle avlivas om han inte fick ett nytt hem. Han har redan blivit rejält bortskämd, precis som sig bör.  :) Bl.a. ligger han och breder ut sig i sängen så att matte inte får så hemskt mycket plats att ligga på.  8) ;)

kossan

• Var sak har sin tid!
    • Bohuslän
    • www.bokedalensparadis.blogspot.com
« Svar #5 skrivet: 16 sep-07 kl 20:20 »
Grannen hade en katt som blelv 21 år!!!!!
Där serverades det färsk fisk en gång i veckan!!!
Vad som tog den lilla katta damen var cancer, det fick bli en liten kattspruta och sedan en resa till katthimmlen :'(
Du bör nog gå med katten till en vetrinär!
Anna
Avlar på faverolle, svart koppar maran och vaktlar! Har katterna Rosa och Kurt!
www.bokedalensparadis.blogspot.com

Margit

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 17 sep-07 kl 09:47 »
Äter han normala mängder? Har du tittat i munnen? Kanske är tänderna dåliga? Avmaskad? Dricker han mycket vatten?
Hoppas du kommer till rätta med problemet! Det kan ju vara enbart åldern som gör att han tacklar av, vad härligt att ni har fått så många år tillsammans!  :)  

Elektra

« Svar #7 skrivet: 23 sep-07 kl 10:31 »
Jag skulle vara mest orolig för cancer, tyvärr väldigt vanligt. :-\ Visst kostar veterinär, men jag hade ändå åkt dit med honom för att få veta vad det är och om det finns någon bot eller om det bara är att försöka njuta av den tid som finns kvar så länge han inte lider. :'(
"Djur dödar inte för nöjes skull.
Endast människan finner nöje i att tortera och döda andra varelser."

Enstöring

• Hälsingland
SV: Gammal katt vill ha hjälp
« Svar #8 skrivet: 11 feb-08 kl 23:03 »
Fortfarande mager, men fortfarande pigg!

Vi har hunnit med en flyttning sen jag skrev sist, och det föll på hans lott att gå ut och jaga iväg den katt som hade reviret här innan vi kom.
Det var också han som var först ut och luktade igenom uthusen.

BK

• Västmanland
« Svar #9 skrivet: 13 feb-08 kl 13:18 »
Gamla katter tar inte upp näringen i fodret lika bra som yngre. Därför är det bra med ett seniorfoder. Men kolla bara att det verkligen är ett kaloririkare foder. Vissa fodertillverkare har inte riktigt koll utan sänker i stället kalorihalten. Men jag vet att RC för gamla katter (kommer nu inte i håg vad det heter) brukar vara bra.
Om inte det hjälper tycker jag som de andra föreslagit att du ska ta katten till veterinär. Sköldkörtelfel är vanligt på äldre katter och gör att de magrar.

sivan48

• Uppland
« Svar #10 skrivet: 13 feb-08 kl 17:00 »
Båda mina katter fick diabetes i 10-årsåldern;Detta behandlade jag dom för med insulinsprutor dagligen...
När dom var ca 13,var det njurfunktionen som gick ner.Fick behandla dom med bukdialys,och efter några veckor var njurfunktionen bra igen...
Så diabetes eller njursvikt är nog troligt...Men du bör nog gå till veterinären får att få veta säkert.Kanske det räcker med dietmat ,som föreslagits.
Ett enkelt blodprov ger svaret.

OBS bodde utomlands med mina katter.I Sverige avlivar man nog snabbare.Speciellt om dom är väldigt gamla...att se till att ens kära vänner får ett bra slut är väl det viktigaste.
Att behandla dom som jag gjorde-med min snälla djurdoktors assistans-är nog sällsynt här.Det var dessutom väldigt dyrt..

BK

• Västmanland
« Svar #11 skrivet: 16 feb-08 kl 11:26 »
I Sverige avlivar man nog snabbare.Speciellt om dom är väldigt gamla...att se till att ens kära vänner får ett bra slut är väl det viktigaste.
Att behandla dom som jag gjorde-med min snälla djurdoktors assistans-är nog sällsynt här.Det var dessutom väldigt dyrt..

Nej, då! Man behandlar katterna här med.  Men själklart ska man inte bara dra ut på lidandet utan de måste ju få ett bra liv med behandlingen. Men visst blir det dyrt :(  Men det är de värda ;)

Tingeling

• -
« Svar #12 skrivet: 17 feb-08 kl 11:38 »
Härligt att din katt fortfarande är i livet och är pigg :D
Jag har en hankatt som blir 16 år nu i vår, och han har också blivit mager.
Men vi har besökt veterinär p.g.a att han får återkommande förkylningar, men
det var inga problem annars med att han var mager, även det är ålderrelaterat
tydligen. Man ska låta gamla katter äta bra mat och så ofta de själv vill.
Lycka till med kissen
Det svåra är inte att åldras...
Det svåra är att vänja sej av med att vara ung

Enstöring

• Hälsingland
« Svar #13 skrivet: 21 mar-08 kl 16:59 »
En liten hälsning från den gamle, magre. Han har nu flyttat (med resten av familjen förstås!) och är fortfarande lika mager, men lika välmående i övrigt. Ärligt talat tror jag att det är jag som har mest ont av att han är mager.... På nya stället var han den första som gick ut och inspekterade det nya reviret, men han är inte ute så mycket när det är kallt. Så har det varit i några år nu. Ganska naturligt, eftersom han inte har en massa isolerande fett.

Har dock inte råd med veterinärbesök, och han är inte sjuk! När veterinären var hemma och vaccinerade hästarna tittade han lite hastigt på katten, men hade inte mycket att komma med.

Är fortfarande öppen för nya förslag och idéer. Det mesta av ovanstående och lite till har jag provat, men kanske det finns fler tankar och erfarenheter?

Gris-Eva

• ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #14 skrivet: 21 mar-08 kl 18:37 »
Har dock inte råd med veterinärbesök, och han är inte sjuk!

??? Så dyrt att åtminstånde undersöka katten är det inte.
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

Enstöring

• Hälsingland
« Svar #15 skrivet: 21 mar-08 kl 20:20 »
Kanske formulerade mig lite dåligt, så jag får förtydliga mig (även om jag förstår att en del kommer att idiotförklara mig ändå).

Jag har haft djur av allehanda slag i väldigt många år, och mina djur tillåts bli gamla. Det är alltså inte aktuellt med någon avlivning för att de blir lite mindre produktiva. Jag anser alltså att jag i många fall kan avgöra om ett djur är sjukt eller inte, och även många gånger vet vad som är värt att prova.

I just det här fallet handlar det om en äldre, men frisk, katt. Jag väljer därför bort veterinären då jag har en väldigt låg inkomst. Jag måste helt enkelt prioritera, och väljer då att hellre lägga pengar på dyrare specialfoder. Om han hade varit sjuk hade jag naturligtvis valt att gå till veterinär om jag inte kunde bota honom själv!

Min budget tillåter däremot att jag skriver här för att efterlysa andras erfarenheter, för att kunna prova något som någon annan kanske har erfarenhet av. Jag är inte stoltare än att jag kan be om hjälp. Känns dock lite ironiskt när några, som kanske inte ens har hälften av min erfarenhet, kritiserar mig för att jag väljer att inte besöka veterinär! Men kanske er ekonomi ser annorlunda ut än min?

Jag tänker inte få dåligt samvete av era inlägg. Min katt och jag har en väldigt nära relation sen snart 19 år tillbaka. Jag tror faktiskt att jag skulle lägga märke till om han fick ett annat beteende än vanligt.

Om ni ser veterinär som så nödvändigt så får ni väl starta en insamling till förmån för min gamla katt, och sen hänvisa till en veterinär som är kunnig på just katter så kanske den kan ha något att tillföra. Då kan jag ta det under övervägande. De gånger min katt varit hos veterinären har han inte uppskattat besöken, utan varit stressad över dem. Så om jag ska utsätta honom för det så vill jag ha något bättre än en vanlig allmänpraktiserande distriktsveterinär.

Sådär, nu fick jag bort lite frustration. Det är inte personligt riktat mot någon speciell. Kritisera mig gärna om ni vill, men ge hellre något tips som kan vara värt att prova. I alla fall om ni är mer intresserade av kattens välfärd än av att få trycka ner oss sämre lottade ur ekonomisk synvinkel.

linnlusa

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 21 mar-08 kl 21:22 »
Just nu matar jag grannens katt som också är 19 år.
Han får färskmat tre gånger om dagen och verkar helt frisk, pälsen är blank o fin, han rör sig helt obehindrat, ögonen är klara o fina. Heldöv är han men det har förmodligen inte med åldern att göra, vad jag förstår har han varit det väldigt länge.
Men han är också mager. Avmaskad är han och äter gärna och så mycket han får .
Så jag tänkte att det kanske kan vara så bara. Att han är mager utan att det egentligen är något som är fel.
Om man jämför med människor så kan det ju bli så med dem också när de blir äldre.
Har du haft katten hela dess liv och har en nära relation till den så tycker jag att du borde känna/se om den vore dålig eller inte mådde bra.
Även om det kan vara svårt att avgöra om ett djur har ont eller inte.
Det finns ju bra foder med högt näringsinnehåll, har du testat det ?

Dela detta:

* Inloggade just nu

699 gäster, 4 användare
Eva Arwidson, pow, Berberis, Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser